Google Analytics 4

Google Analytics er et av våre viktigste verktøy for å analysere og forstå brukerne av et nettsted og kunne optimalisere brukeropplevelsen og kundereisen for dem. Den 4. versjonen av analyseverktøyet benytter seg av kunstig intelligens i større grad enn før og gir bedre innsikt i hva som foregår på ditt nettsted.

Hva er Google Analytics 4?

Google Analytics 4 er en ny måte å vise data på. GA4 kan brukes både for et nettsted, en app eller begge deler sammen. En fundamental del av nye Analytics er bruken av kunstig intelligens – man blir for eksempel automatisk gjort oppmerksom på tydelige trender i dataene, som økt etterspørsel etter visse produkter og andre endringer i brukeradferd.

En av de største fordelene med GA4 er at du kan måle kryss-plattform-konverteringer og engasjement på en helt ny og forbedret måte.

Google_Analytics_new_reporting.gif
Google Analytics 4. Bilde: Google

Bedre integrasjon med GoogleAds

I den nye versjonen finnes også en betydelig dypere integrasjon med Google Ads. Det følger med en rekke annonsevennlige events som du kan sette opp helt selv – uten å måtte inkludere en utvikler.

Videre gir den nye tilnærmingen etterlengtet oversikt over YouTube-visninger som foregår i app eller på nettsiden sammen med konverteringer og organiske kanaler som Google søk, sosiale medier og e-post slik at du får et helhetlig bilde av dine markedsføringstiltak.

Kunden i sentrum

Dataene som samles inn vil altså være mindre fragmenterte enn tidligere og settes mer i sammenheng med bruk på tvers av enheter og plattformer. Du kan for eksempel se om kundene først oppdager forretningen din via en annonse på nett, for så å installere appen din senere og utføre kjøp der.

Hele livssyklusen til kundene fanges bedre opp, fra første interaksjon til konvertering og retensjon. Dette gjør det igjen mulig å snu seg raskt rundt når kundeadferd og søketrender endres.

Skjermbilde av oversikt over YouTube-visninger i Google Analytics 4
Oversikt over YouTube-visninger. Bilde: Google

Fordeler og ulemper

GA4 representerer et stort skritt fremover for analyse av brukeradferd og langsiktig planlegging for en bedre brukeropplevelse – og ikke minst sikre seg at kundene blir værende. Samtidig er denne utgaven av Analytics fremdeles forholdsvis ny og ikke helt fri for barnesykdommer.

Fordeler

  • Maskinlæringsfunksjoner gir automatisk nyttige varsler om endringer
  • Ikke lenger nødvendig å kode sporing av hendelser
  • Hendelser vises fortløpende i nåtid
  • Webside-interaksjon og app-interaksjon samles på ett sted
  • Mer rettet mot brukersignaler enn tidligere

Ulemper

  • Kan være vanskelig å navigere i GA4
  • Noen av rapportene i vanlige Analytics er utilgjengelige
  • Enkelte funksjoner er fortsatt i betaversjon

Nettrafikk bruker GA4

I Nettrafikk er vi allerede godt i gang med å implementere og teste ut GA4 for alle våre kunder. Ta gjerne kontakt med oss dersom du vil vite mer om alle mulighetene som ligger i dette verktøyet, hvordan vi kan hjelpe deg å få bedre overblikk over dine kunders reise og optimalisere for flere konverteringer.

Var denne artikkelen nyttig?
Ring oss
Send en e-post