Hopp til innholdet

Annonsere på Google

Å annonsere på Google betyr at de kundene du ser etter også leter etter deg. Det er en ordning alle tjener på – du blir sett i samme øyeblikk som brukerne søker etter produktene du har å tilby. Det du betaler for er når kunden kontakter deg ved å klikke på din annonse. 

annonsere-google.jpg – Nettrafikk
En rekke fordeler

Hva er fordelene med å annonsere på Google?

I tillegg til tidenes største nedslagfelt for målrettet reklame, gir det en rekke andre fortrinn å annonsere i Google:

Betal kun for resultater

Ved å annonsere på Google betaler du med andre ord kun for resultater.

Hvis ingen besøker siden din betaler du heller ingenting. Det betyr altså at kostnadene begrenser seg til det som faktisk fungerer. Her er det ikke mulig å svi av titusenvis av kroner på reklame som kanskje ikke blir lagt merke til.

Bestem nøyaktig hvor annonsen skal vises

Når du har valgt å annonsere i Google, kan du selv velge hvor, og hvem, annonsene dine skal vises for.

Dette kan kontrolleres på detaljnivå. Det er bare å velge ut fylke, by og nabolag.

Videre har Google sitt såkalte Display Network (GDN). Her er det snakk om et verdensomspennende samarbeid om visning av annonser. I USA dreier det seg om en dekning på utrolige 80 % av landet for dem som vil annonsere i Google. Norge ligger ikke så langt unna samme dekningsgrad.

Ha full budsjettkontroll

De fleste er vant til å betale for visning av annonser. Ved å annonsere i Google blir situasjonen nærmest snudd på hodet; du betaler når besøkende har klikket seg inn via reklamen.

Selve visningen av annonsen er gratis, og det er opp til deg selv hvor mye, eller lite, du vil bruke på annonsering hver måned. Oppsett vil variere etter preferanser og bedrift.

Alt er målbart

Noe av det mest utfordrende med markedsføring er at man både vet at det stort sett fungerer, samtidig som man vet at deler av innsatsen ikke har noen effekt.

Problemet er bare å finne ut hva som er hva.

Tidligere måtte en belage seg på kvalifisert gjetning og kostbare markedsundersøkelser for å orientere seg, men ved å annonsere på Google blir situasjonen en annen. Plutselig er all aktivitet målbar, og det blir svært tydelig hva som gir konverteringer og ikke.

Ulempen er at mengden informasjon kan være overveldende.

Ansatte i Nettrafikk – Nettrafikk

Få hjelp til annonsering i Google

Ønsker du hjelp til søkemotorannonsering og Google ads, eller lurer du på noe i forbindelse med dette?

Kontakt oss på våre nettsider, eller ta en telefon til +47 21 39 94 11, for en uforpliktende prat!