Google AdWords – Viktige endringer i 2014

25/11/2014 - - Nettrafikk
Share on LinkedInShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

Google AdWords gjør stadig nye endringer

I 2013 gjennomførte Google over 1000 endringer, og også i år har det skjedd svært mye nytt. Forandringene spenner seg fra store nyheter som Google Shopping og endringer i søkeordsmatching, til små kosmetiske modifikasjoner i brukergrensesnittet. Det kan være vanskelig å holde orden på alt dette, samtidig som man har andre viktige arbeidsoppgaver å ta seg av.

Her får du en kort oversikt over noen av de aller viktigste endringene som har blitt gjort, og hvordan de kan påvirke din AdWords-konto.

Meldingsutvidelser (callout extensions)

MeldingsutvidelserI september lanserte Google en ny annonseutvidelse, nemlig meldingsutvidelser. Dette er tilleggsinformasjon man kan knytte til annonsene sine. Tanken er at de skal støtte oppunder selve annonsene ved å informere om f.eks. unike tilbud eller tjenester. Meldingsutvidelser kommer i tillegg til nettstedslinker, men er i motsetning til disse ikke klikkbare lenker. Meldingsutvidelser kan legges til på både konto-, kampanje- og annonsegruppenivå. Vi anbefaler alle å bruke dette tillegget da Google også vektlegger annonseutvidelser i sin utregning av Ad-Rank.

Google AdWords - Viktige endringer i 2014Ikke lenger 100% Exact- og Phrase-match

Tidligere har annonsører hatt muligheten til å velge vekk «inkluderer feilstavelser og nære varianter» i AdWords. Slik er det ikke lenger. I september ble denne muligheten fjernet, så dine annonser på f.eks. «leiebil» i Exact Match godt kan vises ved et søk på «leiebiler» eller «bilutleie». Det vil si at konkurransen kan øke på mange søkeord, og man kan motta visninger og klikk fra søk man i utgangspunktet ikke ønsker dette fra. Et godt tips her er å ta i bruk et av verktøyene som du finner under “Detaljer” og “Søkeuttrykk”. Da kan man se en rapport av faktiske søk som har ført til visninger. Her kan man enkelt legge til ord og fraser som negative søkeord og dermed ikke vises på de i fremtiden:

 

Engasjementsannonser

Google AdWords - Viktige endringer i 2014Google gir annonsører muligheten til å nå ut til brukerne ved hjelp av engasjementsannonser. Dette kan være interaktive videoer, spill og lignende. Her betaler man kun når noen engasjerer seg i annonsene, f.eks. ved at man flytter musmarkøren over annonsen. Denne budgivningsmetoden kalles CPE (cost-per-engagement). Siden denne skiller seg fra vanlig CPC (cost-per -click) må man lage egne kampanjer med denne instilllingen for engasjementsannonser. Engasjementsannonser passer spesielt godt for annonsører som ønsker å styrke varemerket sitt blant nye og eksisterende kunder.

 

Google Shopping

Google AdWords - Viktige endringer i 2014I oktober ble alle PLA-kampanjer automatisk oppgradert til Google Shopping-kampanjer. Disse kampanjene gir deg muligheten til å vise produkter over og ved siden av vanlige søkeannonser. Annonsene inneholder bilder, pris, lagerstatus, leveringstid m.m. Google Shopping er en god mulighet for alle som driver nettbutikk til å vise frem sine produkter. Den beste måten å sette opp dette på er å lage en automatisk datastrøm som holder sortimentet oppdatert i kampanjen. Dette krever noen tekniske ferdigheter, men både Google og andre tilbyr starthjelp for de som trenger det.

 

«Søk med utvalgt display»

«Søk med utvalgt display» er en kampanjetype. Som navnet antyder så målrettes annonser både mot søk- og displaynettverket med denne innstillingen. Alle kampanjer som tidligere var «søk- og displaynettverket» ble tidligere i år oppgradert til ««Søk med utvalgt display». Dersom du bruker AdWords Editor er det viktig å merke seg at alle nye kampanjer får denne innstillingen som default. Ifølge Google er dette «Den beste muligheten for å nå flest mulig kunder». Vi anbefaler derimot å holde søk- og displaykampanjer adskilt. Det er flere grunner til dette: blant annet vil det være enklere å styre bud og budsjetter, samt at man gjerne vil ha ulike budskap på søk og display.

Spørsmål?

Har du spørsmål om dette eller annet i forbindelse med Google AdWords? Ta kontakt på post@nettrafikk.no, tlf: 21 39 94 11 eller fyll ut vårt kontaktskjema til høyre.

Var denne artikkelen nyttig?
Kontakt oss
Nettrafikk AS
Nedre gate 5, 0551 Oslo
post@nettrafikk.no
Tlf: +47 21 39 94 11
Meld deg på vårt nyhetsbrev!