Hopp til innholdet

Google Tag Manager

Google Tag Manager er et mye brukt og et svært verdifullt verktøy for enhver bedrift. Men hva er det egentlig, og hvorfor bør du sørge for å få det på plass hvis du ikke allerede bruker det?

googles-tag-manager.jpg – Nettrafikk

Hva er Google Tag Manager?

Google Tag Manager, ofte forkortet som GTM, er et gratis verktøy fra Google hvor du kan håndtere tracking og såkalte tags på en nettside.

Med dette verktøyet kan du enkelt publisere sporingskoder og script på nettsiden, som deretter brukes til å samle inn data om bruken av nettstedet. 

Tidligere kunne det være kronglete å gjøre endringer raskt i forbindelse med nye markedsføringsstrategier. IT-avdelingen måtte involveres hver gang sporingskoder skulle på plass. Det slipper du med Google Tag Manager. 

Enkel administrering

Kun én sporingskode

Skal du administrere kampanjer, anbefales dette gjerne å gjøre via Google Tag Manager. Slik kan bedriften spare både tid og utgifter, og i tillegg sikrer den kraftige feilsøksfunksjonen at alt går som det skal. 

Dersom det skulle være ønskelig å sette i gang med remarketing, så håndteres dette direkte fra Google Tag Manager. Det er ikke nødvendig å gjøre noen endringer på nettsiden. Den eneste sporingskoden som behøves befinner seg allerede på nettstedet.  

google-tag-manager-html.jpg – Nettrafikk
Spar tid med GTM

Enkelt og oversiktlig markedsføringsverktøy

Google Tag Manager har et oversiktlig og intuitivt grensesnitt. Det tar kun få minutter å legge til tagger for Google Analytics, remarketing, events med mer.

Dataene som samles inn til din Google Analytics-konto er svært pålitelige og alltid kompatible med de siste endringene fra Google.

tag-manager.jpg – Nettrafikk
Slik fungerer Google Tag Manager

Blokkerer ikke andre tagger

Det er ingen grunn til bekymring for at Google Tag Manager skal forstyrre andre elementer på siden. Google forklarer det slik: 

«Google Tag Manager er en asynkron tag, så når den utføres, blokkerer den ikke andre elementer fra å bli gjengitt på siden. Den fører også til at andre tagger som utplasseres via Google Tag Manager, blir utplassert asynkront, noe som betyr at en tag som lastes inn sent, ikke blokkerer andre sporingstagger.» 

Slik fungerer Google Tag Manager 

Ansatte i Nettrafikk – Nettrafikk

Få hjelp med Google Tag Manager

Ønsker du hjelp til å administrere eller sette opp Google Tag Manager?

Kontakt oss på våre sider, eller ta en telefon til oss på +47 21 39 94 11 for en uforpliktende prat om hvordan du kan forenkle administreringen av dine kampanjer.