Lag din egen søkeordsanalyse med disse 6 tipsene

10/08/2016 - - Nettrafikk
Share on LinkedInShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

Veien til en god og utfyllende søkeordsanalyse.

For å få mer organisk trafikk til nettsider – må man være synlige i øyeblikkene som teller. Men for å avdekke hvilke øyeblikk dette er, behøver man en god søkeordsanalyse. 

Å avdekke hvordan folk faktisk søker etter produkter, tjenester eller interesseområder kan være omfattende. I denne artikkelen deler vi 6 steg du kan bruke, for å utføre en omfattende søkeordsanalyse.

Denne guiden er ikke nødvendigvis den perfekte oppskrift, og det vil fremdeles være områder som kan utdypes videre. Dersom du utfører en slik søkeordsanalyse, så vil du allikevel besitte veldig mye data, som vil kunne ta dine nettsider til nye høyder!

Vi vil underveis også tipse om mulige arbeidsverktøy, og søkeordsanalysen er anbefalt å sette opp i et Excel-dokument (anbefalinger i forhold til strukturering i denne artikkelen baseres på dette).

Vi har påbegynt en fiktiv søkeordsanalyse som du kan laste ned her.
(Ikke tilgjengelig for nedlastning på de fleste mobilenheter, send oss en epost om du ønsker å få denne tilsendt).

Denne fiktive søkeordsanalysen er på langt nær fullstendig, men viser til en viss grad hvordan man kan strukturere informasjon på en brukervennlig måte.

Steg 1) Avdekk viktige temaer for deg/din oppdragsgiver:

Søkeordsanalyser handler om å begrense seg til det som er viktig. Den første begrensningen bør basere seg på hva bedriften leverer. Hvilke produkter eller tjenester har de? Hvilken bransje hører de hjemme i? Finnes det noen gode kategorier man kan plassere produkter, tjenester og bransje under?

Funnene fra denne delen av søkeordsanalysen bør benyttes for å strukturere søkeord man avdekker under steg 2 til 4. Om nettsiden som skal få søkeordsanalyse leverer:

  • » Verktøy
  • » Trelast
  • » Vinduer og dører
  • » Skruer og spiker
  • » Tak
  • » Stein
  • » Isolasjon

Så bør dette legges inn som egne ark i Excel-dokumentet. Et ark bør også opprettes for generelle søk etter bransjen, f.eks. “byggevarer” eller “byggvarehandel”. Vi anbefaler også å opprette et ark hvor alle søkeord plasseres, dette kan benyttes for å blant annet sortere ut duplikate søk.

Et forslag til hvordan man kan sortere en søkeordsanalyse.

Steg 2) Finn søkeord/søketermer som allerede er knyttet mot nettsiden:

Den ferdige søkeordsanalysen bør bli utgangspunktet for all søkemotoroptimalisering Forslag til strukturering av søkeord i en søkeordsanalyse.som gjøres på nettsiden i fremtiden. Det er dog viktig å huske at endringer på nettsiden også kan være negativt, dersom man allerede får mye god og relevant trafikk med eksisterende synlighet.

Om man har satt opp Google Search Console for nettsiden (anbefalt at gjøres før søkeordsanalyse finner sted), så kan man hente ut inntil 1000 søkeord som Google kobler mot nettstedet. Det finnes også andre tjenester (som f.eks. Searchmetrics) som kan øke omfanget av denne listen. Google Search Console er gratis mens Searchmetrics (og andre tjenester) koster penger.

Søkeordene man får ut herfra bør legges inn i “Alle søkeord” arket, og deretter gjennomgås og sorteres inn under riktige kategorier. Ofte vil man her også få frem søk man definerer som uaktuelle eller uviktige – og et ark hvor man legger inn forkastede søkeord med begrunnelser kan spare mye tid i det lange løp. En skjønnsvurdering vil for mange søk være tilstrekkelig. I de tilfellene man er usikker, så vil avdekking av intensjon bak søket (se steg 6) kunne hjelpe i vurderingen.

Steg 3) Manuell gjennomgang av nettside:

Uten å tenke på det har jeg helt sikkert skrevet flere søkevariasjoner i denne teksten som kan gi synlighet som jeg ikke har planlagt for. Man bør derfor alltid utføre en manuell gjennomgang av dagens nettsider, og om tilgjengelig: produktkataloger/tjenestekataloger.

