Hopp til innholdet

Brukeropplevelse

Brukeropplevelse er en essensiell del av enhver SEO-strategi. Ved å forbedre brukerens opplevelse av nettstedet ditt, vil du også oppleve bedre SEO-rangeringer og økt troverdighet.

Kvinnehender som holder en telefon til illustrasjon for at god brukeropplevelse er viktig spesielt på mobil. – Nettrafikk

Hva er interaksjonsdesign og brukeropplevelse?

Brukeropplevelse og interaksjonsdesign går hånd i hånd.

Brukeropplevelse refererer til totalopplevelsen en besøkende får når de navigerer seg rundt på en nettside, mens interaksjonsdesign handler om selve utformingen av tekniske systemer slik at de blir enkle og effektive å bruke.

Sammen er de helt essensielle både for SEO og for å øke konverteringer. 

Gjør det enkelt for brukeren

Hvorfor bruke tid på brukeropplevelse?

Hvorvidt en hjemmeside er intuitiv og enkel å finne frem i, er en kritisk suksessfaktor på internett. 

Google gjenkjenner ekte menneskelig atferd når de bestemmer hvilke nettsteder som skal toppe søkerangeringen. Det betyr at brukeropplevelse (UX) og interaksjonsdesign (UI) begge er relevant for SEO-rangeringer.

Potensielle kunder forsvinner like raskt som de dukket opp dersom de opplever en nettside som kronglete å navigere seg på, om siden er treg eller om den ser uprofesjonell ut. 

Den lille ekstra mentale friksjonen det gir å måtte fylle ut et unødvendig informasjonsfelt i et skjema, eller det å måtte trykke på en ekstra knapp, kan være nok til at en kunde avbryter kjøpsprosessen.

A/B testing av små forskjeller i plassering av knapper, utforming av betalingsside og så videre har vist betydelige forskjeller i omsetningen – med andre ord driver god interaksjonsdesign og brukeropplevelse antall konverteringer opp.

Kvinne leser innhold på laptopen til illustrasjon for innholdsproduksjon. – Nettrafikk

Mobilvennlig = brukervennlig

Google indekserer og viser frem resultater i søk basert på "Mobile-first".

For at nettsiden din skal være brukervennlig for alle, er du nødt til å ha et responsivt design slik at siden kan tilpasse seg alle flater.

Slik får du en brukervennlig nettside

6 hovedpunkter for brukeropplevelse

1. Definer hvordan bruker kan samhandle med nettsiden

Hva kan brukeren gjøre av direkte interaksjon? Hvilke knapper kan trykkes på, dras rundt og så videre? Hvor ønsker du å føre brukeren videre?

2. Gi bruker signaler om funksjoner før de skal handle

Hva er det ved utseendet (farge, form, størrelse) som forteller om elementenes funksjoner? Er det tydelig hva du vil at skal være brukerens neste steg?

3. Forutsi og unngå feil og misforståelser

Hva skjer hvis en feil oppstår? Finnes det et system for å varsle brukeren om hva som må gjøres og forklaringer på hva som gikk galt?

4. Undersøk responshastighet og tilbakemeldinger fra systemet

Hva slags tilbakemeldinger får brukeren når en handling er utført? Hvor lang tid tar det før en tilbakemelding kommer frem?

5. Tenk strategisk om hvert enkelt element

Er det fornuftige størrelser på knapper og andre ting? Brukes kanter og hjørner til interaktive elementer som menyer?

6. Forenkle, slik at det blir lettvint å lære

Hold kompleksiteten til et minimum. Anvend færrest mulig elementer samtidig, slik at ingenting blir forvirrende.

Ansatte i Nettrafikk – Nettrafikk

Få hjelp med brukeropplevelse

Ønsker du hjelp til utforming av brukervennlige løsninger for din nettside? 

Kontakt oss på våre sider eller på +47 21 39 94 11 for en uforpliktende prat om hvordan vi kan optimalisere ditt nettsted best mulig for din målgruppe!