Lokal SEO: 5 tips for økt lokal synlighet

24/04/2018 - - Nettrafikk / 10 minutter lesetid (1997 ord)

Lokal SEO, her illustrert ved at noen søker på sushi og får opp 5 alternativer på kartvisning i nærområdet.Hvilke treff du får opp i søkemotorer når du utfører et søk er faktisk veldig avhengig av hvor du befinner deg, samt også din netthistorikk fra tidligere. Om du befinner deg i Oslo og søker etter “sushi” så vil trefflisten bære preg av å vise frem sushi-restauranter og utsalg i nærheten, men om du utfører samme søk i Bergen – så vil trefflisten bære preg av alternativene der. Om du søker etter en leverandør av et produkt eller en tjeneste du tidligere har gjort undersøkelser omkring, så vil også de nettsidene du besøkte den gang lettere komme opp høyt i din treffliste. 

I denne artikkelen tar vi derfor for oss hva du bør gjøre for at din bedrift skal bli synlig der flest kunder sannsynligvis befinner seg – nemlig i nærområdet!

Hva er forskjellen på generiske søk og lokale søk?

Når bedrifter vurderer søkemotorer som en viktig markedskanal følger det gjerne med hårete mål og tøffe bestillinger. Man skal til topps av Google i kamp mot aktører med langt større autoritet på nett.

Det betyr ikke at det ikke lar seg gjøre. Gitt nok tid, investeringer i innhold og etablering av autoritetssignaler får de av oss som har jobbet lenge med SEO ofte bedrifter til toppen av trefflisten.

Imidlertid er det fort gjort å glemme at topping av generiske bransjesøk ikke nødvendigvis er det ultimate målet for relevant trafikk og konverteringer. Det kan være vel og bra for branding, men investeringen i organisk søk skal helst også få inn betalende kunder.

Det er her lokal synlighet kommer inn i bildet.

Forskjellen på lokale søk og generiske søk ligger ofte kun i nyansene om man ser på brukeratferden. Noen velger å søke etter tilbyder + sted, mens andre faktisk bare søker generisk og har blitt vant med at søkemotorene gir lokale treff. Men hvordan man opparbeider synlighet for de generiske søkene kontra de lokale søkene er ganske forskjellig.

Lokal SEO – søkemotoroptimalisering

Å bli synlig i søkemotorer for generiske bransjesøk utført over hele landet er vanskelig, tidkrevende og faktisk ikke spesielt verdifullt. Konkurrentene har vanligvis jobbet i flere år med å karre seg til toppen. Brukerne velger også normalt merkene de allerede kjenner til. Det er derfor lite kostnadseffektivt å gjøre seg bemerket i denne typen søk med mindre man allerede har etablert seg som en kjent merkevare.

Men selv kjente merkevarer må gjøre en innsats for å bli synlig lokalt.

På kort sikt er en god strategi for SEO å bli synlig lokalt først, for deretter å arbeide systematisk ut mot større, geografiske områder.

Nedenfor går vi gjennom fem tips du kan benytte deg av for at din bedrift skal bli mer synlig når folk som befinner seg i nærheten søker etter relevante produkter, tjenester og bransjer som matcher hva din bedrift kan tilby!

Lokal SEO tips 1) Riktig innhold på nettsiden

Start alltid med å få opp egne landingssider for hver og én av din bedrifts lokalavdelinger.

Følgende informasjon må være godt synlig og korrekt:

  • Butikkens/avdelingens navn slik man ønsker å være kjent utad
  • Adresse
  • Telefonnummer
  • Lokal epostadresse direkte til butikken/avdelingen er et pluss
  • Åpningstider eller når en kan komme i kontakt

I tillegg bør man beskrive den aktuelle butikken/avdelingen, inkludere bilder av fasade og innvendig for økt gjenkjennelsesfaktor. Er det noen ansatte som bør fremheves? Gjør gjerne det også. Dersom det er enkelte artikler i sortimentet som normalt ikke føres så er det veldig kundevennlig å omtale dette her.

Informasjonen som legges ut på nettsiden bør gjenspeile hvordan det er ønskelig å presentere seg andre steder.

Det er faktisk bryet verdt å oppdatere sine oppføringer i Brønnøysundregisteret dersom informasjonen er mangelfull eller utdatert. Heter bedriften ”Gundersen & Co rørleggerartikler” på fasaden, så bør den også gjøre det i brønnøysundregisteret, eventuelt med tilknyttede stedsnavn om bedriften skulle være tilstede med flere avdelinger/butikker.

Lokal SEO tips 2) Strukturerte data

Det neste steget er å hjelpe søkemotorer og alt annet som crawler nettet med å sette informasjonen på hjemmesiden i et forståelig system. For oss mennesker er det for eksempel logisk ut ifra sammenhengen i en tekst at et telefonnummer er et telefonnummer, mens roboter ser dette først og fremst som en nøytral tallrekke med 6 – 8 siffer.

