Fra fotballkamp til webprosjekt

25/05/2014 - - Nettrafikk
Share on LinkedInShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

Nytt weprosjekt med nye nettsider, intranett eller nettbutikk?

Hvilken formasjon bør du spille?

Når en bedrift har bestemt seg for å lage en ny nettside finnes det utallige muligheter der ute. Det er mange tilbydere og de prissetter seg forskjellig. Hva er riktig for min bedrift og hva bør jeg ta med i betraktningen?

Vi prøver å illustrere et optimalt webprosjekt ved å sette opp et fotballag. Vi velger å gå ut i en 4-4-2 formasjon med 2 brede vinger.

Fra fotballkamp til webprosjekt

Fra fotballkamp til webprosjektTreneren vs. Prosjektleder

I et utviklingsprosjekt som for eksempel nettside, nettbutikk eller intranett er det som oftest mange personer eller lagdeler som er involvert. For å koordinere og samkjøre dette er vi nødt til å ha en som kan styre taktikken, trekke i trådene, delegere oppgaver og få frem de beste i hver spiller slik at laget kan vinne. Her kommer prosjektlederen til sin rett.

Keeper og forsvar vs. design og utvikling

Bakerst på banen finner vi keeperen, eller designeren om du vil. Designet er selve grunnpilaren i en nettside og kommuniserer tett med utvikler som i dette tilfellet er forsvarsfireren. I en fotballkamp vil keeper dirigere forsvarsfireren foran seg og god kommunikasjon er ekstremt viktig. Keeperen er således avhengig av forsvarsfireren for å gjøre jobben sin, og vice versa. På samme måte er man avhengig av tett dialog mellom designer og utvikler for at resultatet skal bli så bra som mulig.

Fra fotballkamp til webprosjekt

Midtbanen vs. SEO – Søkemotoroptimalisering

Nå har vi altså lagt grunnlaget for et godt fotballag/nettside. Noen vil til og med hevde at vi bare kan legge inn innholdet så er vi ferdige. Men hvordan skal vi få inn tilskuere? og ikke minst, hvordan skal vi score mål for å vinne og bli best? Det er nå moroa begynner. Vi fortsetter med å sette på 2 kreative sentrale midtbanespillere. Dette kan vi kalle for SEO eller Søkemotoroptimalisering. Når man har investert tid og penger i en ny nettside er det viktig at potensielle kunder finner frem til den når de søker i for eksempel Google. Se for deg at du bygger en stor stadion til fotballaget ditt, men engasjementet rundt klubben er lav og nesten ingen vil komme å se på kampene deres. Da er det viktig at siden gjøres tilgjengelig og synlig for et potensielt publikum.

Vi trenger derfor å optimalisere nettsiden teknisk slik at Google forstår innholdet og at nettsiden deres oppleves som relevant på deres viktigste søkefraser. Jo mer relevant Google oppfatter deres side desto høyrere plassering vil dere få i søkemotoren, og sjansen for å få nye besøk er dermed økt betraktelig. Ca 70% av trafikken fra Google kommer fra den organiske trefflisten og er derfor ofte den viktigste kilden til trafikk. Den sentrale midtbanen kan således sees på som motoren i laget som får tilskuerne til å komme på kampene.

På vingene har vi valgt å sette Google Adwords, Remarketing og sosiale medier både for å supplere den sentrale midtbanemotoren, men ikke minst å fore spissene med gode innlegg. På den måten er midtbanen godt dekket i de viktigste trafikkanalene, og alt ligger til rette for å lykkes med nettsatsningen, eller vinne kampen om du vil.

Fra fotballkamp til webprosjekt

Spissene vs. Salg/”Call to action”

Det vi mangler nå er noen som kan score målene. Et mål kan sammenlignes med en konvertering, altså hva vi vil at brukeren skal gjøre når de besøker vår side. Om du har ansvaret for en nettbutikk så er jo svaret ganske åpenbart, men om du ikke har det er det en rekke ting som kan måles: Kontaktskjema, epost, nedlastinger, påmeldinger og så videre.

Noe av det viktigste man kan gjøre er å legge til rette for at det er så enkelt som mulig for den potensielle kunden/kjøperen å gjøre det vi ønsker at de skal gjøre. «Call to action» er, som navnet tilsier, en måte å få brukeren til å gjøre en form for interaksjon.

Ønsker du flest mulig påmeldinger til nyhetsbrevet ditt gjør du lurt i å gjøre det godt synlig på siden din, og ønsker du flest mulig henvendelser i kontaktskjema er det viktig å gjøre det enkelt å finne det. Dette kan for eksempel illustreres ved å legge til knapper på strategiske steder på siden. En slik knapp kan man for eksempel kalle “finn ut mer” eller “send forespørsel”.

Fra fotballkamp til webprosjekt

Hvilken formasjon spiller laget ditt i og møter dere til kamp med 11 spillere?

Enten du er glad i lange baller eller Tiki-taka fotball så utfordrer vi deg til å ta kontakt med oss, så kan vi se om vi kan hjelpe din bedrift med å endre taktikk og kanskje vinne flere kamper?

Var denne artikkelen nyttig?
Kontakt oss
Nettrafikk AS
Nedre gate 5, 0551 Oslo
post@nettrafikk.no
Tlf: +47 21 39 94 11
Meld deg på vårt nyhetsbrev!