Lenkebygging – slik øker du autoriteten i søk

Lenkebygging er prosessen som går ut på å bygge lenker til egen nettside med mål om å øke autoritet og rangering i organisk søk. Målet har alltid vært det samme, men måten det oppnås på har opplevd en større endring de siste årene. Her er hvordan vi jobber med lenkebygging og hvordan vi kan hjelpe din bedrift.

Lenkebygging handler om å skape verdi

Ekstern lenke

Tidligere ble lenker betraktet som en demokratisk avstemning: jo flere lenker til nettstedet, desto bedre, uavhengig av hvor de kom fra. Dette åpnet for lenkebyggingstaktikker som gikk ut på spam og lenkemanipulering, noe Google naturligvis ikke likte. Hvordan skulle søkemotoren presentere det beste resultatet for brukeren når hvem som helst kunne rangere?

Algoritmeoppdateringer som Panda i 2011 og Penguin i 2012 gikk ut på å belønne kvalitet fremfor kvantitet og det er dette som gjenspeiler lenkebyggingstaktikkene vi bruker i dag. Istedenfor å kjøpe lenker, spamme kommentarfelt eller jobbe med artikler og gjesteblogging av lav kvalitet, går lenkebygging i dag ut på å skape verdi for å gjøre seg fortjent til en lenke.

Les mer om hvordan Google vurderer lenker.

Lenkebygging i praksis

Lenkebygging går ut på å identifisere hva som er lenkbart i bransjen og koble det opp mot en lenkebyggingstaktikk som genererer lenker. Lenkbart innhold er godt innhold, og kan være alt fra kreativt innhold til et verktøy, data, ekspertise eller samarbeid.

For å få en idé av hvilken type innhold som genererer lenker i din bransje, kan du se på:

  • Hvilke sider på nettstedet ditt som får flest eksterne lenker.
  • Hvilke sider hos konkurrentene som får flest eksterne lenker.
  • Hvem som rangerer høyest i SERP-en på søkeordet du vil rangere på, og hvor de får eksterne lenker fra.

Lenkebyggingstaktikker

Det finnes mange ulike måter å tiltrekke og få implementert eksterne lenker på – her er våre topp 6 lenkebyggingstaktikker:

gorizontal
vertical

Konvertere omtale til lenker

Når eksterne nettsteder nevner virksomheten din uten å lenke til nettstedet, byr dette på en unik mulighet til å kontakte nettstedet og få implementert en lenke. Det er spesielt to tilfeller der man kan og bør be om en lenke ved omtale i media, hos partnere eller andre interessenter:

  • Ved kildehenvisning
  • Når lengen gir verdi for forfatteren og leseren

Dersom det eksterne nettstedet har nevnt en ressurs du har på nettstedet i form av en studie er det naturlig å be om en lenke til kilden. Eller hvis bedriften din er en pizzarestaurant og det eksterne nettstedet snakker om utvalget dere har, kan en lenke til den digitale menyen gi verdi til leseren og dermed også artikkelen.

Konvertering av omtale til lenker kan være både proaktivt og reaktivt. Det er vanlig å kontakte eksterne nettsteder etter hvert som omtale dukker opp, men hva med å be om en lenke på forhånd? Dersom virksomheten har eksperter som ofte uttaler seg i media, kan de gjøre dette i bytte mot en lenke tilbake til nettstedet. Og dersom virksomheten sitter på eksperter som ikke er ute i media, anbefales det å gjøre det straks. Det er ikke bare en fordel for å fremme merkekjennskap, men også for å øke EAT (Ekspertise, Autoritet og Troverdighet).

Skyskrapermetoden

Skyskrapermetoden går ut på å lage innhold som er bedre enn det som ligger tilgjengelig. Det kan være innhold hos konkurrenten som du ser har gjort det bra, men det trenger ikke være en direkte konkurrent så lenge innholdet tiltrekker relevante og autoritære lenker.

Her er den forenklede prosessen:

  1. Identifiser innhold som er relevant for virksomheten og som har et godt utvalg av eksterne lenker.
  2. Skap innhold som er enda bedre.
  3. Be de som lenker til det gamle innholdet om å lenke til ditt nye mesterverk.

Hvordan skape enda bedre innhold? Det kan gjøres på flere forskjellige måter. Kanskje innholdet er utdatert? Da kan du oppdatere innholdet med ny informasjon eller bilder. Dersom du kan utdype informasjonen rundt temaet eller tilby en ny og interessant vinkel, er det også en måte å forbedre innholdet på. Uansett hvordan du velger å fornye innholdet, er det viktigste at det skaper verdi slik at de eksterne nettsidene vil oppdatere lenkene sine.