Strukturerte data handler om å tilrettelegge et slags ”kontekstkart” for å hjelpe interesserte parter å forstå mer.

For lokalsider bør man derfor ha på plass strukturerte data som forteller hva akkurat denne avdelingen tilbyr:

  • Type bedrift (f.eks. lokal bedrift)
  • Navn – Informasjon om avdelingens navn
  • Korrekt adresse – gjerne også GPS-koordinater (lengde- og breddegrad)
  • Telefonnummer
  • Epostadresse
  • Åpningstider – kontakttider
  • Sosiale medier – Eventuelle lenker mot egne Facebookside o.l.r
  • Parkeringsforhold – er butikken tilrettelagt for rullestolbrukere m.v?

Eksempel på strukturerte data for lokalbedrifter finner du her. I samme artikkel omtaler vi også hvordan man kan få dette lagt inn på nettsiden.

Lokal SEO tips 3) Google My Business

Det er ingen hemmelighet at Google er viktigst å tilfredsstille om man vil være synlig på nett. Fra februar 2017 til februar 2018 forekom nesten 92% av alle søkene som ble utført i Norge på Google.no.

Google My Business er tilrettelagt for at bedrifter kan styre hvilken informasjon de ønsker skal dukke opp når noen søker dem. For å sikre at oppføringen er korrekt må man ha en Google-konto.

Søk etter din egen bedrift i Google. Ofte er det allerede en ufullstendig profil på plass. Krev eierskap til denne:

Dersom du ikke får opp en lignende boks ved søk på egen bedrift, så kan du opprette en bedriftsprofil inne i Google My Business.

Bedriftseiere slipper å være internetteksperter for å sette opp en profil. Google har gjort det enkelt og kommer med tips og triks underveis i registreringen. De er også opptatt av at det er bedriften selv som enten står bak eller har gitt fullmakt til å tilrettelegge en slik profil. Det kreves derfor verifisering enten via telefon eller per post.

Når man tilrettelegger Google My Business-oppføringer er det viktig å passe på at navn, adresse, telefonnummer, åpningstider og nettadresse er i fullstendig samsvar med informasjonen på nettsiden.

Lokal SEO tips 4) Korrekt informasjon overalt

Lokal SEO: Illustrasjon for Facebook, Tripadvisor, Yelp m.fl og at å være tilstede med korrekt informasjon i slike tjenester gir deg bedre synlighet lokalt.

Folk søker ikke kun i Google og blir heller ikke introdusert kun for dine nettsider når de søker etter bedriften. Det finnes mange katalogtjenester, anmeldingstjenester, sosiale medier med mer der ute hvor informasjon om din virksomhet er oppført.

→ Katalogtjenester
Selv om man tenker på gulesider.no og 1881.no som foreldet, så bruker fortsatt veldig mange slike tjenester når de vil komme i kontakt med eller besøke din butikk. Da er det uheldig om potensielle kunder blir presentert for feil informasjon.

Om Gulesider.no oppgir at din butikk er åpen frem til kl. 21:00, men du stenger kl. 20:00 så vil det være til stor irritasjon for potensielle kunder å stå utenfor en stengt dør kl. 20:30. Katalogtjenester inkluderer ofte også muligheten til å lenke mot egen nettside. Slike lenker bygger opp under en nettsides autoritet i søkemotorenes øyne.

→ Sosiale medier
Dine kunder er på sosiale medier, så din bedrift bør også være der. Men forskjellige bedrifter hører hjemme i forskjellige sosiale medier. Uansett hva en selger i disse dager, så er Facebook aktuelt fordi de aller fleste er der.

Men om man selger bedriftstjenester, så vil LinkedIn være en bedre plattform enn Instagram, og om man selger moteprodukter, så vil trolig Instagram være mer riktig enn LinkedIn.

Om bedriften ikke allerede er tilstede i sosiale medier, så gjør en vurdering av hvilke sosiale medier som vil passe for din bedrift samt være et treffpunkt for både potensielle og eksisterende kundemasser. Opprett profiler for dem. Vær igjen påpasselig med at informasjonen om bedriften omtales likt som på nettsiden.

→ Anmeldingstjenester
Du har trolig selv vært innom Yelp, Tripadvisor, Mittanbud og mange flere anmeldingstjenester. Felles for slike tjenester er at man som bedrift kan ta eierskap til informasjonen i disse tjenestene og sørge for at denne er korrekt.

