Hvordan tilrettelegge geografisk målretting av annonser i Google Adwords

20/12/2016 - - Nettrafikk
Share on LinkedInShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

Geografisk målretting av annonser vil gi bedre resultaterHvor i verden dukker annonser i Google opp, og for hvem? Og hvilke muligheter finnes for å styre dette? Dette og mer til skal vi gi deg en bedre forståelse av her. 

God lesning!

Hvorfor du bør målrette annonser i Google Adwords mot geografiske områder

Søkemotorannonsering i Google Adwords åpner for en rekke muligheter når det kommer til å velge i hvilke geografiske områder annonsene dine skal vises. Hver enkelt datamaskin som er knyttet opp mot internett har sin egen unike IP-adresse, og denne inneholder informasjon som brukes av Google til å avgjøre hvor man befinner seg fysisk.

Er målretting av annonsene satt opp for å vises kun i Oslo, vil annonsene som grunnregel kun dukke opp for brukere med IP-adresser i Oslo. Merk også at søk kombinert med stedsnavn også er med på å avgjøre hvilke annonser som dukker opp. En bruker med IP-adresse i Nordland vil fortsatt kunne se annonser som er målrettet mot Oslo, dersom denne brukeren søker etter produkter eller tjenester i som tilbys i Oslo-området (eks. søk etter «Bilforhandler i Oslo»).

I slike tilfeller overstyres de geografiske innstillinger på kampanjen av relevans – som er selve kjernen i Google-søk.

Konfigurering av geografisk nedslagsfeltKonfigurering av annonser for geografisk tilpasning.

Mulighetene for å konfigurere geografiske innstillinger er mange. Man kan:

  • → Gå bredt ut mot flere land
  • → Velge enkelte byer
  • → Eller sette en radius på kartet fra et gitt punkt som annonsen skal vises innenfor

I tillegg kan du enkelt ekskludere områder, dersom det f.eks. er steder du ikke leverer dine produkter eller tjenester til.

Geografisk målretting fastsettes på kampanje-nivå inne i Google Adwords. Dersom du for eksempel ønsker å målrette noen annonser mot Norge og andre annonser mot Sverige, setter du opp en kampanje pr. land du vil vise annonsene i.

Nettrafikk hjelper flere bedrifter med Google annonsering, og vi kan også hjelpe med kun geografisk målretting om ønskelig.

Google har forøvrig en flott instruks for hvordan man konfigurerer geografisk nedslagsfelt.

Geografisk målretting av annonser – Hva bør du tenke på?Geografisk målretting av annonser - viktige huskeregler

Et godt tips dersom du velger å vise dine annonser til et helt land eller flere, er å granske dataene i «Dimensjoner» – fanen i Google Adwords sitt grensesnitt.

Her vil du enkelt få oversikt over hvilke byer eller mindre steder innenfor landegrensen som presterer best på en rekke parametre som for eksempel antall konverteringer (salg i nettbutikk, innsendte kontaktskjema osv.). Etter du har avdekket hvilke byer og eventuelle steder som presterer best, kan du øke budene for nettopp disse stedene.

På samme måte bør du også vurdere å nedjustere bud for steder hvor brukerne ser ut til å være mindre villige til å konvertere. Her blir jevnlig oppfølging av resultatene essensielt for å unngå å svi av budsjettet for steder som ikke gir de ønskede resultatene.

Geografisk målretting av annonser for nettbutikker

Det er ikke gitt at dine potensielle kunder befinner seg kun der din bedrift er lokalisert rent fysisk. Driver du en netthandel, vil ofte nedslagsfeltet være hele landet. Er du usikker på hvor bredt du skal gå ut – er en mulighet å målrette seg mot hele landet en periode.

Ved hjelp av data for sporing av salg eller innsendelse av kontaktskjema og lignende, vil du etter hvert kunne se hvilke områder som gir best effekt.

Videre er det her flere muligheter for å sette lavere bud for klikk på dine annonser, allokere et mindre budsjett, eller fjerne målretting mot disse områdene helt. Her er det viktig å ta høyde for eventuelle sesongvariasjoner, og andre forhold som kan påvirke resultatene i bakhodet.

OBS! Gi annonsene litt tid og sørg for å ha tilstrekkelig med data før du beslutter noe. Sunn fornuft er heller ikke å forakte, da pengene fort kan brukes på feil sted dersom man ikke følger opp resultatene jevnlig – og luker vekk elementer som underpresterer.

Husk språkinstillingene!

Ikke glem at språk og geografisk målretting bør være samkjørte. Om dine annonser er målrettet geografisk mot Frankrike, bør faktisk også tekstene være skrevet på fransk. Sidene annonser leder til, bør også være skrevet på fransk.

→ Les mer om smart nettmarkedsføring her!

Tips! Er du en lokal bedrift som ønsker å være enda mer spesifikk, kan målretting mot en radius rundt et sted være svært innbringende. En typisk bedrift som vil kunne dra nytte av dette, kan være en restaurant i en større by. Her befinner potensielle kunder seg ofte i nærheten.

Nettrafikk kan hjelpe din bedrift med Google Adwords

Ønsker du hjelp med oppsett av dette og alt annet som hører med i en optimal Adwords-strategi, ta kontakt med oss på telefon +47 21 39 94 11 eller send oss en e-post til post@nettrafikk.no.

Over en kopp kaffe kommer vi frem til en løsning som passer ditt behov og budsjett.

Google har også laget en video som viser hvordan man kan tilrettelegge geografisk målretting for annonser i Google Adwords. Om du fortsatt har spørsmål – kan det hende du finner dine svar her!

Var denne artikkelen nyttig?
Kontakt oss
Nettrafikk AS
Nedre gate 5, 0551 Oslo
post@nettrafikk.no
Tlf: +47 21 39 94 11
Meld deg på vårt nyhetsbrev!