Tips: sjekk hvem som rangerer høyt på søkeordet du vil rangerer på og hvor de får lenker fra. Det er disse lenkene som har bidratt til topposisjonen og kan være de du ønsker å gjenskape.

Skrive et gjesteinnlegg

Gjesteblogging anses som en populær lenkebyggingstaktikk innenfor SEO-miljøet, men mange gjør dette på feil måte. I Google sine retningslinjer står det at man ikke skal jobbe med “large-scale article marketing or guest posting campaigns with keyword-rich anchor text links”. Derfor bør man, som med alt annet innenfor SEO, fokusere på kvalitet fremfor kvantitet.

Brukt riktig, kan gjesteblogging være en god måte å eksponere bedriften overfor et større publikum på, samt fortjene flere gode og relevante eksterne signaler om merkevaren gjennom brand mentions eller eksterne lenker.

Dersom du sitter på gode råd, interessante perspektiver eller annet engasjerende innhold, kan dette være av stor verdi for et nettsted, og en god start på et gjesteinnlegg.

For å finne et passende nettsted, bør du sørge for at:

  • Nettstedet er relevant: Innholdet på nettstedet bør være fokusert mot den samme bransjen eller nisjen som virksomheten din.
  • At innlegget blir lest: Nettstedet bør motta trafikk fra relevante kilder.

Om nettstedet mottar eksterne lenker fra relevante og/eller autoritære domener, er det et tegn på at den har autoritet og utgjør et pluss for ditt nettsted, dersom du skulle motta en lenke derfra.

Tips: lag et tankekart over interessante og relevante temaer for virksomheten din – kan noen av disse passe som fokus til et gjesteinnlegg?

Gjesteblogging av Nettrafikk

Digital PR – skap noe verdifullt for målgruppen

Digital PR er en markedsføringsstrategi som handler om å øke virksomhetens tilstedeværelse på nett og blir i SEO sammenheng brukt som en lenkebyggingstaktikk for å øke synligheten i søk. Fordelene med digital PR er at man i tillegg til å posisjonere virksomheten som en autoritet i bransjen, kan oppnå lenker av høy kvalitet og trafikk direkte til nettstedet.

En (svært) forenklet prosess av digital PR i SEO sammenheng ser slik ut:

  1. Identifisere hva virksomheten kan gjøre for å få omtale på nett
  2. Identifisere hva virksomheten kan gjøre for å konvertere omtalen til lenker

Dette betyr at virksomheten må ha et bevisst forhold til hva målgruppen, media og andre interessenter bryr seg om og hvordan virksomheten kan møte dette med innhold som genererer lenker til nettstedet. Med andre ord handler det om å tilby relevant og interessant innhold som mediene vil dekke og sørge for at det innholdet er så godt eller unikt at det lenkes til for å tilføre artikkelen redaksjonell verdi eller sitere det som kilde.

Strategisk internlenking

Strategisk internlenking handler om å fordele SEO verdien nettstedet får fra de eksterne lenkene, gjennom hele nettstedet og særlig til de viktigste sidene, for å øke rangeringspotensialet i søk.

Lenkebyggingstaktikken hviler på ideen om at verdifulle sider blir pekt til fra andre sider – det betyr at en side som mottar relativt mange internlenker vil oppfattes som viktig av Google og få økt rangeringspotensial. Det er derfor viktig å sørge for at internlenkingen er distribuert riktig, med flere lenker som peker til de viktigste sidene og færre lenker som peker til de mindre viktige sidene.

Ikke glem å vedlikeholde lenkeprofilen

En god og sunn lenkeprofil må vedlikeholdes. En vellykket lenkebyggingskampanje vil ha gode kortsiktige effekter, men det er det jevne og kontinuerlige arbeidet med nye og eksisterende lenker som vil sikre god synlighet over tid.

Det kan blant annet oppstå brutte lenker i lenkeprofilen til nettstedet ditt. Brutte lenker er eksterne lenker som peker til sider som ikke finnes (404-sider), enten fordi den har blitt slettet eller fordi url-en inneholder skrivefeil. Disse bør rettes på for å sørge for at trafikken fra den eksterne siden har mulighet til å navigere seg videre til riktig side, og for å sikre at SEO-verdien blir overført.

Kom i gang med lenkebygging

Ferske lenker er viktig for å signalisere til Google at innholdet fortsatt er relevant og for å bli prioritert i søk. Vi hjelper deg komme i gang med lenkebyggingen med analyser som kartlegger mulighetene i bransjen og hvilke lenkebyggingstaktikker som vil lønne seg å jobbe med for å få lenker og øke autoritet og synlighet i søk.

Ta kontakt via skjemaet til høyre eller ring +47 21 39 94 11, så hjelper vi deg med å inkludere lenkebygging i din SEO strategi.

Var denne artikkelen nyttig?
Ring oss
Send en e-post