Hopp til innholdet

Lokal SEO

Er din bedrift synlig lokalt? Hvilke treff som dukker opp i søkemotorer når noen utfører et søk, er avhengig av hvor søkeren befinner seg, samt netthistorikken deres. Med lokal SEO blir du synlig der flest kunder befinner seg – nemlig i nærområdet!

Kvinne tar bilde av bakervarer i et bakeri, som kan brukes til lokal SEO. – Nettrafikk

Hvordan fungerer lokal SEO?

Uavhengig av om du ønsker kunder i ett område, eller du ønsker å være synlig flere steder, vil det være viktig å jobbe med lokal SEO for de ulike lokasjonene.

Om noen befinner seg i Oslo og søker etter «sushi», så vil trefflisten bære preg av å vise frem sushi-restauranter og utsalg i nærheten, men om noen utfører samme søk i Bergen – så vil trefflisten bære preg av alternativene der.

Søker noen etter en leverandør av et produkt eller en tjeneste de tidligere har gjort undersøkelser omkring, så vil også nettsidene de besøkte den gang lettere komme opp høyt i trefflisten deres.

Velg riktige søkeord

Hva er forskjellen på generiske søk og lokale søk?

Mange bedrifter vurderer søkemotorer som en viktig markedskanal, og målet for de fleste er å nå til topps i Google.

I noen tilfeller kan du imidlertid havne i kamp mot aktører med langt større autoritet på nett enn din egen bedrift, som gjør det vanskeligere å bli synlige på generiske søkeord.

Men det betyr ikke at det ikke lar seg gjøre. Gitt nok tid, investeringer i innhold og etablering av autoritetssignaler er det absolutt mulig å nå toppen av trefflisten.

Imidlertid er det fort gjort å glemme at topping av generiske bransjesøk ikke nødvendigvis er det ultimate målet for relevant trafikk og konverteringer. Det kan være vel og bra for branding, men investeringen i organisk søk skal helst også få inn betalende kunder.

Det er her lokal synlighet kommer inn i bildet. 

Om man ser på brukeratferden, ligger forskjellen på lokale søk og generiske søk ligger ofte kun i nyansene. Noen velger å søke etter "tilbyder + sted", eksempelvis "pizzarestaurant oslo", mens andre faktisk bare søker generisk, eksempelvis kun "pizzarestaurant", og har blitt vant med at søkemotorene gir lokale treff.

Men hvordan man opparbeider synlighet for de generiske søkene kontra de lokale søkene er ganske forskjellig. 

Lokal synlighet med søkemotoroptimalisering – Nettrafikk

Lokal synlighet med søkemotoroptimalisering

Å bli synlig i søkemotorer for generiske bransjesøk utført over hele landet er vanskelig, tidkrevende og faktisk ikke spesielt verdifullt.

Konkurrentene har vanligvis jobbet i flere år med å karre seg til toppen. Brukerne velger også normalt merkene de allerede kjenner til. Det er derfor lite kostnadseffektivt å gjøre seg bemerket i denne typen søk, med mindre man allerede har etablert seg som en kjent merkevare.

Men selv kjente merkevarer må gjøre en innsats for å bli synlig lokalt.

På kort sikt er en god strategi for SEO å bli synlig lokalt først, for deretter å arbeide systematisk ut mot større, geografiske områder.

Tips for å bli synlig lokalt

Hvordan jobbe med lokal SEO?

Nedenfor finner du fem tips du kan benytte deg av for at din bedrift skal bli mer synlig når folk som befinner seg i nærheten søker etter relevante produkter, tjenester og bransjer som matcher hva din bedrift kan tilby!

Riktig innhold på nettsiden – Nettrafikk

Riktig innhold på nettsiden

Start alltid med å opprette egne landingssider for hver og én av din bedrifts lokalavdelinger.

Først og fremst må følgende informasjon være godt synlig og korrekt: 

  • Butikkens/avdelingens navn slik man ønsker å være kjent utad

  • Adresse

  • Telefonnummer

  • Lokal epostadresse direkte til butikken/avdelingen er et pluss

  • Åpningstider eller når en kan komme i kontakt

Legg deretter gjerne inn all relevant info om den aktuelle butikken/avdelingen. Informasjonen som legges ut på nettsiden bør gjenspeile hvordan du ønskelig å presentere deg andre steder.

Gjenkjennelsesfaktor
Beskriv den aktuelle butikken/avdelingen, og inkluder bilder av fasade og inventar for økt gjenkjennelsesfaktor.

Ansatte
Er det noen ansatte som bør fremheves? Gjør gjerne det også.

Produkter
Dersom det er enkelte artikler i sortimentet som normalt ikke føres, så er det veldig kundevennlig å omtale dette her.

Få hjelp til å skrive godt innhold – Nettrafikk

Få hjelp til å skrive godt innhold

Hvordan skrive SEO-vennlig innhold som har potensiale til å rangere godt i søkeresultatene?