Her bør man plukke ut alt man kan se som er beskrivende for produkt/tjeneste/bedrift, som potensielt kan søkes på: Produktnavn, tjenestenavn, kategori osv.

Om man tar eksempelet fra steg 1, så vil en byggevarehandel kunne omtale seg som byggevarehandel, byggvarehandel, trelastforretning, verktøybutikk osv. på nettsiden. Alle slike måter å omtale bedrift, bransje, produkter og tjenester bør plukkes ut – samt legges inn under passende kategorier i Excel-dokumentet.

Om nettsiden man utfører søkeordsanalyse for har egne sider for alle enkeltprodukter, så bør man få med dette også. Veldig spesifikke sider (f.eks. Bosch Oppladbar drill 18V) vil ofte ha god synlighet allerede, på grunn av relevansen dersom noen søker såpass spesifikt. Men få det med! I en søkeordsanalyse vil informasjonsoverflod alltid være bedre enn for lite informasjon, og kanskje viser det seg at mange søker så spesifikt og din nettside kan være veldig tjent med å bli mer synlige.

Under hovedkategoriene vil det også ofte finnes underkategorier. For eksempel finnes det mange kategorier for verktøy som: hammere, skrujern, måleinstrumenter, malekoster med fler. Dette bør man få på plass under hovedkategoriene, og man bør forsøke å sortere søkeord og søketermer inn under den mest passende underkategorien.

Steg 4) Avdekk synonymer og hvilke søk som knyttes opp mot søkeord:

(OBS! Dette steget tar tid).

Veldig mange produkter, bransjer og tjenester kan forklares på forskjellige måter, og for de fleste ord og uttrykk finnes minst ett synonym. En manuell gjennomgang av listen man har fått fra steg 1 til 3 – hvor man legger inn synonymer der man finner disse, vil gi mer utfyllende informasjon for senere optimalisering. Kanskje Relaterte søk hos Google kan ofte hjelpe i en søkeordsanalyse.søker folk flest på “verktøyforretning” og ikke “byggevarehandel”. Kanskje søkes det mest på “drill” og ikke “elektrisk skrutrekker”.

Synonymordboka kan hjelpe her, og Google gir også god hjelp. Utfør søket selv hvis du er usikker, og nederst på første side vil ofte Google komme med relaterte søk.

Når søkeord er gjennomgått for synonymer (og her er trikset å holde de kortest mulig), så bør man mate inn alle søkene i Google Adwords Keyword Planner. Her kan man også vurdere å betale for tjenester som keywordtool.io eller lignende. I disse tjenestene vil man få ut sammenhenger søkeordet har blitt benyttet i. De vil ofte også gi forslag til relaterte søk, som man kanskje ikke har tenkt på.

Gjør en skjønnsvurdering på hvilke søketermer som kommer opp som bør bli med i din søkeordsanalyse. Og få disse inn under riktig kategori.

Steg 5) Rangeringer (synlighet), volum og tilknyttet url:

Om du har fulgt steg 1-4, så bør søkeordsanalysen nå være ganske så omfattende. Nå er det kjekt å få på plass informasjon om:

  • » Hvor mange ganger søkene i søkeordsanalysen utføres
  • » Hvordan nettsiden rangerer for søkene
  • » Hvilke url´er (adresser) som kommer opp

Her bruker vi å begrense oss til de 50 første treffene hos Google når vi kontrollerer synligheten. Og det finnes mange gode verktøy som kan hjelpe til. Min anbefaling her er Link-Assistant sitt Rank Tracker verktøy. Veldig mange andre verktøy ofte kommer med begrensninger i forhold til antall søkeord man kan mate inn, noe dette ikke gjør. Man kan benytte gratisversjonen, men det vil ofte spare mye tid å ha lisens da dette tillater å kopiere ut all data – og dermed lettere kunne få det raskt inn i søkeordsanalysen. Om man av ulike årsaker vil gjøre dette manuelt, så anbefaler jeg å utføre steg 6 samtidig.

Volum (antall ganger søkene utføres i snitt per måned) kan fås fra Google Adwords Keyword Planner eller Keywordtool.io. Vær oppmerksom på at Keyword Planner er noe mindre nøyaktig om man ikke har benyttet samme konto til søkemotorannonsering enn Keywordtool.io vil være.

