Google+ for bedrifter

11/11/2013 - - Nettrafikk
Share on LinkedInShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

Hvorfor velge Google+?

Spørsmålet mange bedrifter stiller seg er, skal vi eller skal vi ikke bruke Google+? Det er det store spørsmålet. Å være til stedet på Facebook og Twitter er ofte viktige i en bedrifts sosial media strategi, så hvorfor skal bedrifter gidde å bruke Google+. Hva er det som gjør Google+ så bra?

Før vi viser deg hvor lett er det er å sette opp en slik konto, skal vi gi deg to viktige grunner til hvorfor Google+ bør inngå i en organisasjons sosial media strategi.

1)   Ifølge et Globalt Web Index studie har Google+ 359 millioner månedlig aktive bruker på verdensbasis. I Norge er det 864 000 registrerte brukere, med andre ord er dette et enormt marked å få tilgang til. Google+ er den nest største sosiale nettverkskanalen i verden, bare slått av Facebook.

2)   Den andre viktige grunnen er at Google+ aktivitet dirkete påvirker SEO. For å være mest mulig relevant i søk hos Google er det viktig med referanser, både sosialt og enda viktigere fra andre websider. Google behandler faktisk Google+ innhold som en annen webside. Det vil si at når det kommer til SEO og sosiale medier, vil Google+ innhold være overlegen til hvilken som helst annen sosial plattform.

Samtidig er det viktig å være klar over at man skal ikke gå over lik for å skaffe seg en slik konto, som for øvrig gjelder alle sosiale kanaler. For noen bedrifter er det ekstremt viktig å være tilstede i alle kanaler for andre vil muligens en Twitter konto være nok. Det viktigste, uansett sosial media plattform, er å ha et overordnet mål om hva man skal og hvor man vil.

Nå som bedriften din har tatt en beslutning om å anskaffe en Google+ konto eller ei, skal jeg kort gå igjennom hvordan man setter opp en slik konto.

Sette opp en Google+ konto

google+ for bedrifter

Steg 1 – Valg av side

Det første du gjør er å finne “Pages” ikonet, så klikker du på det.

Da vil du komme til et nytt bilde, hvor du trykker “create a page” (2). Skulle du allerede ha en annen side vil det også bli vist på denne siden (1).

google+ for bedrifter

Når det er gjort vil du få en del forskjellige valg.

google+ for bedrifter

Velg en kategori

Dette er et veldig viktig trinn, da du er nødt å velge riktig kategori. Viktig å merke seg at du ikke vil kunne endre på dette valget senere.

Hvor hører din bedrift hjemme:

  1. “local business or place”
  2. “product or brand”
  3. “company, institution or organization”
  4. “arts and entertainment or sports”
  5. “other”

Hva som skjer videre er avhengig av hvilket ikon eller kategori du velger. Om du klikker på “business”, vil du se at den spør etter hvilket land du er lokalisert i, samt telefonnummer.

google+ for bedrifter

Om du er en liten bedrift eller restaurant kan det ofte lønne seg å velge dette første valget, men er du en større bedrift eller organisasjon bør du kanskje velge kategori tre, altså “company, institution or organization”. Med kategori tre vil ikke den fysiske lokasjonen av din bedrift være så fremtredende som i kategori én.

Om du skulle velge kategori to, altså “product or brand” vil du få en rekke valg fra en nedtrekksmeny.

google+ for bedrifter

Steg 2 – Legg inn informasjon

 I den videre forklaring tar vi utgangspunkt i bruk av kategori to, “product or brand”.

  1. Velg navnet på Google+ siden
  2. Link websiden din til Google+ siden (dette kan også gjøres senere om du ikke har en webside enda)
  3. Trykk på nedtrekksmenyen og velg hva det som passer best med tanke på hva siden skal brukes til.
  4. Godta “terms and conditions” for så å klikke deg videre.

google+ for bedrifter

Steg 3 – personaliser din side

Da har du kommet så langt at du kan begynne å leke deg med innhold og utseende av Google+ siden.

  1. Klikk på forsidebildet og legg til et bilde av noe som representere din bedrift, for eksempel logo.
  2. Endre bakgrunnsbildet til noe som representerer ditt firma. Kan være greit å huske på at ditt bakgrunnsbilde kan være 2120 x 1192 piksler stort. Du har mye plass til å utfolde deg på. Vær kreativ!
  3. Summér opp hva din side handler om med 10 ord.
  4. Legg inn en epost adresse.

google+ for bedrifter

Husk at disse punktene er veldig viktige. Om du ikke har noe kontakt informasjon på siden, så er det også vanskeligere for dine følgere å ta kontakt med deg. Skulle du ha noen spørsmål eller trenger råd, ta kontakt med oss!

Var denne artikkelen nyttig?
Kontakt oss
Nettrafikk AS
Nedre gate 5, 0551 Oslo
post@nettrafikk.no
Tlf: +47 21 39 94 11
Meld deg på vårt nyhetsbrev!