Google AdWords gir mobilannonsen et ansiktsløft

18/09/2017 - - Nettrafikk / 2 min lesetid (486)
Share on LinkedInShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

Google forbedrer stadig annonseformatene for å imøtekomme behovet til både søker og avsender. Nå er oppdateringen for mobilannonsene endelig tilgjengelig – sveipbare annonseutvidelser som kan klikkes på av søkeren.

Daglig bruk av smarttelefonen, til alle døgnets tider, gjør at folk stiller høyere krav til Googles måte å fremstille informasjon på. Så mye som 65 prosent av smarttelefonbrukere forventer å få informasjonen de leter etter presentert umiddelbart. Med små skjermer, mindre plass og mindre eller til og med avkuttet tekst har mobilannonsene hatt en stor utfordring med å engasjere søkeren.

Oppdateringen endrer hvordan mobilannonser viser sitelinks, callouts og structured snippets i annonsene, med en bedre utforming og økt mengde synlig informasjon.

 

Fra amputert informasjon til en karusell av klikkbare lenker

Tidligere var det en utfordring å lage mobilannonser som inviterte til engasjement – og samtidig inneholdt nok informasjon. Google kom tidligere i år med en oppdatering som løste noe av problemet, Expanded text ads. Mobilannonsene fikk en bedre utforming og ble mer informative. Det er dette prinsippet Google bygger på videre med oppdateringen rundt annonseutvidelsene.

Sitelinkene er nå synlige i form av store, horisontale og klikkbare knapper som kan sveipes frem og tilbake. Det er enklere for søkerne å finne nøyaktig den informasjonen de søker etter. Du som avsender kan gjøre mer informasjon tilgjengelig og synlig, og søkeren kan sveipe frem til spesifikke sider direkte fra annonsen, som for eksempel informasjon om åpningstider eller produkter. De nye mobilannonsene gir avsender mulighet til å ta optimaliseringen av annonsene ett steg videre, og møte søkerens behov i enda større grad enn før.

Google AdWords callout

Eksempel på annonseutvidelsen Callout

Google AdWords sveipbare linker

Slik ser sveipbare lenker ut på en mobilannonse

I tillegg vil annonseforlengelsene callouts og structured snippets bli en del av annonseteksten. Tidligere har disse to vært tilleggsinformasjon under selve annonsen, men nå vil annonseutvidelsene vises som en paragraf i mobilannonsen.

Det vil si at mer tilleggsinformasjon vises i selve annonsen. Callouts og structured snippets er annonseutvidelser som kan komme i form av et unikt tilbud, en uthevelse av et spesielt aspekt ved bedriften din, eller bare tilleggsinformasjon om tjenester du tilbyr. Avsender kan selv bestemme hvor det skal linkes til på siden, og til og med lage egne linker fra annonsen.

Googles undersøkelser av opplevelsen rundt dette formatet viser at folk syns formateringen var informativ og engasjerende.

 Hvorfor er annonseutvidelser viktig?

 Annonseutvidelser er en svært viktig del av optimaliseringsrutinen, og påvirker i høy grad CTR’en for annonsen din. Sitelinks er en av de viktigste og mest innflytelsesrike komponentene i et annonsesett. Dette bør ha høy prioritet i annonseutformingen.

Hver sitelink gir deg hele 2 forklarende linjer. Jo flere du har, dess mer fremhevet blir teksten. Det er en stor konkurransefordel å ha minst 4 oppdaterte sitelinks per annonse, da dette vil doble størrelsen på annonsen din. Og dermed dytte konkurrentene lenger ned på søkelista!

Høres dette interessant ut?  Nettrafikk hjelper deg med alt innen Facebook, AdWords og SEO. Ta kontakt på post@nettrafikk.no eller 21 39 94 11 for en uforpliktende samtale!

 

Var denne artikkelen nyttig?
Kontakt oss
Nettrafikk AS
Nedre gate 5, 0551 Oslo
post@nettrafikk.no
Tlf: +47 21 39 94 11
Meld deg på vårt nyhetsbrev!