Nyheter i Google AdWords

18/03/2014 - - Nettrafikk
Share on LinkedInShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

Forrige måned rullet Google AdWords ut flere nyheter, blant annet har de ofte noe forvirrende begrepene «en per klikk» og «mange per klikk» i forbindelse med konverteringer forsvunnet, i tillegg har «Søketrakter» funnet veien inn i AdWords-grensesnittet.

Hvor har det blitt av «en per klikk» og «mange per klikk»?

Tidligere har man måtte velge mellom disse målingene når man skal telle konverteringer i AdWords, disse har nå byttet navn til henholdsvis «Konverterte klikk» og «Konvertinger». Legg merke til at dette er kolonnenavnene, når du setter opp konverteringene heter de nemlig «Unike konverteringer» og «Alle konverteringer»:

Trolig er denne endringen gjort for å gjøre dette noe mer intuitivt for oss som bruker dette. I tillegg har man nå muligheten til å måle konverteringer mer detaljert enn tidligere. Kort fortalt kan man si at det vil være mest hensiktsmessig å bruke «Alle konverteringer» for å måle f.eks. salg, da måles hvert enkelt salg innenfor konverteringsvinduet, mens om man f.eks. har et kontaktskjema og pdf-filer man ønsker å måle effekten av kan det være lurt å bruke «Unike konverteringer». I et slikt tilfelle vil en bruker som kjøper 2 varer og laster ned 4 pdf-filer føre til 3 konverteringer, 2 på salg og 1 på nedlastninger.

Hva er «Søketrakter»?

«Søketrakter» eller «Search funnels» gir informasjon om hvilken vei en bruker har tatt før en ønsket handling (konvertering). Ofte er en bruker innom mange ulike kanaler før et gjennomført salg. F.eks. kan man først ha klikket på en AdWords-annonse, deretter klikket på et organisk treff og til sist gått direkte inn på siden din før kjøpet. Dette salget vil som før bli kreditert til din direkte trafikk, men med «Søketrakter» vil du kunne se at både betalt og organisk søk har vært involvert, de vil da bli kreditert med det som kalles en «assistert konvertering».

På valget «Toppbaner» kan du se hvilke veier som er de vanligste for dine konverteringer. Man kan fort bli svært overrasket over alle de merkelige veiene ulike brukere har fulgt før de ble akkurat din kunde.

Spørsmål?

Har du spørsmål om dette, konverteringer eller annet i forbindelse med Google AdWords? Ta kontakt på post@nettrafikk.no, tlf: 21 39 94 11 eller fyll ut vårt kontaktskjema til høyre.

Var denne artikkelen nyttig?
Kontakt oss
Nettrafikk AS
Nedre gate 5, 0551 Oslo
post@nettrafikk.no
Tlf: +47 21 39 94 11
Meld deg på vårt nyhetsbrev!