Kjenn ditt publikum – målretting av annonser på Facebook

19/07/2017 - - Nettrafikk / 2,5 min lesetid (528)
Share on LinkedInShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

Vil du markedsføre produktet ditt mot enslige kvinner i 30-årene som liker å reise og er opptatt av miljøvern? Eller vil du bare snakke til menn mellom 37 og 42 år, som bor i Halden og har barn i førskolealder? Pensjonister som heier på Vålerenga? Folk som har bursdag i neste uke, eller nettopp har flyttet hjemmefra? Ja, for det kan du på Facebook!

Mulighetene for målretting av annonser på Facebook og Instagram gjør at du kan snevre inn publikummet til det er så lite og definert at det ville fått plass i stua di. Men bare fordi man kan segmentere til man blir blå i fjeset, er det ikke sikkert at det lønner seg. Så hvor spesifikk bør du egentlig være?

Segmentere, annonsere, evaluere…

Målrette annonsering på Facebook I USA er det over 200 millioner brukere på Facebook. Skal du markedsføre mot dette markedet, er det smart å snevre inn publikummet en smule. Har du for eksempel en kundeliste, og ønsker å finne personer som ligner på disse, kan du opprette et speilpublikum. Et speilpublikum er mellom 1% og 10% av befolkningen (på Facebook) i det landet du velger, hvor 1% vil likne mest på kilden – i dette tilfellet en kundeliste. I USA vil det minste speilpublikummet være over 2 millioner mennesker. Da vil det være hensiktsmessig å segmentere på interesser eller andre kriterier for å definere målgruppen ytterligere.

I lille Norge, med 3,4 millioner Facebook-brukere, vil 1% være skarve 35 000. Snevrer du inn noe særlig mer, er det knapt noen igjen. Et speilpublikum på 10% vil gi en målgruppe på 350 000, som er et mye bedre utgangspunkt. Det sier seg selv at visse annonser kun vil være interessante for en bestemt del av befolkningen, som BHer eller bartevoks. Folk i Bergen vil heller ikke ha noen interesse av en annonse for en tjeneste som kun er tilgjengelig i Oslo. Utover det er det bedre å starte bredt, og la erfaringer og lærdom underveis avgjøre eventuell videre segmentering. Er det nesten bare kvinner som responderer på annonsen din? Ja, da er det kanskje like greit å kutte ut mennene!

Oppførselen din avgjør hva slags annonser du får se

I tillegg til den informasjonen man selv legger til, følger Facebook med på brukernes oppførsel. Vi blir puttet i bås etter hva vi liker, ser på, kommenterer, klikker på eller kjøper.  Målsettingen du velger for kampanjen din avgjør hvem Facebook viser annonsene dine til, basert på kombinasjonen av valgte attributter og oppførsel.  Er målet med kampanjen å øke trafikken til nettstedet ditt, vil Facebook vise annonsene til folk som har for vane å klikke på lenker. Ønsker du engasjement, er det folk som er aktive i kommentarfelt som får se annonsene.

Men er målet ditt egentlig konverteringer, at folk skal kjøpe produktene du tilbyr på nettsiden din? Da er det ikke nødvendigvis de som klikker eller kommenterer du burde fokusere på. Tall fra en studie utført av Facebook indikerer at 90% av de som kjøpte et produkt etter å ha sett en annonse, aldri klikket på den. Det kan ta litt tid å bli kjent med publikummet ditt, men det vil være vel verdt investeringen!

Usikker på hvordan du skal gå fram? Vi hjelper deg gjerne!
Ta kontakt på post@nettrafikk.no eller 21 39 94 11.

Var denne artikkelen nyttig?
Kontakt oss
Nettrafikk AS
Nedre gate 5, 0551 Oslo
post@nettrafikk.no
Tlf: +47 21 39 94 11
Meld deg på vårt nyhetsbrev!