Google Voice Assistant nå tilgjengelig på norsk!

11/09/2018 - - Nettrafikk / 5 min lesetid (996 ord)

Allerede i februar 2018 gav Google signaler om at utvidelsen av deres stemmestyrte assistent også ville inkludere støtte for norsk språk, kanskje allerede i første kvartal. Imidlertid er norsk muligens mer komplisert enn de hadde trodd, for støtten lot vente på seg.

Google Home-høyttalere i tre forskjellige størrelser - nå snakker de norsk!

Google Home-høyttalere (Foto: Google)

→ Men i dag er den her!

Nå kan alle som oppdaterer sin Google-assistent begynne å snakke til den på norsk (og forvente at den også svarer på norsk – og i stor grad forstår hva du sier).

Google Voice Assistant er altså programvaren for stemmesøk og -styring, og ikke et fysisk produkt. Denne kommer som standard på Android telefoner fra Google samt Google Home smarthøyttalere, mens man på andre telefoner må installere Google Home appen for å få tilgang til denne assistenten.

Googles Home-høyttalere har lenge kunnet benyttes i Norge på engelsk (man måtte dog kjøpe fra utlandet), men disse smarthøyttalerne vil også snart bli gjort tilgjengelig i norske butikker.

 

Utviklingen (for de av oss som har bitt negler en stund nå):

 

Hva betyr det at Google sin assistent støtter norsk?

Mange vil nok tenke at Google henger langt etter Apple. Siri har støttet norsk tale siden juni 2015, og forstår nå det meste av hva vi sier.

Siri kan allerede hjelpe med mange gjøremål, som for eksempel:

  • Sette alarmer og påminnelser
  • Konvertere tale til tekst og søke for deg på Google (samt lese svar – iblant)
  • Utføre handlinger på kompatible apper:
    • som å spille av musikk fra Spotify
    • å hente frem veibeskrivelser
    • eller skrive meldinger som du dikterer

Men Siri er kun tilgjengelig for Apple-brukere, og de har faktisk heller ikke hatt noen reell konkurranse på funksjonalitet (med mindre man ville snakke engelsk til andre assistenter). I motsetning til Google sitter heller ikke Apple på enorme mengder brukerdata satt i system. Det betyr at Siri må lene seg på andre for å svare på de fleste spørsmål og utføre de fleste handlinger. Og der har Google et gigantisk fortrinn for å kunne levere bedre svar og handlinger!

I tiden fremover kan vi forvente å få utført langt flere oppgaver ved å snakke til våre smarte dingser. Når vi har blitt vant til dette vil det være helt naturlig å få unna alt fra små til store gjøremål på denne måten.

 

Hvilke endringer vil vi se i søk i tiden fremover?

Undersøkelser fra land med mer utviklet støtte for taleassistenter viser at det første vi kan forvente oss er en kraftig økning i «søk nær meg». For eksempel:

  • «Hvor er nærmeste bakeri?»
  • «Hva er åpningstidene til nærmeste butikk?»
  • Eller «hvor finner jeg nærmeste parkeringshus?»

I starten kan det føles unaturlig og ubekvemt å snakke til en assistent, og folk vil nok først bli vant til det i situasjoner hvor ikke andre kan overhøre deg. Men det går erfaringsmessig fort over. 

Man vil nok også ganske raskt se at folk i stadig større grad vil bruke stemmeassistentene til å ringe til både personer og bedrifter. (For artikkelforfatter ble to slike telefonsamtaler den 11. september 2018 initiert av “Ok, Google” mens han var på farten).

Hvilken vei går dette over tid?

I land hvor stemmesøk og stemmestyring har vært tilstede en stund i langt større skala enn i Norge, ser vi at bedrifter har hoppet på med optimalisering av apper. I USA og England kan man allerede utføre veldig mange kjøp fra apper uten å røre skjermen før man skal verifisere at man faktisk har lov til å trekke kredittkortet.

Hvor behagelig vil det ikke være om man rett før man drar fra jobb sier til telefonen «Bestill en Heavy Heaven fra Peppes Pizza» – og så gjør den dette for deg slik at pizzaen kommer levert på døren like etter man kommer hjem?

I forbindelse med denne endringen i søkeadferd bør bedrifter først satse på å være synlige lokalt med informasjon man vet potensielle kunder vil ha svar på. Da typisk alt fra åpningstider og telefonnummer – til parkeringsinformasjon og typiske spørsmål man nå er vant til at stilles over telefon før en kunde kommer inn døren. Besvar gjerne også spørsmål som ofte stilles over disken da dette vil gi inntrykk av at du yter fantastisk service (og fordi det trolig vil komme spørsmål også der).

Trafikkvolumet på nett vil også endre seg. Google jobber aktivt med å tilrettelegge flere og flere svar for deg allerede i egen søkemotor – men henter dette fra andres nettsider (og er påpasselig med å kreditere disse). Men dette betyr ikke at businessen forsvinner! Og det betyr heller ikke at man ikke lenger skal jobbe aktivt med å gjøre nettsidene og appene sine bedre!

 

Hvem kommer til å hoppe først på dette toget?

Meny, NRK, Orkla, Sparebank 1, SAS, Meny og DNB med flere har allerede har begynt å jobbe for at deres apper skal kunne utføre handlinger og besvare spørsmål når disse etterspørres fra Googles assistent.

Store internasjonale selskaper med populære apper har allerede gjort denne jobben for andre språk, så det er naturlig å anta at de også raskt vil modifisere dette for å støtte norsk tale da vi til tross for å være et lite land stiller med veldig stor kjøpskraft!

 

Optimalisering for stemmestyrte assistenter skjer på to fronter

stemmestyrte assistenterStemmestyrte assistenter vil finne hjelp til å besvare spørsmål og utføre handlinger primært to steder – enten via søkemotorer eller via apper. Dersom du ønsker at assistentene skal besvare spørsmål med informasjon fra din nettside er det SEO (søkemotoroptimalisering) som gjelder. Det innbefatter et sterkt fokus på strukturerte data for å hjelpe både søkemotorer og assistenter med å forstå innholdet ditt bedre (og dermed kunne besvare flere spørsmål nøyaktig).

Optimalisering av stemmesøk og stemmestyring for apper derimot skjer gjennom å opprette egne databaser som assistenten kan orientere seg etter. Her finnes det dessverre ikke noen universell standard:

 

Har du spørsmål, eller ønsker du å få hjelp til å optimalisere for en stemmestyrt fremtid?

Vi er i forkant av utviklingen. Nettrafikk har allerede i flere år hjulpet bedrifter med å optimalisere for stemmesøk i søkemotorer. Vi optimaliserer også for stemmestyring for klienter som har egne, populære apper.

Ring oss på 23 39 94 11, benytt kontaktskjemaet på denne siden – eller send en epost til post@nettrafikk.no, så vil vi besvare spørsmål du måtte ha eller sette opp ethyggelig møte over en kaffekopp for å se hvordan vi best kan hjelpe deg og din bedrift!

Var denne artikkelen nyttig?
Kontakt oss
Nettrafikk AS
Nedre gate 5, 0551 Oslo
post@nettrafikk.no
Tlf: +47 21 39 94 11
Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Ring oss
Send en e-post