Sosiale medier
Kundene dine er på sosiale medier, så bedriften din bør også være der. Men ulike bedrifter hører hjemme i forskjellige sosiale medier.
Selger du bedriftstjenester, vil LinkedIn være en bedre plattform enn Instagram, men selger du moteprodukter eller sminke, så vil trolig Instagram eller TikTok være mer riktig enn LinkedIn.
Tenk over hvor din målgruppe befinner seg, både eksisterende og potensielle kunder, og vær synlig i de aktuelle kanalene. Vær igjen påpasselig med at informasjonen om bedriften omtales likt som på nettsiden.
Anmeldingstjenester
Du har trolig selv vært innom Yelp, Tripadvisor, Mittanbud og mange flere anmeldingstjenester. Felles for slike tjenester er at man som bedrift kan ta eierskap til informasjonen, og sørge for at denne er korrekt.
Her er det greit å starte med de tjenestene virksomheten allerede er omtalt i, for deretter å gjøre en vurdering av andre tjenester som vil være passende for egen bedrift.
Vi i Nettrafikk driver konsulenttjenester, og selv om vi er veldig fornøyde både med interiøret på kontorene og beliggenheten, så er vi ikke en typisk turistdestinasjon, eller noe en turist nødvendigvis har et stort behov for å oppleve. Tripadvisor er derfor ikke anmeldingstjenesten som passer oss best, men både Yelp og Trustpilot kan være mer relevant.
Gjør derfor en vurdering av hvilke tjenester som finnes der ute, og tilrettelegg egne bedriftsprofiler.
Om du nå tenker at det er litt risiko med slik tilstedeværelse fordi ikke nødvendigvis alle vil være fornøyde, så vit at den misnøyen har du nå anledning til å faktisk besvare og håndtere. De ville funnet et utløp uansett, og om man selv har eierskap til slike oppføringer har en anledning til å snu et dårlig inntrykk.