Webanalyse

En forståelse for hvordan nettsider fungerer må baseres på måling, innsamling og analyse av data. Webanalyse er et kraftig verktøy som kan benyttes til forretnings- og markedsvurderinger, og til å avgjøre hvor effektiv en nettside er i forhold til måloppnåelse.

To typer webanalyse

Vi skiller mellom generelle internett-målinger, som gjøres uavhengig av klientens nettsted; ”off-site,” og spesifikke målinger av besøkendes adferd på nettsiden; ”on-site.” Sistnevnte inkluderer drivere av konverteringer, det vil si hvilke landingssider som assosieres med kjøp. Dessuten får vi fastslått hvilke type innhold som holder på brukernes oppmerksomhet.

WebanalyseWebanalyse og KPI

Vi setter oss inn i våre klienters forretningsmodeller og sammenligner resultatene fra webanalysene med deres Key Performance Indicators. Det gir innblikk i suksessraten til den enkelte aktivitet som selskapene er involvert i.

Webanalyse måler effekt av annonsekampanjer

Webanalyse er til stor hjelp i forbindelse med tradisjonelle annonsekampanjer på papir og TV. Vi tar ut presise målinger av endringer i trafikken til nettsider etter lansering. Adferd og trender plukkes raskt opp, og våre klienters strategi legges tidsnok til å være på rett sted til rett tid.

Måling av kvalitet

Relevant kvalitetsinnhold er kanskje det viktigste kriteriet for å rangere høyt i Google-søk. Samtidig er det vanskelig å selge kvalitetsinnhold. De fleste forstår at tekst er viktig, men det å faktisk investere tid og ressurser i å skape noe av substans er ikke enkelt. Det holder ikke å fortelle ledelsen at man trenger kvalitetsinnhold. En må demonstrere hva som virker og hva som feiler. Innholdsstrategi er en kontinuerlig prosess. Man må kunne vise hvordan kvalitet påvirker forretningsmål og brukernes behov. Vår webanalyse omfatter nettsiders autoritet, sett fra et søkemotorperspektiv, samt vurderinger av innholdet fra brukernes ståsted.

WebanalyseHvorfor webanalyse?

Webanalyse kan blant annet avdekke følgende ting:

  • kvaliteten på innholdet på siden ved hjelp av kvantitative målinger
  • trender
  • utfordre antakelsene vi gjør oss om hvordan folk bruker nettsiden og hva som er mest verdifullt
  • måle hvordan nettsiden møter bedriftens mål og brukernes behov

Webanalyse er ikke alltid en eksakt vitenskap, men det er heller ikke meningen. Hensikten med analysene er å måle endringer over tid, og grave dypere i hva som forårsaker dem. Deretter gjør man de nødvendige grep basert på denne informasjonen.

Kontakt Nettrafikk

Ring oss på +47 21 39 94 11 for en uforpliktende prat om webanalyse og innholdsstrategi, eller fyll ut skjemaet til høyre, så kontakter vi deg.

Var denne artikkelen nyttig?
Kontakt oss
Nettrafikk AS
Nedre gate 5, 0551 Oslo
post@nettrafikk.no
Tlf: +47 21 39 94 11
Meld deg på vårt nyhetsbrev!