Hva påvirker Google AdWords prisene mest? Googleannonsører får større innsikt i Quality Score

16/05/2017 - - Nettrafikk / 3 minutter lesetid (445 ord)
Share on LinkedInShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

Quality Score eller kvalitetspoeng som det heter på norsk, er en av de viktigste variablene å følge med på i Google AdWords dersom man skal lykkes med betalt søk. Google har nå gjort det enklere å se detaljene bak dagens tall samtidig som de har tilgjengeliggjort historisk data!

Google AdWords quality score nye kolonner

Quality Score er en indikator på kvalitet som Google AdWords gir til dine søkeord. Tidligere var det kun mulig å se detaljene ved å holde pekeren over statusen til søkeordet. Hovedgrunnen til at Quality Score er viktig for din søkekonto er at det er dette sammen med ditt CPC-bud – gir grunnlag for Ad rank. Ad rank gir igjen grunnlaget for hvilken annonseplassering du får i auksjonen og Google (hvorvidt annonsen kommer på toppen eller bunnen av siden).

Med andre ord kan en høy Quality Score føre til at du kan betale mindre per klikk og samtidig oppnå en bedre plassering på resultatsiden!

Slik fungerer Ad Rank

Det var før kun en kolonne tilgjengelig som ga et innblikk i hvordan søkeordet presterte akkurat der og da. Men dette ga liten innsikt i utviklingen til søkeordet – og gjorde det vanskelig å se om kvaliteten gikk opp eller ned over tid.

Google har nå gjort 7 nye kolonner tilgjengelig i AdWords:

  • » Quality Score – kvalitetspoeng (ikke ny)
  • » Ad Relevance – annonserelevans
  • » Landing Page Experience – Opplevelse av landingssiden
  • » Expected Click-Through-Rate – Forventet klikkrate
  • » Quality Score History – kvalitetspoeng historisk
  • » Ad Relevance History – annonserelevans historisk
  • » Landing Page Experience History – Opplevelse av landingssiden historisk
  • » Expected Click-Through-Rate History – Forventet klikkrate historisk

Quality Score blir fremvist som et tall mellom 1 og 10, hvor 10 er det beste. De andre kolonnene vises som:

  • »  Above average – over gjennomsnittet
  • »  Average – gjennomsnittlig
  • »  Below average – under gjennomsnittet

Slik ser de nye kolonnene i Adwords ut

Større innsikt i utvikling av quality score

Når den historiske Quality Scoren nå er tilgjengeliggjort i AdWords, er det nå mulig for annonsører å følge med på utviklingen fra dag til dag.

Ved å segmentere dataene på tid, kan du nå få opp detaljer for Quality Score på dager -> uker -> måneder:

Historiske data i Adwords Quality Score

Kjempenyheter for oss som jobber med både betalt søk og SEO

For byråer slik som Nettrafikk som leverer både betalt søk og søkemotoroptimalisering – er disse endringene veldig positive. Vi har tidligere skrevet om synergien mellom betalt søk og SEO, og med de nye kolonnene, samt historiske data – vil vi nå kunne jobbe enda tettere sammen for å gi våre kunder de aller beste resultatene!

I tillegg er jo også dette fantastiske nyheter til alle andre som styrer både nettsider og annonsering selv. Man kan nå kan få et bedre innblikk i hvordan Google vurderer nettsider for forskjellige søk.

Vi holder oss alltid oppdatert

Har du spørsmål om betalt søk, eller lyst å høre hvordan vi kan hjelpe deg med å få mer igjen for ditt markedsbudsjett?

Ta kontakt med Nettrafikk på 23 39 94 11 eller post@nettrafikk.no.

Var denne artikkelen nyttig?
Kontakt oss
Nettrafikk AS
Nedre gate 5, 0551 Oslo
post@nettrafikk.no
Tlf: +47 21 39 94 11
Meld deg på vårt nyhetsbrev!