Strukturerte data

Det neste steget er å hjelpe søkemotorer og alt annet som crawler nettet med å sette informasjonen på hjemmesiden i et forståelig system.

For oss mennesker er det for eksempel logisk ut ifra sammenhengen i en tekst at et telefonnummer er et telefonnummer, mens roboter ser dette først og fremst som en nøytral tallrekke med 6–8 siffer.

Strukturerte data handler om å tilrettelegge et slags ”kontekstkart” for å hjelpe interesserte parter å forstå mer av hva som finnes på siden.

For lokalsider bør man derfor ha på plass strukturerte data som forteller hva akkurat denne avdelingen tilbyr:

  • Type bedrift (f.eks. lokal bedrift)

  • Navn – Informasjon om avdelingens navn

  • Korrekt adresse – gjerne også GPS-koordinater (lengde- og breddegrad)

  • Telefonnummer

  • Epostadresse

  • Åpningstider – kontakttider

  • Sosiale medier – Eventuelle lenker mot egne Facebookside o.l.r

  • Parkeringsforhold – er butikken tilrettelagt for rullestolbrukere m.v?

Få hjelp med schema – Nettrafikk

Få hjelp med schema

Hvordan velge riktige strukturerte data og hvor skal de implementeres?

Google Business Profile

Det er ingen hemmelighet at det er viktigst å tilfredsstille Google om man vil være synlig på nett. Mer enn 90 % av søkene som utføres i Norge gjøres på Google.

Google Business Profile, tidligere Google My Business, er tilrettelagt for at bedrifter kan styre hvilken informasjon de ønsker at skal dukke opp når noen søker dem i søkeresultatene. For at kundene dine skal få riktig informasjon om din bedrift, er det viktig at denne oppføringen er oppdatert.

Når du tilrettelegger Google Business-oppføringer, er det viktig å passe på at navn, adresse, telefonnummer, åpningstider og nettadresse er i fullstendig samsvar med informasjonen på nettsiden.

google-my-business.jpg – Nettrafikk

Hvordan gå frem for å få en Google Business-konto?

Du slipper heldigvis å være internettekspert for å sette opp Google Business Profile, Google har gjort det enkelt og kommer med tips og triks underveis i registreringen.

Slik går du frem for å opprette en GMB-konto:

  1. Sørg for at du har en Google-konto
    For å sikre at oppføringen er korrekt, må du ha en Google-konto som oppføringen kan knyttes til.

  2. Søk etter din egen bedrift i Google
    Ofte vil du se at det allerede er en ufullstendig profil på plass. Selv om denne kanskje er oppdatert, kan du likevel optimalisere ytterligere.

  3. Krev eierskap til kontoen eller opprett ny konto
    I panelet om dukker opp i Google skal du kunne se et spørsmål: "Eier du denne bedriften?". Klikk på denne og følg stegene. Ser du ikke noe panel når du søker etter bedriften din i Google, kan du opprette en bedriftsprofil inne i Google Business Profile.

Google er opptatt av at det er bedriften selv som enten står bak eller har gitt fullmakt til å tilrettelegge en slik profil, og derfor kreves det verifisering enten via telefon eller per post.   

Korrekt informasjon overalt – Nettrafikk

Korrekt informasjon overalt

Folk søker ikke kun i Google, og de blir heller ikke introdusert kun for dine nettsider når de søker etter bedriften din. Det finnes mange katalogtjenester, anmeldingstjenester, sosiale medier med mer der ute hvor informasjon om din virksomhet er oppført, og derfor er det viktig at disse også er oppdaterte.

Katalogtjenester

Selv om mange tenker på Gule Sider og 1881 som foreldet, så bruker fortsatt veldig mange slike tjenester når de vil komme i kontakt med eller besøke din butikk. Da er det uheldig om potensielle kunder blir presentert for feil informasjon.

Hvis Gule Sider oppgir at din butikk er åpen frem til kl. 21:00, men du stenger kl. 20:00 så vil det være til stor irritasjon for potensielle kunder å stå utenfor en stengt dør kl. 20:30.

Katalogtjenester inkluderer ofte også muligheten til å lenke mot egen nettside, og slike lenker bygger opp under en nettsides autoritet i søkemotorenes øyne.

Sammenligningstjenester

Hvis din bedrift selger produkter eller tjenester som tilbys av mange, så er sannsynligheten god for at det finnes en nettside der ute som sammenligner priser og produkter. Den mest kjente vi har i Norge er Prisjakt, men det finnes også andre.

Dersom du selger på pris, så vil tilstedeværelse i slike tjenester være et pluss for din bedrift.

sosiale-medier.jpg – Nettrafikk

Sosiale medier

Kundene dine er på sosiale medier, så bedriften din bør også være der. Men ulike bedrifter hører hjemme i forskjellige sosiale medier.

