Din digitale støttespiller

02/04/2020 - - Nettrafikk

Vi er inne i en annerledes periode med koronakrisen. Det har skjedd mye de siste par ukene, og viruset påvirker alle bedrifter på en eller annen måte. For noen har situasjonen ledet til permitteringer og nedgang i salg, mens andre opplever økt etterspørsel. 

I Nettrafikk opplever vi økt dialog og behov for rådgivning fra våre kunder. Dagene endres raskt, og er langt mer uforutsigbare. Er du rådvill på om du skal sette planlagte prosjekter på vent, justere eller øke medieinvesteringene? 

Vi er her for deg, der din bedrift er akkurat nå, og er ekstra fleksible i disse dager.

ENDREDE FORBRUKERVANER

Den nye hverdagen innebærer store endringer i folks vaner, behov og økonomi. Vi blir bedt om å holde oss hjemme og unngå kontakt med andre. Mange praktiserer hjemmekontor, og barn er hjemme fra barnehage og skole. 

Å ha det ekstra hyggelig i sitt eget hus og hage, kan virke som en opplagt prioritering i disse dager. Vi ser blant annet at søkeinteressen for leker og hage er på vei oppover (1). Om vi ser på det større bildet, ser vi store endringer i interessen for nettbutikk.

Google Trends søketrend nettbutikk
Dagens søketrend på søkeordet “nettbutikk”, skjermbilde fra Google Trends

15. mars, dagen etter den norske søketoppen for koronavirus (2), ser vi at interessen for nettbutikk øker kraftig, og i skrivende stund er vi inne i den største søketoppen i løpet av de siste 12 måneder. Vi kan se at søkene var tilnærmet halvparten så populære bare i slutten av februar, og for øvrig i store deler av 2019/2020 (3). 

Selv om koronakrisen er en midlertidig situasjon, er det gledelig å se at bedrifter raskt tilpasser seg endrede behov og kjøpsvaner. Blant annet har mange nettbutikker innført fri frakt. Dette merkes for Posten, som opplever en økning av hjemlevering på 450% i Oslo og Akershus i uke 12 (sammenlignet med uke 12, 2019) (4).

Vi erfarer også treningssentre som gjennomfører gruppetimer over livestream, og konserter som har blitt avlyst streames i stedet live i sosiale medier. Hudpleieklinikker og skjønnhetssalonger satser for fullt på rådgivning gjennom chat, mail og telefon. Restauranter tilbyr take-away og kontaktløs betaling ved levering av mat på dørmatten. 

Den digitale tilstedeværelsen med nye tilpassede løsninger, blir viktigere på kort sikt. Den digitale tilstedeværelse alene, forblir viktig.

digital markedsføring hjemmekontor

HVA KAN VI GJØRE SAMMEN?

Vi er et team med lang erfaring innen digitale fagfelt som søkemotoroptimalisering, betalt søk, display- og videoannonsering. Et helhetlig syn på markedsføringen på tvers av våre avdelinger, er viktig for oss og våre kunder. Vi har kunder i bygg og anleggsbransjen, handelen, bank og finans, telekommunikasjon, renhold – og mange flere. 

Nå er tiden inne for å tenke nytt og alternativt, og tenke sammen til det beste for målgruppen.

Hva kan din bedrift gjøre for å:

  • Imøtekomme de endrede forbruksvanene?
  • Øke nettsalget? 
  • Holde eksisterende kunder varme?
  • Beholde posisjonen? 
  • Ta en ny posisjon med nye innovative løsninger? 
  • Hvordan tenke langsiktig slik at vi er klare igjen, når vi går tilbake til normalen?

I finansiell nedgangstid må kostnader kuttes og i likhet med andre kostnadsposter er markedsføringen oppe til vurdering. Men det er ikke alltid dette er like snarrådig. 