Informasjonen om antall søk per måned, dagens synlighet og tilknyttet url bør plasseres på samme linje som søkeordet i Excel-dokumentet. Mitt råd er å plassere dagens synlighet (rangeringer) lengst til høyre. Få gjerne også på plass når synlighet ble kontrollert (f.eks. måned+år). Dette åpner for at man kan benytte Excel-dokumentet senere for å spore endringer i synlighet – samt rapportere om disse på en ryddig måte.

Steg 6) Intensjonsanalyse – en verdifull komponent:

Søkeordsanalysen er fundamentet for SEO. En lang liste ord og rangeringer koblet opp mot volum og nettsideadresser gir veldig mye å jobbe med, men det er mulig å få på plass praktisk informasjon som vil være til stor hjelp i når man skal optimalisere for bedre synlighet.

Intensjonsanalyse er kort forklart at du kobler en intensjon opp mot de forskjellige søkene. Å sette seg inn i en potensiell kundes mindset vil holde for beskrivende søk, men å kontrollere hva slags informasjon Google viser frem når søket utføres – vil kunne gi enda mer.

Eksempler:

Om vi holder oss til byggevarebedriften, så vil søket “drill” være veldig generelt. De som søker det ofte ikke har avdekket hvilken leverandør som er best enda. Søk på “sammenligning av drill” er ganske selvforklarende, men ofte vil søker befinne seg nærmere et kjøp. Søk på “byggevarehandel Oslo” vil ofte indikere at søker har en kjøpsintensjon – og leter etter et sted å handle. Søk på “Bosch drill 18v Oslo” indikerer at søker vet hva han/hun vil ha og vil finne ut hvor det kan kjøpes . Dersom forretningen ikke tilbyr reparasjon eller bytte, så vil søk på “reparere Bosch drill 18v Oslo” være et søk som ikke er aktuelt for bedriften.

Selv om skjønnsvurderinger ofte vil være nok for veldig mange av søkeordene, så er det også kjekt å gjøre en vurdering av hvor en potensiell kunde befinner seg i kjøpstrakten når de utfører søkene, slik at man kan tilpasse innhold til dette. Under denne fasen setter vi ofte begrensninger for hvilke søk man ser på. Det bør søkes etter mer enn 50 ganger per måned, og at søket ikke må være selvforklarende i forhold til hvilken intensjon som ligger bak søket.

Basert på skjønnsvurdering og informasjon som kommer opp for søk i Google plasserer man følgende intensjoner bak søkeordene:

  • » Bevissthet (her bør innhold hjelpe med å øke bevissthet – f.eks. sammenligningsartikler)
  • » Velvilje (søker etter bekreftelse – reviews ofte viktig)
  • » Vurderingsfasen (prisinformasjon, gode avtaler eller andre ting som senker terskelen for kontakt)
  • » Kjøpsintensjon (innhold bør inkludere vei til forretning, kontakt eller handelsfunksjon)
  • » Kjøp (i stor grad samme innhold som kjøpsintensjon, men søket vil ofte ha enda kortere vei til konvertering)
  • » Ikke aktuelt (når søk viser seg å ikke være relevant)

(Du kan selv velge andre intensjoner dersom dette passer bedre for dine søk).

Hvilken modus søker befinner seg i gjør det mulig å få på plass innhold som hjelper de best mulig. Slikt innhold er hva Google og andre søkemotorer ønsker å vise frem, så intensjonsanalysen vil kunne hjelpe voldsomt i senere SEO-arbeider.

Ønsker du å få på plass en utfyllende søkeordsanalyse?

Søkeordsanalyse tar tid – spesielt om man begir seg ut på tidligere ukjent terreng. Med stegene ovenfor håper vi å kunne hjelpe alle som selv ønsker å utføre en søkeordsanalyse. Men om du nå tenker at dette rett og slett blir ganske voldsomt, kan vi selvfølgelig hjelpe.

Ta kontakt med Nettrafikk på +47 21 39 94 11 eller post@nettrafikk.no om du ønsker vår hjelp med søkeordsanalyse – eller andre former for nettmarkedsføring.

Vi har også skrevet artikler om SEO-prosessen og mange gode søkemotoroptimaliseringstips som kan være til hjelp etter søkeordsanalyse er på plass.

Var denne artikkelen nyttig?
Kontakt oss
Nettrafikk AS
Nedre gate 5, 0551 Oslo
post@nettrafikk.no
Tlf: +47 21 39 94 11
Meld deg på vårt nyhetsbrev!