Ett sekund kan koste din bedrift 20% konverteringer

07/03/2019 - - Nettrafikk / 5-6 minutter lesetid (1115 ord)

Illustrasjon av at 1 sekund raskere innlasting av nettsider kan øke konverteringsraten med opptil 20%

Tenker du over din egen adferd når du bruker apper på mobilen? Hvis det tar tid å laste inn VG-appen så har du trolig Dagbladet, Aftenposten, NRK eller andre konkurrerende nyhetsapper plassert rett ved siden av VG sin. Det krever ikke mange sekunders venting før de aller fleste av oss velger et raskere alternativ.

Sånn er det også på nett. Folk forventer at det skal gå fort nå, og på dette området er selv gamle gode kunder med lang historikk utålmodige. Faktisk så utålmodige at ett sekund lenger innlastingstid for nettsider koster opp mot 20% konverteringer på nettsiden[1].

Aller først, hva er ideell innlastingshastighet for en nettside?

Høye snittkonverteringstall ved ideell innlastingshastighet i 2017. Desktop 12,8%, mobil 3,3% og tablet 7,2%.

Gjennomsnittlig høy konverteringsfrekvens fordelt på enheter i amerikanske nettbutikker.

Basert på Akamai sin studie av over 10 milliarder brukerøkter på amerikanske e-handelsplattformer fant man at en høy gjennomsnittlig konverteringsrate er:

  • 12,8% for desktop-trafikk
  • 3,3% for mobil-trafikk
  • 7,2% for tablet-trafikk

For noen bedrifter vil dette være drømmetall, mens det for andre vil være lave tall. Det vil variere avhengig av typen varer og tjenester som tilbys, og hvor mye tid som kreves før kundene tar en avgjørelse.

For eksempel har folk et tydeligere og mer presserende formål når de går inn på Peppes.no enn når de går inn på Staminahelse.no. Tallene er altså ikke nødvendigvis representative for akkurat din bedrift, men et gjennomsnitt for et bredt spekter av bedrifter.

Akamai behøvde disse tallene for å se hva den ideelle innlastingshastigheten burde være, og det de fant (for snart 2 år siden) var:

  • Nettsider som leveres til desktopbrukere bør laste inn på 1,8 sekunder
  • Nettsider som leveres til mobilbrukere bør laste inn på 2,7 sekunder
  • Og nettsider som leveres til tabletbrukere bør laste inn på 1,9 sekunder

To år er lang tid på nett, og denne rapporten kommer ut annethvert år (neste rapport er rett rundt hjørnet). Det er all grunn til å anta at folk er mindre tålmodige i 2019 enn de var i 2017.

Hvordan påvirker innlastingshastighet konverteringsraten?

Dersom nettsiden leveres 0,1 sekund saktere enn anbefalt innlastingshastighet:

  • 2,4% reduksjon i konverteringer hos desktopbrukere (~12,5% konverteringsrate)
  • 7,1% reduksjon i konverteringer hos mobilbrukere (~3% konverteringsrate)
  • 3,8% reduksjon i konverteringer hos tabletbrukere (~6,9% konverteringsrate)

Dersom nettsiden leveres 1 sekund saktere enn anbefalt innlastingshastighet:

  • 21,8% reduksjon i konverteringer hos desktopbrukere (~10% konverteringsrate)
  • 20,5% reduksjon i konverteringer hos mobilbrukere (~2,6% konverteringsrate)
  • 17,8% reduksjon i konverteringer hos tabletbrukere (~5,9% konverteringsrate)

Dersom nettsiden leveres 2 sekunder saktere enn anbefalt innlastingshastighet:

  • 36,5% reduksjon i konverteringer hos desktopbrukere (~8,1% konverteringsrate)
  • 26,2% reduksjon i konverteringer hos mobilbrukere (~2,4% konverteringsrate)
  • 25,1% reduksjon i konverteringer hos tabletbrukere (~5,4% konverteringsrate)

Fluktfrekvens/bounce rate – en rask innføring

Fluktfrekvens, eller på engelsk: bounce rate, blir ofte misforstått. Dette er økter hvor brukeren ikke foretar seg noe utover å besøke én side. Det kan likevel være en nettside med en fantastisk god artikkel som brukeren leser i flere minutter og har stor nytte av, men som ikke leder til noen videre handling.

Eksempel: Du skal møte noen fra en bedrift og søker opp vedkommende på Google for å få et inntrykk av hva slags person dette er. Du ledes til bedriftens ansattside og finner en slags CV for personen. Når du har lest litt om vedkommende lukker du nettsiden uten å stikke innom «om oss»-siden eller tjenestesiden.

Du brukte kanskje 3-4 minutter inne på siden, og fikk all info på ett og samme sted. Intensjonen du kom dit med er å regne som innfridd. Men siden du ikke klikket deg videre til noe annet innhold eller utløste et «event», så inkluderes likevel dette besøket i fluktfrekvensen.