Selger du bedriftstjenester, vil LinkedIn være en bedre plattform enn Instagram, men selger du moteprodukter eller sminke, så vil trolig Instagram eller TikTok være mer riktig enn LinkedIn.

Tenk over hvor din målgruppe befinner seg, både eksisterende og potensielle kunder, og vær synlig i de aktuelle kanalene. Vær igjen påpasselig med at informasjonen om bedriften omtales likt som på nettsiden.

Anmeldingstjenester

Du har trolig selv vært innom Yelp, Tripadvisor, Mittanbud og mange flere anmeldingstjenester. Felles for slike tjenester er at man som bedrift kan ta eierskap til informasjonen, og sørge for at denne er korrekt.

Her er det greit å starte med de tjenestene virksomheten allerede er omtalt i, for deretter å gjøre en vurdering av andre tjenester som vil være passende for egen bedrift.

Vi i Nettrafikk driver konsulenttjenester, og selv om vi er veldig fornøyde både med interiøret på kontorene og beliggenheten, så er vi ikke en typisk turistdestinasjon, eller noe en turist nødvendigvis har et stort behov for å oppleve. Tripadvisor er derfor ikke anmeldingstjenesten som passer oss best, men både Yelp og Trustpilot kan være mer relevant.

Gjør derfor en vurdering av hvilke tjenester som finnes der ute, og tilrettelegg egne bedriftsprofiler.

Om du nå tenker at det er litt risiko med slik tilstedeværelse fordi ikke nødvendigvis alle vil være fornøyde, så vit at den misnøyen har du nå anledning til å faktisk besvare og håndtere. De ville funnet et utløp uansett, og om man selv har eierskap til slike oppføringer har en anledning til å snu et dårlig inntrykk.

karttjenester-lokal-seo.jpg – Nettrafikk

Karttjenester

Det finnes mange forskjellige karttjenester, spesielt om du begynner å se på navigasjonsmarkedet. Om din bedrift tar i mot kunder, så er det et pluss at deres valgte navigasjonssystem bringer dem til korrekt adresse.

Mange karttjenester tilbyr bedrifter muligheten til å skreddersy hvilken informasjon som kommer opp om dem i deres respektive tjenester.

Hvorfor er synlighet i disse kanalene viktig?

Lokal synlighet handler mye om at søkemotorene vet hvor du befinner deg. De bruker signaler ute på nett for å bekrefte, gjerne veldig mange ganger, at de har korrekt adresse, telefonnummer og bedriftsnavn/avdelingsnavn/butikknavn.

Tilstedeværelsen i ovennevnte tjenester er i seg selv et pluss (det finnes kunder som bruker dem for å velge leverandør som kan ta direkte kontakt), men gevinsten i denne sammenhengen er høyere rangeringer i søkemotorenes trefflister om du tar deg bryet med å få på plass slike bekreftelser.

Få hjelp med tilstedeværelse – Nettrafikk

Få hjelp med tilstedeværelse

Hvor skal du begynne for å kartlegge din bedrifts tilstedeværelse? En analyse av nåværende og potensiell synlighet er en god start.

Tips 5: Lenkebygging

Lenker fra lokale aktører

Lenker fungerer som autoritetssignaler for søkemotorer, og en innsats med lenkebygging vil bidra til å gjøre din bedrift betraktelig mer synlige over tid. 

At andre omtaler din bedrift på sine nettsider, lover godt for deg. Dersom din bedrift har sponset eller sponser lokale foreninger, idrettslag eller lignende – spør om de kan omtale dere som quid pro quo på sine nettsider i en naturlig kontekst.

Sørg for at informasjonen på deres nettsider er korrekt og få gjerne med lenke mot nettsiden.

Lenkebygging tar tid, men det vil virkelig lønne seg! Ikke bare tilrettelegger du for å være synlig i veldig mange av de øyeblikkene som avgjør om en potensiell kunde besøker din butikk, men du legger også et veldig godt fundament for videre SEO-arbeid.

Gjennom å styrke din lokale synlighet, styrker du nemlig også nettsidens autoritet slik at du kan nå ut mot et større og bredere publikum!

Få hjelp med lenkebygging – Nettrafikk

Få hjelp med lenkebygging

Hvordan skaffer du verdifulle lenker som kan bygge din nettsides autoritet? Ved å analysere nåværende lenker samt potensielle skadelige lenker, kan du se muligheter for nye lenkeprosjekter.

Ansatte i Nettrafikk – Nettrafikk

Få hjelp med lokal SEO

Lokal SEO kan gi store resultater, men er også en stor jobb. Synes du kanskje det blir litt mye å gape over på egenhånd?

Slå på tråden på +47 21 39 94 11, send oss en e-post til post@nettrafikk.no eller kontakt oss på våre sider, så tar vi en uforpliktende prat om hvordan gjøre din bedrift mer synlig lokalt!