6 optimaliseringstips for Google AdWords

03/10/2017 - - Nettrafikk / 3 min lesetid (633)
Share on LinkedInShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

Optimalisering i Google AdWords kan være forvirrende, selv for en digital markedsfører. Men gode optimaliseringsmetoder er helt avgjørende for å målene på en kostnadseffektiv måte.

Optimalisering er en evigvarende oppgave som stadig utvikles, og som må gjennomføres jevnt og trutt for å lykkes i kontoen. Har du ansvaret for markedsføringen i din bedrift? Senk skuldrene, vi har nemlig 6 optimaliseringstips til deg:

1. Status

Før du setter i gang med optimaliseringen er det lurt å ta en statussjekk. Start med en budsjettkontroll: Hvordan ligger du an? Hvor mye har du å gå på? Det er også viktig å få en oversikt over konverteringer, CPA, ROI, mål, og hvordan du ligger an i forhold til konkurrentene dine. Kontroller at alle annonser og søkeord er godkjent og kjører som planlagt.

2. Landingsside

For at det skal være et kostnadseffektivt og relevant klikk, må annonsens budskap og nøkkelord stemme 100% overens med innholdet brukeren blir eksponert for. Landingssiden må vise det annonsen forespeiler, ha en call-to-action og være tilpasset enheten trafikken kommer fra.

3. Budskap

Annonsetekstene dine spiller en svært sentral og viktig rolle for blant annet relevansen på klikkene dine, og Quality Score på AdWords-kontoen. Stopp annonser som ikke konverterer og har lav CTR. En A/B-test kan avgjøre dette raskt. Best practice i følge Google er å ha 3 annonsetekster rullerende per annonsegruppe. Disse bør settes til rotate indefinitely slik at alle annonsene får samme utgangspunkt. Da blir det lettere å måle hvilket innhold som presterer best.

4. Nøkkelord

  • a) Lag så få nøkkelord som mulig per annonsegruppe. Skreddersy annonsetekstene og optimaliser for rett og kostnadseffektivt treff. Gå igjennom alle søkeordene dine og undersøk hvilke søkeord som spiser av budsjettet uten å konvertere. Vurdér om du vil gi søkeord som ikke er lønnsomme en ”second chance”, eller om det er på tide å stoppe.
  • b) Quality Score. Hold et øye med nøkkelord som har lav Quality Score. Google vet ikke hvor flink du er som markedsfører, men Quality Score gir en indikasjon på det og bestemmer dermed hva CPC’en din starter på i begynnelsen når du legger til et nytt nøkkelord. Du vil ha så lav CPC som mulig uten at det påvirker konverteringer, klikk eller impressions negativt. Jo mer trafikk du får, desto høyere blir Quality Scoren, andelen Impression Share vil vokse og AdRanken øke.
  • c) Negative keywords. Alltid ekskluder negative søkeord som ikke har noe med bedriften eller produktene dine å gjøre, og som du generelt ikke ønsker å dukke opp på eller betale for. Legg de alltid til i exact match type under den tilhørende annonsegruppen slik at du ikke begrenser de andre kampanjene.
  • d) Average position. Gjennomsnittsplasseringen henger tett sammen med budjusteringer og er noe du bør sjekke minst én gang i uken. Betaler du mye for et nøkkelord som ikke konverterer? Det er ikke noe poeng i å dukke opp på topp hvis det ikke gir deg noe tilbake.

5. Budjusteringer

Undersøk hvordan kampanjene dine kjører på de ulike enhetene og hvor størsteparten av trafikken kommer fra. Få en mer detaljert oversikt over når på døgnet, hvilke dager, uker og måneder kampanjene presterer best, og juster budene kostnadseffektivt deretter.

 6. Ad Extensions

Ad extensions er en effektiv måte å få frem midlertidig tilbud, produktspesifikasjoner, kontaktinformasjon og bedriftens lokasjon. Dette bør også være med i optimaliseringsrutinen din, og oppdateres og forbedres på lik linje med annonsene.

Otimalisering er ikke en oppgave man blir ferdig med, men mulighetene til forbedringer i kontoen er endeløse. 20 prosent av alle søk i Google har aldri blitt søkt på før, så her gjelder det å bruke nok tid og forme gode rutiner for å oppnå en godt optimalisert konto.
Vi i Nettrafikk kan hjelpe deg med nettopp dette. Våre team sitter med en solid og tilspisset kompetanse, og er alltid oppdatert på det nyeste innen søk. Kontakt oss på post@nettrafikk.no eller 21 39 94 11 for en uforpliktende prat!

Var denne artikkelen nyttig?
Kontakt oss
Nettrafikk AS
Nedre gate 5, 0551 Oslo
post@nettrafikk.no
Tlf: +47 21 39 94 11
Meld deg på vårt nyhetsbrev!