Merkevarer som opprettholder eller øker budsjetter for annonseringen i en finansiell nedgangstid, vil kunne bygge langsiktig merkekjennskap og kortsiktig salg (5). I likhet med andre mediekanaler, må man også i søkefeltet vurdere hvordan man skal posisjonere seg for situasjonen vi står ovenfor.

SAMSPILLET MELLOM SEO OG BETALT SØKEANNONSERING

Å imøtekomme søkeintensjonen man ser i Google er viktig for å gi målgruppen et svar på den informasjonen de leter etter. Søketrender og etterspørsel endrer seg gjennom året, og varierer ofte etter sesong. 

Når unike hendelser slik som koronaviruset inntreffer, ser vi at etterspørselen øker på ny tematikk. Her jobber Nettrafikk tverrfaglig for å overvåke og skape gode synergier i søkeresultatet. Vi allokerer budsjetter, og tilpasser tekst etter synlighet og resultater. Til felles fanger disse to kanalene opp eksisterende etterspørsel, og er trygge og stødige valg. 

samspill seo og betalt søkeannonsering

VIDEO- OG BANNERANNONSERING

Vi opplever økt etterspørsel på bannerannonsering, i takt med et økt eller tilpasset kommunikasjonsbehov til eksisterende kunder. Her er annonsering i displaynettverket en effektiv kanal. Målgruppen kan nås ved hjelp av egen data eller tredjeparts segmentert data.

Unntakssituasjonen fordrer mer nettbruk akkurat nå. Flere aktører har blitt bedt om skru ned kvaliteten på sine steaming-tjenester i frykt for overbelastning på nettet. Dette gjelder også YouTube (6).  Den populære video-delingsplattformen, er også verdens nest største søkemotor. Engasjementet som genereres her, fanger vi gjerne opp med relevante søk i søkeresultatet. 

SEO – SØKEMOTOROPTIMALISERING

Så hvordan tenke langsiktig slik at vi er klare igjen, når vi går tilbake til normalen? Normale tilstander vil komme tilbake, og da kan det være lurt at man opprettholder og optimaliserer innhold som vil være relevant til senere. 

Søkeordsanalysen forteller hvilken tematikk som er relevant, og årshjulet viser hvilken sesong de ulike søkefrasene er mest relevant. Denne innsikten er et godt utgangspunkt for å fortsette innholdsproduksjonen og optimalisere innholdet for organisk synlighet.

HVORDAN GJØRE HVERDAGEN BEDRE

Koronakrisen berører oss alle, på en eller annen måte. Vi i Nettrafikk jobber sammen med kundene våre for å finne gode, alternative løsninger som fungerer i dagens situasjon. Løsningene skal bidra til å gjøre hverdagen til de som sitter hjemme litt bedre. 

Har du spørsmål eller trenger du veiledning? Ikke nøl med å ta litt ekstra kontakt med oss i disse dager. Ring oss på +47 23 39 94 11 eller send en e-post til post@nettrafikk.no.

Kilder

(1): https://trends.google.com/trends/explore?geo=NO&q=hage,leker
(2): https://trends.google.com/trends/explore?geo=NO&q=corona%20virus
(3): https://trends.google.com/trends/explore?geo=NO&q=nettbutikk
(4): https://retailmagasinet.no/coronavirus-hjemlevering-posten-norge/mer-enn-femdobling-av-hjemlevering-for-posten/591396
(5): forbes.com/sites/bradadgate/2019/09/05/when-a-recession-comes-dont-stop-advertising/%237d6b8f484608&sa=D&ust=1585325746650000&usg=AFQjCNGwoJjk2UtI3vlr4x5hsJmo6bq6lw / https://www.asicentral.com/html/open/ProductsAndServices/supp/pdfs/Advertising_in_a_recession.pdf
(6): https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/EWAaqP/google-snur-na-far-ogsa-norge-lavere-youtube-kvalitet


Var denne artikkelen nyttig?
Ring oss
Send en e-post