5 nyttige funksjoner som er gjemt i nye Google AdWords

02/01/2018 - - Nettrafikk / 3,5 min lesetid (617)

Googles nye brukergrensesnitt ”The new AdWords experience”, har nå vært tilgjengelig for alle en stund og terskelen for å ta det i bruk blir lavere for hver gang vi må klikke oss tilbake til det ”gamle”. Allerede i løpet av første kvartal 2018 legger Google ned den gamle versjonen, så hvorfor ikke starte året med et flunkende nytt brukergrensesnitt? Vi har hoppet i det og fant 5 nyttige, litt bortgjemte funksjoner til deg som fortsatt sitter på gjerdet!

 

1. Nye målrettingsmetoder for Display og YouTube

1. Nye målrettingsmetoder for Display og YouTubeI tillegg til de eksisterende målrettingsmetodene er en ny type publikum nå tilgjengelig, ”Custom intent”. Denne målrettingsfunksjonen hjelper deg å nå ut til potensielle kunder som går igjennom en viktig livshendelse. Et eksempel er: Skal gifte seg snart, eller har akkurat giftet seg.

”Custom intent” er kategorisert som et in-market audience og kalles ”life events” i AdWords. Sammenlignet med ”Affinity” kan gruppen være mindre fordi publikummet kvalifiseres sommedlem i en kortere tidsperiode og relatert til en livshendelse.  Gruppen er likevel svært verdifull ettersom det er stor sannsynlighet for at disse er nærmere kjøpsbeslutning enn andre grupper. Eksempelvis er det stor sannsynlighet for at en som skal gifte seg er på utkikk etter lokale, dekorasjoner, brudekjole og andre bryllupsrelaterte produkter.

”Custom intent” er tilgjengelig for kampanjer med Display og Youtube. Publikummet lages basert på søkeord og URL’er fra produkter og tjenester du ønsker at ditt ideelle publikum aktivt søker etter.

 

2. Nye rapporteringsmuligheter

Nye rapporteringsmuligheter i AdWords

I det nye brukergrensesnittet er enkle rapporteringsdata visuelt fremstilt i oversiktlige diagrammer og kart tilgjengelige i fanen ”oversikt”. Ved å bevege musen over diagrammene blir noe detaljert informasjon tilgjengelig som en pop-up. Boksene blir oppdatert i sanntid og er enkle å lese av.

Devices. Grafen viser enhetene mobil, data og tablet og gir brukeren mulighet til å enkelt klikke seg rundt på måleparametere på kryss av enhetene for en indikator på effektiv og enkel optimalisering.

Day&hour. Diagrammet viser et ”heatmap” der brukeren kan over

våke hvordan annonsene leverer per time og dager i løpet av uken. Også I denne oversikten kan brukeren sortere på ulike måleparametere som for eksempel ”impressions”. Dette gir et godt grunnlag for en eventuell ”Ad schedule”.

Auction insights. Et oversiktlig punktdiagram med mulighet til å sjekke hvordan kontoen presterer i forhold til konkurrenter i Google’s auksjon. Det er mulig å måle ulike kriterier mot hverandre på loddrett og vannrett akse.

 

Ny løsning for Google Dashboard

3. Ny løsning for Google Dashboard

I det nye brukergrensesnittet er det lettere å ta ut data og redigere rapporter underveis. Du får mulighet til å lage diagrammer, kommentarer og oversikter med data fra en selvvalgt tidsperiode og sette det sammen til en rapport. Data blir oppdatert løpende og kan deles med andre.

 

Promotion extension4. Promotion extension

I midten av oktober 2017 ble det lansert en ny type annonseutvidelse kalt ”Promotion extensions”. Denne kan tilpasses til å vises i hele kontoen, på spesifikke produkter eller kun på utvalgte søkeord. Annonseutvidelsen gir deg mulighet til å legge inn prosentvis avslag, kroner avslag, og ”opp til”- kroner eller prosentvis avslag.

 

Tastatursnarveier5. Tastatursnarveier

En spesielt nyttig funksjon for brukere av det gamle grensesnittet som skal over i det nye, er denne oversikten over snarveier til det du brukte før. En tidsbesparende funksjon som tar deg direkte til ønsket fane. Spesielt snarveien G T (Go to a page) gir deg muligheten til å skrive inn nøyaktig hvor du ønsker å gå. Du kan gå rett til oversikter som ”change history” kun ved noen raske tastetrykk.

 

Forskjellene fra gammelt til nytt brukergrensesnitt er størst visuelt, men noen enkle trinn og nyttige funksjoner kan fort gjøre overgangen lettere.

 

Syns du dette høres interessant ut?  Nettrafikk kan hjelpe deg med alt innen Facebook, AdWords og SEO! Ring oss 21 39 94 11 eller send en epost til post@nettrafikk.no for et godt tilbud.

 

Var denne artikkelen nyttig?
Kontakt oss
Nettrafikk AS
Nedre gate 5, 0551 Oslo
post@nettrafikk.no
Tlf: +47 21 39 94 11
Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Ved å melde deg på, godtar og bekrefter du vår personvernerklæring

Ring oss
Send en e-post