Interaksjons­design

I gamle dager, for noen få år siden, dreide webdesign seg om hvordan man presenterte tekst og bilder. De siste årene er fokus flyttet over på brukerne – deres mål, oppgaver, opplevelser, behov og ønsker i interaktiv samhandling med nettsider. Det er her interaksjonsdesign kommer inn i bildet.

Så hva er interaksjonsdesign?

Interaksjonsdesign dreier seg om å forme digitale produkter til noe som er lettforståelig og brukervennlig for mennesker. Form er viktig innen alt av design, men interaksjonsdesign legger mest vekt på brukeradferd og funksjon. Hovedformålet med interaksjonsdesign er å tilfredsstille behovene og ønskene til hvordan produktet skal fungere for flest mulig av brukerne, i motsetning til for eksempel programvareutvikling, som er mer teknisk orientert.

InteraksjonsdesignHvorfor bruke tid på interaksjonsdesign?

Hvorvidt hjemmesiden er intuitiv og enkel å finne frem i er en kritisk suksessfaktor på internett. Potensielle kunder forsvinner like raskt som de dukket opp dersom de opplever nettsiden som kronglete. Det samme gjelder i vel så stor grad for nettbutikker. A/B testing av små forskjeller i plassering av knapper, utforming av betalingsside og så videre har vist betydelige forskjeller i omsetningen. Interaksjonsdesign driver antall konverteringer opp. Den lille, ekstra mentale friksjonen det gir å måtte fylle ut et unødvendig informasjonsfelt i et skjema eller trykke på en ekstra knapp kan være nok til at kunden avbryter kjøpsprosessen.

6 hovedpunkter for interaksjonsdesign

  1. Definere hvordan brukeren kan samhandle med nettsiden. Hva kan brukeren gjøre av direkte interaksjon? Hvilke knapper kan trykkes på, dras rundt og så videre?
  2. Gi brukeren signaler om funksjoner før noen handlinger utføres. Hva er det ved utseendet (farge, form, størrelse) som forteller om elementenes funksjoner?
  3. Forutsi og unngå feil og misforståelser. Finnes det et system for å varsle brukeren om hva som må gjøres og forklaringer på hva som gikk galt?
  4. Undersøke responshastighet og tilbakemeldinger fra systemet. Hva slags tilbakemeldinger får brukeren når en handling er utført? Hvor lang tid tar det før en eventuell tilbakemelding kommer frem?
  5. Tenk strategisk om hvert enkelt element. Er det fornuftige størrelser på knapper og andre ting? Brukes kanter og hjørner til interaktive elementer som menyer?
  6. Forenkle, slik at det blir lettvint å lære. Den kognitive psykologen George Miller kom frem til at de aller fleste mennesker kun har kapasitet til 5-9 ting i korttidshukommelsen sin før de glemmer eller gjør feil. Det er et vektig argument for å holde kompleksiteten på et minimum og anvende færrest mulig elementer.

Interaksjonsdesign

Ta en prat med Nettrafikk om interaksjonsdesign

Vi har eminente, dedikerte interaksjonsdesignere med på laget. De hjelper deg med tilpasningene som kreves for at ditt nettsted skal være optimalisert for flest mulig brukere. Foruten det tilstiller vi nettbutikken for maksimalt antall gjennomførte salg.

Kontakt oss for en uforpliktende prat om interaksjonsdesign på +47 21 39 94 11 eller fyll ut skjemaet til høyre, så tar vi kontakt med deg.

Var denne artikkelen nyttig?
Kontakt oss
Nettrafikk AS
Nedre gate 5, 0551 Oslo
post@nettrafikk.no
Tlf: +47 21 39 94 11
Meld deg på vårt nyhetsbrev!