Tips: Det finnes to typer fluktfrekvens, på engelsk kalt «soft bounce» og «hard bounce». Soft bounce kan beskrives som økten ovenfor, mens en hard bounce er når siden umiddelbart forlates etter at den besøkende har kommet dit. Årsaken kan blant annet være at innholdet ikke lastet (fort nok) eller at du hadde klikket feil.

Google Analytics skiller ikke automatisk mellom de to typene bounce rate, men hos Nettrafikk legger vi inn et skille ved 5 sekunder. Dersom brukeren har tilbrakt mer enn 5 sekunder på nettsiden har vedkommende mest sannsynlig også funnet noe nyttig der, mens de som forsvinner igjen på under 5 sekunder ikke har funnet det de var ute etter.

Innlastingshastighet har også betydning for fluktfrekvens/bounce rate

Akamai sin studie tok også for seg hvordan tregere innlastingshastighet påvirket fluktfrekvensen, men her har de ikke skilt mellom såkalt hard og soft bounce. Men funnene er allikevel verdt å gjenta:

Om nettsiden laster 1 sekund tregere enn optimal innlastingshastighet:

  • Øker fluktfrekvensen med 18,4% fra desktopbrukere
  • 49,8% fra mobilbrukere
  • og 32,3% fra tabletbrukere

Om nettsiden laster 2 sekunder tregere enn optimal innlastingshastighet:

  • Øker fluktfrekvensen med 62,1% fra desktopbrukere
  • 102,9% fra mobilbrukere
  • og 67,6% fra tabletbrukere

De fant også korrelasjon mellom innlastingshastighet og gjennomsnittlig øktvarighet (altså hvor lang tid folk bruker på nettsiden). Om nettsiden laster 2 sekunder tregere enn optimal innlastingshastighet ble lengden på økten redusert med følgende:

  • 46,9% for desktopbrukere
  • 51% for mobilbrukere
  • 37,7% for tabletbrukere

Gjelder ikke bare for e-handelsplattformer

Illustrasjon av at nettsider som laster raskere får lavere fluktfrekvens og høyere konverteringsprosent.

Alle bedrifter vil få lavere fluktfrekvens og høyere konverteringer om nettsidene gjøres raskere.

Selv om Akamai sin studie er gjort på e-handelsplattformer i USA, så har Google i ettertid underbygget studiene med egne uttalelser. Nylig (februar 2019) skrev de om at dette også påvirker bedrifter på nett helhetlig (altså ikke kun konverteringsraten for e-handelsplattformer)[2].

Alle bedrifter med nettsider er med andre ord godt tjent med å jobbe med innlastingshastigheten. Din bedrift selger kanskje ikke produkter på nettsiden, men leverer tjenester som fordrer at potensielle kunder kommer i kontakt. Er nettsiden din treg går du altså glipp av mange som kunne tatt kontakt.

Raske nettsider får også mer trafikk fra Google

Googles algoritme for å sortere nettsider i trefflisten ved søk inkluderer en faktor som belønner nettsider som laster raskere enn andre nettsider. Så å jobbe med dette vil ikke kun øke konverteringsraten, det vil også ha en påvirkning på hvor mye trafikk nettsiden din vil motta fra Google – som er hva SEO (søkemotoroptimalisering) handler om.

Det er med andre ord en vinn-vinn situasjon om du ønsker å øke inntjeningen til bedriften å gjøre en innsats for at nettsidene laster raskere!

Raskere nettsider og høyere konverteringsrate

Hos Nettrafikk sitter noen av Norges flinkeste tekniske SEO konsulenter som har erfaring med CRO og optimalisering av innlastingshastighet fra et utall forskjellige plattformer og bransjer. Vårt fokus ligger på å gi de beste rådene for effekt, og dersom plattformen og serveren din nettside ligger på er problemet er det dette vi vil anbefale å fikse på. Dersom bildefiler er store, så gjør vi de mindre, og dersom koden til nettsiden din gir innlastningsutfordringer, så fikser vi det!

Ring oss på +47 23 39 94 11 eller send en epost til post@nettrafikk.no om du ønsker at vi skal ta en uforpliktende titt på dine nettsider og gjennomgå hvordan vi ville gått frem for å gjøre de både raskere – og bedre – for dine potensielle kunder.

Kilder:

[1]: SOASTA,The State of Online Retail Performance, April 2017.
Du kan laste ned rapporten her (mot å legge igjen litt persondata).

[2]: Google Webmaster Blog, Think With Google, Februar 2019.
Les blogginnlegget her.

Var denne artikkelen nyttig?
Kontakt oss
Nettrafikk AS
Nedre gate 5, 0551 Oslo
post@nettrafikk.no
Tlf: +47 21 39 94 11
Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Ring oss
Send en e-post