Prisene som vises til forbrukerne kan justeres innenfor et definert intervall satt i produkt-feeden og bestemmes ut fra følgende faktorer:
Produktetterspørsel
Prisfølsomhet
Konkurransedyktighet
Sesongtrender
Estimert leveringsdato
Merkevareverdi
Fraktkostnader
Hvordan Google kommer til å benytte seg av de ulike variablene for å bestemme pris er foreløpig ukjent. Det er heller ikke sikkert de kommer til å gå ut med denne informasjonen. Vi holder dere uansett oppdatert om det skulle dukke opp noe nytt her.
Måten ut-pris settes for shopping-annonse med dette verktøyet er basert på en nedre grense som legges inn manuelt. Google vil aldri gå under den nedre grensen, men basert på faktorene over sette en ny midlertidig pris for individuelle søkere.
I oppsett av denne løsningen vil man også definere hvor aggressiv Google skal være på å redusere prisen.
Fordeler med GAD:
Google Automated Discounts (GAD) kan være et effektivt verktøy for å øke salget ved å justere prisene dynamisk i sanntid basert på etterspørsel og konkurransesituasjon.
Dette kan være en fordel dersom din strategi er å vinne markedsandeler gjennom konkurransedyktige priser, ettersom verktøyet sikrer at kundene ser attraktive priser i avgjørende kjøpsøyeblikk.
Hensyn rundt GAD:
Forbrukertilsynet har kommet med en vurdering av verktøyet, og deres konklusjon er at verktøyet bryter med norsk lov. Årsaken er at den ikke viser korrekt førpris. Dette forklarer vi nærmere lengre ned.
Dersom bedriften din tilbyr prismatch, kan GAD bidra til et ytterligere prispress som kan redusere marginene dine. Det kan derfor være lurt å vurdere en revisjon av vilkårene for prismatch før implementering.
Dersom pris er en sentral konkurransefaktor for din bedrift, kan GAD være et verdifullt verktøy. Hvis du har fokus på merkevareeksklusivitet bør det vurderes om denne tilnærmingen ikke er hensiktsmessig.
Så, Forbrukertilsynets konklusjon er altså at verktøyet per nå bryter med norsk lov. Det vil si at de som bruker det, kan risikere bøter.
Vi har vært i kontakt med Google angående vurderingen til Forbrukertilsynet. De svarer at det vil bli gjort endringer slik at verktøyet blir i i tråd med norsk lov. Vi har ikke fått informasjon om konkrete tiltak eller tidshorisont.
Forbrukertilsyntes fulle vurderingen kan leses her.
Grunnet Forbrukertilsynets vurdering anbefaler vi å ikke implementere verktøyet på nåværende tidspunkt. Vi følger med på utviklingen videre, og skulle Google iverksette tiltak som endrer Forbrukertilsynets vurdering vil vi holde dere oppdatert.
Ta kontakt med din rådgiver om du har noen flere spørsmål rundt løsningen.
Her kan du lese medieomtale om GAD siste tiden: