Linkbygging

26/12/2012 - - Nettrafikk

Søkemotorer bruker lenker for å navigere seg fra side til side når de kravler rundt og indekserer nettsteder. På slutten av 90-tallet ble lenker betraktet som en slags demokratisk avstemning – jo flere lenker til din side, desto bedre. Dette åpnet for spekulativ linkbygging fra verdiløse sider i håp om å oppnå høyest mulig rangering. 

I løpet av de siste årene har søkemotorene blitt stadig mer sofistikerte i vurderingen av lenker. Kvalitet vurderes langt høyere enn kvantitet, og er kun én av mange faktorer som avgjør rangeringen i søkemotorer. Samtidig er det fremdeles helt nødvendig med lenker for at din side skal kunne oppdages, indekseres og gi signaler om hvor verdifull den er for brukerne.

Hva er linkbygging?

Linkbygging er arbeidet med å erverve linker fra andre nettsteder. I SEO er dette svært viktig da det er en av variablene med størst innflytelse i Googles søkealgoritme. Selv om mange tror det motsatte, så er ikke linkbygging av mindre betydning i 2019 enn det har vært i tidligere år.

Det finnes mange metoder å jobbe med linkbygging på, og det regnes av mange SEO-konsulenter som noe av det mest krevende arbeidet de utfører. Men dersom man lykkes, vil en kunne ligge flere hestehoder foran konkurrentene.

Hvorfor er linkbygging viktig?Dummies bærer puslespillbiter - illustrerer linkbygging

Internett består av lenker. Alt på nettet er koblinger, og de vil være med på å bestemme hvordan du rangerer i søkeresultatene. Derfor bør du være oppmerksom på hvor mange lenker som går til sidene dine og hvor gode disse er. Google bryr seg nemlig mer om hva andre sier om deg enn hva du har å si om deg selv.

Kvaliteten på lenkene er dog viktigere enn antallet. Google bedømmer verdien av hver enkelt lenke basert på flere faktorer. For eksempel er én lenke fra et nettsted med høy troverdighet og autoritet uendelig mye mer verdt enn 100 dårlige lenker. Om lenkene er merket som «nofollow» har også betydning, da Googles roboter ikke vil følge disse.

Linkbygging – trenger ditt nettsted dette?

Ja – dersom du ønsker å være synlig på nett er linkbygging nødvendig. Samtidig bør du også se på mulighetene Google AdWords gir til å betale for synlighet i form av annonser knyttet til spesifikke søk. Her betaler du per klikk,  og vil få mange visninger og økt trafikk innen kort tid.

Hvordan skal jeg  jobbe med linkbygging for nettstedet mitt?

Det er mange måter å jobbe med linkbygging på. Vi anbefaler å:

  1. Registrere nettstedet ditt hos mest de mest populære søkemotorene.
  2. Oppdatere innholdet på nettstedet ditt. Du må bidra med noe av verdi for brukeren – noe som også er bedre enn hva konkurrentene har å tilby. Inngående linker til godt innhold er meget viktig.
  3. Start kampanjer i sosiale medier. Sosiale medier blir fortsatt stadig mer populære og vil ha stor innflytelse på søkemotorer i tiden fremover.
  4. Prøv å få så mange kvalitetslenker til nettstedet ditt som mulig. Start med å spørre folk i nærmeste omgangskrets om de kan legge inn lenker til ditt nettsted. Vi anbefaler også å sjekke ut hvilke sider som linker til dine konkurrenter.
  5. Skriv en blogg på nettstedet ditt. Et blogginnlegg gir dine besøkende noe interessant å lese om dine tjenester og produkter.

Kontakt Nettrafikk

Vi hjelper deg med å komme i gang med effektiv linkbygging. Nettrafikk utvikler unike strategier for den enkelte klient basert på hvilken virksomhet dere driver og bransje dere tilhører.

Vi hjelper også til med søkemotormarkedsføring og webanalyse.

Fyll ut kontaktskjemaet eller ring oss på 21 39 94 11 for mer informasjon om linkbygging.

Var denne artikkelen nyttig?
Kontakt oss
Nettrafikk AS
Nedre gate 5, 0551 Oslo
post@nettrafikk.no
Tlf: +47 21 39 94 11
Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Ring oss
Send en e-post