Google AMP Mobiltilpasning – nytt testverktøy fra Google!

21/10/2016 - - Nettrafikk
Share on LinkedInShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

I mai 2015 oppga Google at andelen søk fra mobil + tablet hadde tatt igjen andelen søk på desktop i 10 land.
I november 2015 oppga de at ca halvparten av alle søkene på Google ble utført fra mobilenheter.

Google jobber i disse dager med å legge om hele søkemotoren til at det er trefflisten som gis mobil- og tabletbrukere, som blir deres primære søkemotor. Dette skillet betyr i essens at det ikke lenger bare er bra å ha mobiltilpassede nettsider for synlighet: Om dine nettsider ikke er mobiltilpasset når dette kommer – så vil de forsvinne nedover i listene.

Norge har hengt litt etter denne trenden, men trolig har vi også kommet dit i løpet av 2016. Mobildata har blitt billigere, og mobilen eller tablet er oftere lettere tilgjengelig. Som bedrift blir det derfor viktigere å jobbe for å gi en god opplevelse til de som besøker nettsiden med mobilenheter, samt å optimalisere for mobile søk.

 

Statistikk for Google AMP etter 1 år:

(Artikkelen fortsetter under illustrasjonen).

Google AMP - viktige tall illustrasjon.

Nettrafikk kan hjelpe med innsikt i hva som bør gjøres på/med nettsider for å sikre at synligheten ikke forsvinner når mobile first blir gjeldende hos Google. Om ønskelig kan også våre eksperter på søkemotoroptimalisering komme med anbefalinger for hvordan nettsiden kan prestere enda bedre, eller du kan lese noen søkemotoroptimaliserings-tips her om du ønsker å jobbe mot dette selv.

Hva er Google AMP, og hvorfor bør man satse på det?

Med stadig større andel av internettbruken som flyttes over til mobile enheter, hvor mennesker på nett faktisk har kortere fokus enn gullfisker (8 sekunder mot gullfiskenes 9) – så må nettsider lastes raskere inn på skjermen. Dersom nettsiden din bruker 3-4 sekunder på å laste inn for den besøkende, så betyr det at nesten halvparten av tiden din nettside har til å gi et godt førsteinntrykk spises opp på vei inn.

Google har derfor utviklet Google AMP (Accelerated Mobile Pages), som gjør at artikler på nettsider strippes for unødvendig koding – for slik å kunne laste så raskt som mulig for mobilbrukere. Google AMP-sider vil være flere ganger raskere å laste inn for mobilbrukere, enn dine nettsider er per i dag. Så dette åpner for at ditt innhold istedenfor innlastingstiden preger førsteinntrykket din nettside gir til mobilbrukere som finner nettsiden på Google.

Forhåndsvisning av hvordan dine sider kan se ut hos Google.

Forhåndsvisning av AMP-tilpasset artikkel.

Nytt testverktøy sluppet av Google – for Google AMP

Det har vært flere muligheter for å kontrollere om AMP-sider har vært validert tidligere, men siden Google ikke har rullet ut AMP-sider som en del av trefflisten sin for alle bedriftstyper enda, så har det rådet stor usikkerhet til disse testverktøyene.

De har ikke kommet fra Google, og derfor blir det alltid et spørsmål for om de ser på de tingene Google gjør.

Nå derimot har Google sluppet et eget testverktøy for å stilne urolige sinn, slik at alle som har AMP-tilpasset sine nettsider kan få bekreftet av Google om de godkjennes.

Dette verktøyet kontrollerer også om siden har strukturerte data, så med andre ord er dette en skikkelig gavepakke fra Google.

Screenshot fra Googles testverktøy for AMP

Testverktøyet når vi testet en av våre AMP-tilpassede artikler.

Mobilvennlige nettsider er den nye standarden for å være synlig for Søk i Google

Det har allerede har vært masse fokus på mobilvennlighet, og hvor viktig dette er for å være godt synlig hos Google. Endringen AMP som Google implementerer vil revolusjonere hvordan man må tilpasse nettsiden til mobilbrukere med tanke på synlighet i søkemotorer.

Vil du ha hjelp med å tilpasse nettsiden for AMP og endringer i fremtiden?

Ta kontakt med Nettrafikk på telefon +47 21 39 94 11 eller post@nettrafikk.no.

Var denne artikkelen nyttig?
Kontakt oss
Nettrafikk AS
Nedre gate 5, 0551 Oslo
post@nettrafikk.no
Tlf: +47 21 39 94 11
Meld deg på vårt nyhetsbrev!