Her er det greit å starte med de tjenestene virksomheten allerede er omtalt i, for deretter å gjøre en vurdering av andre slike tjenester som vil være passende for egen bedrift. Vi i Nettrafikk driver konsulenttjenester, og selv om vi er veldig fornøyde både med interiøret på kontorene og beliggenheten, så er vi ikke en typisk turistdestinasjon eller noe en turist nødvendigvis vil oppleve. Tripadvisor er derfor ikke anmeldingstjenesten som passer oss best, men vi har kunder som kan finne på å omtale oss i Yelp – og i oppstarten kunne også Mittanbud vært aktuelt.

Gjør derfor en vurdering av hvilke tjenester som finnes der ute, og tilrettelegg egne bedriftsprofiler. Om du nå tenker at det er litt risiko med slik tilstedeværelse fordi ikke nødvendigvis alle vil være fornøyde, så vit at den misnøyen har du nå anledning til å faktisk besvare og håndtere. De ville funnet et utløp uansett, og om man selv har eierskap til slike oppføringer har en anledning til å snu et dårlig inntrykk.

→ Sammenligningstjenester
Om din bedrift selger produkter eller tjenester som tilbys av mange, så er sannsynligheten god for at det finnes en nettside der ute som sammenligner priser og produkter. Den mest kjente vi har i Norge er prisjakt.no, men det finnes også andre.

Om du retter deg mot kundegrupper også utenfor Norges grenser finnes et utall. Dersom man selger på pris, så vil tilstedeværelse i slike tjenester være et pluss for din bedrift – og igjen, pass på at informasjonen om bedriften fremkommer korrekt.

→ Karttjenester
Det finnes mange forskjellige karttjenester, spesielt om man begynner å se på navigasjonsmarkedet. Om din bedrift tar i mot kunder, så er det et pluss at deres valgte navigasjonssystem bringer dem til korrekt adresse. Mange karttjenester tilbyr bedrifter muligheten til å skreddersy hvilken informasjon som kommer opp om dem i deres respektive tjenester.

Gulesider har faktisk laget et verktøy som gir deg en grei oversikt over flere av disse som du kan benytte deg av her.

Hvorfor er disse stegene viktige?

Lokal synlighet handler mye om at søkemotorene vet hvor du befinner deg. De bruker signaler ute på nett for å bekrefte, gjerne veldig mange ganger, at de har korrekt adresse, telefonnummer og bedriftsnavn/avdelingsnavn/butikknavn.

Tilstedeværelsen i ovennevnte tjenester er i seg selv et pluss (det finnes kunder som bruker dem for å velge leverandør som kan ta direkte kontakt), men gevinsten i denne sammenhengen er høyere rangeringer i søkemotorenes trefflister om du tar deg bryet med å få på plass slike bekreftelser.

Lokal SEO tips 5) Lenker fra lokale aktører

Veldig mange vil ha butikkene sine inne på kjøpesentre, i handlegater eller i tilknytning til en utleier, helst med egne nettsider. Sørg for at disse omtaler bedriften med korrekt informasjon dersom det er tilrettelagt plass for dette, og deretter at de lenker mot din nettside om den lokale butikken.

Du betaler som regel for å være tilstede der du er. Å få dette på plass burde derfor være uproblematisk.

Dersom din bedrift har sponset eller sponser lokale foreninger, idrettslag eller lignende – spør om de kan omtale dere som quid pro quo på sine nettsider i en naturlig kontekst. Sørg for at informasjonen på deres nettsider er korrekt og få gjerne med lenke mot nettsiden.

Lenker fungerer som autoritetssignaler for søkemotorer, og denne innsatsen vil bidra til å gjøre dere betraktelig mer synlige over tid.

Dette tipset vil ta tid, men det vil virkelig lønne seg! Ikke bare tilrettelegger man for å være synlig i veldig mange av de øyeblikkene som avgjør om en potensiell kunde besøker din butikk eller en konkurrent, men en legger også et veldig godt fundament for videre SEO-arbeider.

Gjennom å styrke sin lokale synlighet styrker man nemlig også nettsidens autoritet når man ønsker å nå ut mot et større og bredere publikum!

Nettrafikk hjelper med lokal synlighet

Vi i Nettrafikk dekker hele spekteret av SEO-relaterte tjenester. Vi har hjulpet alt fra lokale aktører med én fysisk lokasjon til store landsdekkende aktører som Peppes Pizza med å bli synlige lokalt – og kan selvfølgelig også hjelpe deg.

Slå på tråden på +47 21 39 94 11, send oss en epost til post@nettrafikk.no eller benytt deg av kontaktskjemaet her på denne siden om du ønsker å lære mer om hvordan vi kan gjøre din bedrift mer synlig i de viktigste øyeblikkene, eller ønsker å få et tilbud på våre tjenester!

Var denne artikkelen nyttig?
Kontakt oss
Nettrafikk AS
Nedre gate 5, 0551 Oslo
post@nettrafikk.no
Tlf: +47 21 39 94 11
Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Ring oss
Send en e-post