Hopp til innholdet

Hva er lenker?

Lenker, både interne og eksterne, er måten vi som brukere navigerer oss rundt på nett. Det er også det søkemotorer som Google bruker for å lese og indeksere nettsider. Lenker er derfor en veldig viktig del av SEO.

lenkebygging.jpg – Nettrafikk
Signaler til Google

Eksterne lenker signaliserer tillit

En ekstern lenke signaliserer til Google at nettstedet er av kvalitet og verdt å besøke – kall det en tillitserklæring.

Lenkene kan komme fra partnere, nyhetsartikler eller blogginnlegg. Når Google får flere slike tillitserklæringer fra eksterne kilder, signaliserer det at innholdet er verdt å lenke til og derfor verdt å prioritere i søkeresultatet. Utover dette er lenker også en verdifull kilde til trafikk.

Når en lenke kobler sammen det kontekstuelle forholdet mellom to sider, demonstrerer den relevansen mellom de to sidene. Dette har mye å si for hvor mye SEO-verdi som blir overført gjennom lenken.

Fordelene med eksterne lenker er at de:


Signaliserer til Google at innholdet er verdt å presentere til brukeren i søk.


Fører trafikk inn til nettstedet ditt.


Kobler sammen det kontekstuelle forholdet mellom to sider.

De viktigste lenkene

SEO-verdi

Lenker signaliserer ulik verdi fordi de kommer fra ulike type nettsteder.

En lenke fra NRK vil eksempelvis ha mye mer SEO-verdi enn en nyoppstartet blogg, fordi den har opparbeidet autoritet over tid med blant annet eksterne lenker og trafikk. Hvis lenken i tillegg er plassert høyt på siden vil Google oppfatte den som viktigst av alle eksterne lenker på siden.

lenkebygging-hender.jpg – Nettrafikk
Lenkeverdi

Hva påvirker en lenkes verdi?

Relevans

Er lenken kontekstuelt relevant? Dersom en ekstern lenke fra en side om pizzaoppskrifter lenker til siden din om boliglån, er lenken sannsynligvis ikke relevant. Det vil søkemotoren fange opp, og lenken vil ikke overføre SEO-verdi. 

Autoritet

Kommer lenken fra et nettsted med høy eller lav autoritet? Lenker fra troverdige nettsteder som har byttet opp sin autoritet har en tendens til å overføre mer SEO-verdi enn lenker fra helt nye nettsteder. 

Plassering

Hvor på nettsiden lenken er plassert har også noe å si for hvor mye SEO-verdi den vil overføre. En god tommelfingerregel er å ha viktige lenker så langt oppe som mulig i innholdet da det er disse søkemotoren leser først. 

Antall lenker

Ligger lenken blant hundre andre lenker på en side vil den ikke ha så mye verdi. Hver lenke får overført en andel av sidens SEO-verdi, og jo flere lenker på siden, desto mindre vil den verdien være per lenke. Utover dette er det lite sannsynlig at en bruker finner lenken og klikker på den blant hundre andre lenker, noe som gir den enda mindre verdi. 

Responskoder

Brutte sider med 404-feil vil ikke kunne overføre SEO-verdi. Det er derfor viktig å rette opp i disse feilene slik at siden sin responskode er 200. 

Follow

Sørg for at lenken er fulgt av søkemotoren. No-follow tags kan hindre søkemotoren i å gjøre dette, noe som fører til at SEO-verdien ikke blir overført. Når det er sagt, er ikke no-follow lenker verdiløse. De overfører fortsatt trafikk og er beste praksis når det kommer til annonser som inneholder lenker. 

lenker-lenkebygging.jpg – Nettrafikk
Motta lenker av god kvalitet

Hvorfor er lenkearbeid viktig?

Lenker er helt nødvendig for at din side skal kunne oppdages, indekseres og gi signaler om hvor verdifull den er for brukere.

Samtidig vet vi at lenker har ulik verdi og kan gi positive eller negative signaler basert på hvilken kvalitet lenken har.

Det er derfor viktig å være oppmerksom på lenkene nettstedet mottar i dag og sørge for at disse er av kvalitet, samtidig som at man gjør tiltak for å øke antallet av relevante og autoritære lenker gjennom lenkebygging.

lenkebygging-seo.jpg – Nettrafikk
Oppretthold en sunn lenkeprofil

Lenkeinventar – hvilke type lenker mottar du i dag?

Vet du hva slags lenker nettstedet mottar i dag, og om de jobber for eller mot virksomheten?

Hvis svaret er nei, kan det være på tide å ta kontroll over lenkeinventaret for å sikre at nettstedet har en sunn lenkeprofil som bidrar positivt til synligheten i søk.

Optimalisering av eksisterende lenker er en god måte å øke SEO-verdien til nettstedet.

Med noen få endringer kan vi maksimere verdien av hver enkel url, sørge for at trafikken ikke stopper opp på en 404-side og beskytte nettstedet mot negative effekter fra Google.

Ved optimalisering av eksisterende lenker ønsker vi å fokusere på å forbedre naturlige lenker med kontekstuell relevans fra autoritære sider i samme industri/nisje, og fjerne lenker som kan potensielt skade SEO-verdien på nettstedet.

lenkebygging-gjesteinnlegg.jpg – Nettrafikk
Skap verdi

Lenkebygging

Lenkebygging er en kjent prosess innenfor SEO som går ut på å anskaffe eksterne lenker til nettstedet.

Målet er å øke autoritet og sørge for at trafikken fra den eksterne kilden kan navigere seg videre til ditt nettsted. Men hvordan anskaffer man nye lenker? Svaret er med lenkbart innhold.

Det lenkbare innholdet kan være alt fra kreativt innhold til et verktøy, data, ekspertise eller samarbeid. Essensen i lenkbart innhold er at det er så nyttig eller underholdende at folk vil skrive om og lenke til det.

Som alt annet i markedsføringen, handler lenkebygging om å skape verdi.

Hva som er lenkbart for din virksomhet, avhenger av hvilken bransje du befinner deg i. Et godt tips er å se på hva som tiltrekker lenker hos konkurrentene og hva som interesserer mediene i din bransje.

lenker.jpg – Nettrafikk
Strategisk jobbing

Ikke glem internlenking

Google bruker interne lenker for å få tilgang til innholdet på nettstedet og forstå sammenhengen mellom sidene.

Søkemotoren distribuerer så SEO-verdi mellom alle sidene på nettstedet, fra forsiden helt ned til underkategorisider. Det er derfor viktig at de viktigste sidene er lenket til, trafikk ikke stopper opp på en brutt lenke og internlenkene er optimale.

Har du ikke jobbet strategisk med internlenkingen tidligere, er det kanskje på tide å starte?

Ansatte i Nettrafikk – Nettrafikk

Få hjelp med lenkebygging

Arbeid med lenker på alle nivåer, enten det er å forbedre dagens lenkeprofil eller øke antall lenker, er et naturlig valg for nettsteder som vil øke synligheten i organisk søk.

Ta kontakt med oss på våre sider eller ring oss på +47 21 39 94 11, så hjelper vi deg å komme i gang med lenkearbeidet og utvikle en unik strategi for din bedrift.