Hopp til innholdet

Google Ads Quality Score

Quality Score er en viktig indikator i Google Ads, og er med på å gi et bilde av hvor god kvalitet annonsene dine har i Google Ads. Jo høyere kvalitetspoeng annonsene har, jo sterkere stiller du blant konkurrentene i søkeresultatet.

google-ads-quality-score.jpg – Nettrafikk

Hva er Quality Score?

Quality Score er en indikator på kvalitet som Google Ads gir til dine søkeord, ofte også forkortet som QS.

På norsk bruker man gjerne begrepet kvalitetspoeng.

QS, eller kvalitetspoeng, gis på en skala fra 1 til 10, hvor 1 er det laveste og 10 er det høyeste. Tallet sier altså noe om hvor relevant ditt søkeord er.

En rekke påvirkningsfaktorer

Hvordan kalkuleres Quality Score?

QS regnes ut fra en rekke ulike elementer, men noen av de viktigste er: 

  • Forventet klikkrate (CTR %) for ditt søkeord

  • Klikkrate (CTR %) for ditt søkeord

  • Kvalitet på landingssiden

  • Relevansen mellom søkeordet og annonsen

  • Kontohistorikk

google-ads.jpg – Nettrafikk
Still sterkere mot konkurrenter

Hvorfor er Quality Score viktig?

Hovedgrunnen til at QS er viktig er at det er dette som sammen med ditt unike CPC-bud som utgjør din Ad Rank i Google Ads.

Det vil si at jo høyere QS du har, jo sterkere stiller du i forhold til dine konkurrenter i rangeringen på Googles betalte annonseplasser.

Med andre ord kan en høy QS føre til at du betaler mindre per klikk og samtidig oppnår bedre plasseringer på resultatsiden.

google-annonsering.jpg – Nettrafikk
Tips til høyere kvalitetsscore

Hvordan forbedrer jeg min Quality Score?

I Google Ads handler alt om relevans. Jo mer relevante dine annonser er, desto høyere QS vil du oppnå på alle nivåer i din konto.

Her er noen enkle grep du ta kan ta for å løfte din QS:

  • Opprett annonsegrupper
    Opprett annonsegrupper med få søkeord i hver gruppe, på den måten blir det enklere å lage annonser som er relevante.

  • Lag flere annonsetekster
    Lag flere annonsetekster til hver annonsegruppe, teksten må være relevant i forhold til søkeordene og til landingssiden. Følg nøye med på hvordan de ulike annonsene presterer, og gjør justeringer deretter.

  • Godt innhold og brukeropplevelse
    Sørg for at innholdet på landingssider gjenspeiler innholdet i annonser og søkeord, og at disse sidene er brukervennlige.

  • Eksperimenter
    Test og finn ut hva som fungerer best. Over tid vil du opparbeide deg god kontohistorikk som gjør det enda enklere å oppnå høy Quality Score i Google Ads.

Ansatte i Nettrafikk – Nettrafikk

Få hjelp med Google Ads Quality Score

Har du spørsmål om Quality Score eller andre temaer innen Google Ads og digital annonsering?

Kontakt oss på våre nettsider, eller ring oss på +47 21 39 94 11 for en uforpliktende prat!