Facebook: Hvilke annonsetyper gir best resultat?

29/09/2017 - - Nettrafikk / 3 lesetid (749)
Share on LinkedInShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

Facebook-universet blir stadig større, og annonseplasseringene stadig flere. Annonser i nyhetsfeeden, fullskjermannonser i Instagram Stories og sponsede meldinger i Messenger. Skal du annonsere på Facebook er det ikke bare et spørsmål om hvem du vil nå og hva du vil si, men også i aller høyeste grad hvor dette skal skje.

Hvor annonsen din bør vises kommer an på hva du ønsker å oppnå med annonseringen, og på det kreative. Ønsker du å komme i direkte kontakt med potensielle kunder, er kanskje en Messenger-annonse tingen, mens Instagram er et glimrende sted å drive merkevarebygging.

Facebook – Nyhetsoppdateringen

Annonser i newsfeed Facebook desktop og mobil

Dette er fremdeles den mest populære annonsetypen, og vises i nyhetsoppdateringen både på desktop og mobil. Mellom innlegg fra venner, sider du følger og kattevideoer fra tante Agnes dukker det sømløst opp sponsede innlegg. Gjøres dette riktig, vil ikke disse annonsene oppleves som spam. Snarere tvert imot. Brukerne er klar over at annonser er uungåelig, men kjenner også til mulighetene for målretting. Folk forventer relevant reklame. Produkter og tjenester skal finne oss, ikke omvendt.

Facebook sier selv at makskapasiteten for hvor mye reklame det er plass til i nyhetsoppdateringen snart er nådd, hvilket vil føre til økte priser – og stadig flere alternative plasseringer.

Facebook – Høyre kolonneAnnonse i høyre kolonne på Facebook

Annonseformatet i høyre kolonne er kun tilgjengelige på desktop. Mens man tidligere fikk se opptil sju små annonser til høyre for nyhetsfeeden, er vi nå nede i én eller to større annonser. Stadig mer foregår på mobil, men dersom de fleste konverteringene skjer på datamaskin, kan høyre kolonne være stedet for retargeting-annonser.

Høyre kolonne er kanskje den plasseringen som rammes hardest av såkalt bannerblindhet. Brukerne vet så godt at der er det kun reklame, så de slutter å legge merke til dette området på skjermen. Løsningen kan være iøynefallende kreativer og tydelige budskap.

Instagram

Her er det to ulike annonseplasseringer; Instagram Stories og nyhetsfeeden. Uansett hvilken du velger, er Instagram riktig plattform om du ønsker å introdusere produktene dine for nye kunder. En annonse i feeden vil ligne et vanlig innlegg, på samme måte som på Facebook. Du kan kjøre samme annonse på begge plattformene, men det er også mulig å velge egne kreativer på Instagram. Instagram Stories finner du øverst i appen, hvor annonseinnhold blandes med historier fra venner og kjente i fullskjermformat. Utnytter du formatet og fullskjermopplevelsen, kan denne plasseringen ha svært god effekt. Velger du å annonsere i Instagram Stories ekskluderer du automatisk alle andre plasseringer fra samme annonsesett.

Messenger

Annonse på startsiden i Facebook Messenger-appen

Meldingsapper dominerer topplistene over de mest populære appene i 2017, og som annonsør vil man jo være der kundene er! Messenger er ikke lenger bare meldingstjenesten til Facebook, men et helt eget univers. Snart kan man også sende og motta penger i appen, og dette byr på mange spennende muligheter for forhandlere.

Sponsede meldinger ser akkurat ut som en hvilken som helst annen melding fra venner. Disse kan kun målrettes mot folk som allerede har kommunisert med bedriften din via Messenger. Men da er du også sikret et publikum som kjenner til bedriften din, og som har vist interesse.

Annonser på startsiden i Messenger-appen kan enten invitere til direkte kontakt med bedriften din i Messenger, eller lenke til f. eks. nettsiden. Disse annonsene kan målrettes på lik linje med andre plasseringer.

Annonser på Facebook og Instagram kan også lede kundene til Messenger med handlingsoppfordringen Send melding. Dette forutsetter jo at bedriften har kapasitet til å besvare henvendelsene. Her er det mulig å sette opp automatiske svar, eller en chat bot, som kan ta seg av den første kontakten med kundene.

 Audience Network

Med Audience Network kan du utvide annonsekampanjene dine utenfor Facebook.  Annonsen din vil vises på nettsteder og i apper på ulike enheter. Det er ikke mulig å kun vise annonser i Audience Network, det er ment som en tilleggstjeneste. Annonsene vil bruke samme bilder, videoer og tekst som Facebook-annonser som kjøres i nyhetsoppdateringen. Hvor annonsen vises er heller ikke sikkert. Man kan ekskludere kategorier for å hindre at annonsen vises på en side relatert til f. eks. gambling (eller det som verre er). Det er også mulig å laste opp blokkeringslister med navn på nettsteder og apper du ikke vil assosieres med.

 Enten du bruker Ads Manager eller Power Editor for å opprette annonser, har du muligheten til å velge akkurat hvor du ønsker at annonsene dine skal vises.

Trenger du hjelp til å annonsere på sosiale medier? Ta kontakt med oss på post@nettrafikk.no eller eller 21 39 94 11, så hjelper vi deg med å finne de beste plasseringene!

 

Var denne artikkelen nyttig?
Kontakt oss
Nettrafikk AS
Nedre gate 5, 0551 Oslo
post@nettrafikk.no
Tlf: +47 21 39 94 11
Meld deg på vårt nyhetsbrev!