Nettmarkedsføring

Papirannonser taper kampen mot nettmarkedsføring og markedsføring på internett

Nettmarkedsføring

Alle som har erfaring med papirannonser vet hvor dyrt det er. Avisannonser kan koste mange tusen kroner for én enkelt plassering én dag. Kostnadene vokser raskt i løpet av året når kundene skal gjøres oppmerksomme på ukestilbud og dagstilbud. I tillegg bør man legge på noen profilannonser for å bygge egen merkevare.

For dem som velger reklamebilag blir kostnadene enda høyere; papir, design, frakt, distribusjon og lite differensierte nedslagsfelt er klassiske utfordringer. Store kjøpesentre og dagligvarekjeder med dype lommer favner bredt nok til at det lønner seg for dem. For de fleste andre blir papirannonsering rett og slett for dyrt sammenlignet med nettmarkedsføring.

Vi anbefaler å annonsere i Google isteden. Med Google AdWords får man langt mer treffsikker og kostnadseffektiv markedsføring. Søkemotorannonsering sikrer at brukerne kun ser reklame som er relevant for deres søk, mens remarketing gir dem en påminnelse om produkter og tjenester de har vist interesse for. Nettmarkedsføring åpner en ny verden av muligheter for alle som tidligere kun har benyttet papirannonser.

Nettmarkedsføring med Google

Det meste av internettaktivitet i Norge starter med et søk i Google. Andre søkemotorer får en liten brøkdel av den totale trafikken. Uansett om du ønsker eksponering av dine tilbud til hele Norges befolkning eller kun til spesielt interesserte, er nettmarkedsføring med Google det beste og mest naturlige utgangspunktet.

NettmarkedsføringGoogle AdWords

Nettmarkedsføring med Google innebærer som oftest AdWords. Det er et system hvor annonser kun vises når de er relevante for søkene brukerne utfører. Dessuten betaler man per klikk (PPC: Pay Per Click). Her er det ingen fare for å svi av titusener av kroner på kampanjer som kanskje ikke engang blir lagt merke til.

Nettmarkedsføring med andre søkemotorer

Til tross for Googles voldsomme dominans innen nettmarkedsføring er ikke andre søkemotorer helt irrelevante. Tvert imot kan for eksempel Bing være et nyttig og rimelig supplement til søkemotorgiganten. Konkurransen om reklameplassene er ikke like hard hos andre aktører.

Remarketing

De fleste kjøp er ikke umiddelbare impulshandlinger. Det gjelder spesielt på internett. Forbrukerne blir stadig mer sofistikerte i jakten på produkter. Handlekurver i nettbutikker fylles opp, ikke for å fullføre kjøpet, men for å benyttes som ønskeliste og utregning av totalpris. Deretter fortsetter ferden til neste nettsted for å undersøke videre. Da har vi kommet til noe av det mest geniale innen nettmarkedsføring; vi vet hvem som har vist interesse for hva, og kan minne dem på det. Remarketing gir en langt høyere grad av konvertering enn første gangs eksponering for reklame.

Spør oss om nettmarkedsføring

Kontakt Nettrafikk på +47 21 39 94 11 for en uforpliktende prat om nettmarkedsføring.

Var denne artikkelen nyttig?
Kontakt oss
Nettrafikk AS
Nedre gate 5, 0551 Oslo
post@nettrafikk.no
Tlf: +47 21 39 94 11
Meld deg på vårt nyhetsbrev!