Tar Google sommerferie? Her kan du lese om Juni oppdateringene med kallenavnet ditt i Google My Business, kunnskapspanelet og Mobil-first.

22/07/2019 - - Nettrafikk / 4-5 min lesetid (1050 ord)

Juni var en travel måned for Google, med nye og oppdaterte funksjoner i flere plattformer. Kanskje har også de et ønske om å få jobben unnagjort før ferien, slik at de kan nyte late sommerdager på stranda? Blant oppdateringene som ble annonsert var «short names» i Google My Business, mobile-first indeksering som standardmetode for crawling og indeksering av nye domener, og fjerning av markup for sosiale profiler i kunnskapspanelet. Vi har samlet den viktigste infoen om disse oppdateringene så du kan få en oversikt over hva de kan bety for din bedrift og hvordan de nye mulighetene kan utnyttes.

KALLENAVN I BEDRIFTSPROFILER

En av oppdateringene Google gjorde tilgjengelig i juni var kallenavn for bedriftsprofiler. Google My Business/Google Min Bedrift «short name», eller «kallenavn» på norsk, er et egendefinert navn for din bedrift med en tilhørende kort nettadresse. Google sier selv at kallenavnet skal brukes til å «representere ditt bedriftsnavn, merke, lokasjon eller andre beskrivelser», og enkelt forklart er dette en funksjon som gjør det lettere for kundene å finne deg. Funksjonen fungerer både på mobil og desktop, og kan benyttes av alle som har en verifisert profil i Google My Business.

Hvilken betydning har så dette for søkemotoroptimalisering og din bedrift? Jo, den tilhørende korte URL-en, som ser slik ut: «g.page/[dittkallenavn]», vil føre kundene direkte til din bedriftsprofil i Google søk. På denne måten vil de raskt og enkelt få tilgang til informasjon om din bedrift. Det vil også gjøre det lettere for deg å promotere bedriften din både online og offline, og det vil være enkelt å be om anmeldelser da du kan gi kundene dine en kort nettadresse på for eksempel et visittkort.

Nettrafikk sin bedriftsprofil i Google Maps

Det er vanskelig å forutse om dette er en funksjon Google vil beholde, men foreløpig tyder det på at det er en oppdatering som har kommet for å bli. Derfor anbefaler vi å huke tak i det navnet du ønsker deg så fort som mulig – hvert navn er unikt og kan kun brukes én gang, så her gjelder det å være førstemann til mølla!

HVORDAN LAGE ET KALLENAVN I GOOGLE MY BUSINESS

Når du skal velge kallenavnet for din bedrift, bør du tenke over hvordan folk refererer til den og hva som assosieres med bedriftsnavnet. Kallenavnet blir, som nevnt, en del av URL-en til bedriftsprofilen din, og hvordan den ser ut vil dermed kunne påvirke rangeringen til din side i søkeresultatene. Det kan lønne seg å inkludere din bedrifts lokasjon for å skille seg ut, og kallenavnet bør være enkelt slik at kundene kan huske det. Husk å tenke deg om før du velger et navn, for det kan kun endres tre ganger i året.

Illustrasjonsbilde av hvor man skal klikke for å legge til short name/kallenavn.

Slik lager du et kallenavn for din bedriftsprofil:

  1. Logg inn på Google My Business
  2. Velg lokasjonen du vil lage et kallenavn for
  3. Klikk «Info» og «Legg til kallenavn» («Add short name»)
  4. Skriv inn kallenavnet du ønsker for din bedrift (5–32 tegn)
  5. Klikk «Legg til» («Apply»).

Når kallenavnet ditt har blitt godkjent, vil det vises i bedriftsprofilen din. Kunder vil da kunne skrive inn URL-en «g.page/[dittkallenavn]» i adressefeltet, og få opp bedriftsprofilen til din bedrift i Google.

GOOGLE AVSKRIVER MARKUP FOR SOSIALE PROFILER I KUNNSKAPSPANELET

Google har også gjort en oppdatering av informasjon som vises i kunnskapspanelet. Et kunnskapspanel (knowledge panel) dukker opp på høyre side av søkeresultatene, og inneholder informasjon om bedrifter eller mennesker. Tidligere har man vært nødt til å bruke markup for at snarveier til en bedrifts sosiale mediekontoer skulle vises i kunnskapspanelet. Nå har Google avskrevet dette, og sier i sin kunngjøring at de fremover vil oppdage profiler som skal inkluderes automatisk – de vil ikke lenger avhenge av markup for å finne dem.

Illustrasjonsbilde av Nettrafikk sitt kunnskapspanel.

For ditt nettsted eller din bedrift betyr denne oppdateringen at du er nødt til å følge med på kunnskapspanelet for å se om det gjøres noen endringer. På grunn av lavt søkevolum kan det nemlig være at denne oppdateringen ikke fungerer helt optimalt i Norge, og kanskje forsvinner til og med snarveiene til din bedrifts sosiale mediekontoer.

I slike tilfeller kan du selv foreslå de profilene som ikke blir lagt til automatisk – noe du kan få til ved å gjøre krav på et kunnskapspanel eller foreslår en endring. For å gjøre krav på et kunnskapspanel søker du etter det i Google og klikker på «gjør krav på dette kunnskapspanelet». For å foreslå en endring gjør du det samme, men klikker på «foreslå en endring». Deretter er det bare å følge med på om Google oppdaterer med din ønskelige informasjon.

Illustrasjonsbilde av hvordan markup kan gjøre telefonnummeret ditt ekstra synlig i Google søk.

Det er viktig å påpeke at selv om Google ikke lenger har behov for markup av sosiale profiler i kunnskapspanelet, så vil det likevel være nødvendig å bruke strukturerte data til mye annet på nettstedet ditt. Et godt eksempel på noe det bør brukes til er for å gjøre telefonnummeret ditt synlig. Google forstår nemlig ikke alltid tall like godt, og markup vil hjelpe Googlebotene med å fange opp telefonnummeret til din bedrift og gjøre det synlig i søkeresultatene.

MOBILE-FIRST INDEKSERING I GOOGLE SEARCH CONSOLE

En tredje liten oppdatering Google kunngjorde i juni var i forbindelse med mobile-first indeksering i Google Search Console. Mobile-first indeksering er enkelt forklart hvordan Google crawler og indekserer nettet. I 2015 annonserte Google at de ville prioritere mobilvennlige nettsteder, og i juli 2019 ble det enda viktigere å optimalisere nettsiden din for mobil. Da introduserte Google nemlig mobile-first indeksering som standardmetoden for nye domener.

Illustrasjonsbilde av mobile-first indeksering i Search Console.

I de fleste land i dag brukes mobiltelefonen fremfor datamaskinen til å søke i Google, og siden Google ønsker å tilby den beste opplevelsen til sine brukere vil de tilpasse seg dette. Når en ny side nå skal rangeres og indekseres i søkeresultatene, vil Google dermed kun se på mobilversjonen av denne nettsiden – ikke desktopversjonen.

For å være tydelig: Dette gjelder bare nye nettsider, som foreløpig er ukjente for Google, i tillegg til sider som allerede har byttet over til mobile-first indeksering. Eldre sider, som enda ikke er mobilvennlige, vil fortsatt indekseres etter desktopversjonen til de er klare for mobile-first. Disse sidene vil bli varslet gjennom Search Console når Google mener at de er klare. For din bedrift eller din nettside vil dette altså bety at du bør fokusere på å optimalisere mobilversjonen av nettstedet ditt, og dersom siden din ikke enda er mobilvennlig, bør du jobbe med å optimalisere den.

 

Har du spørsmål om søkemotoroptimalisering, eller ønsker du å ta en uforpliktende prat om temaet? Ring oss på +47 23 39 94 11 eller send en epost til post@nettrafikk.no.

Var denne artikkelen nyttig?
Kontakt oss
Nettrafikk AS
Nedre gate 5, 0551 Oslo
post@nettrafikk.no
Tlf: +47 21 39 94 11
Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Ring oss
Send en e-post