Google AdWords

Google AdWords er søkemotorselskapets eget annonsering-system. Det geniale med Google AdWords er at dine annonser kun vises når det utføres relevante søk. Du slipper altså å betale for unødvendig eksponering overfor brukere som uansett er på utkikk etter noe annet enn det du måtte ha å tilby av varer og tjenester.

Google Adwords PPC - skjermbildeHvordan fungerer Google AdWords annonsering?

Google AdWords lar deg velge ut nøkkelord som er relevante for dine produkter. Disse vil resultere i at dine annonser vises i søk eller på andre nettsider, vel og merke så lenge ikke andre byr mer enn deg per klikk i Google Adwords annonsesystem. Prisen per klikk er nemlig det samme som annonsekostnad i Google AdWords, og din og andres betalingsvillighet avgjør prisen fra klikk til klikk.

Men tilbake til søk. Dersom en del av din forretningsvirksomhet for eksempel går ut på at du leverer ferskt bakverk i nærområdet hver morgen, vil det være fordelaktig om din annonse i Google AdWords kommer frem når det søkes på ”levering av ferskt bakverk.”

Annonsen din kan også vises på andre relevante nettsteder i Googles nettverk dersom det er ønskelig.

Plasseringer på andre nettsteder

Google AdWords begrenser seg ikke bare til Googles egen søkeside. Søkemotorkjempen eier selv andre store nettsteder som YouTube. Dessuten har Google bygget et gigantisk nettverk av samarbeidspartnere. Disse er del av deres såkalte Display Network.

Google kan automatisk avgjøre hvor dine annonser passer inn ved å matche dine nøkkelord med nettsider i deres Display Network. Eller, hvis du foretrekker å ha kontrollen, så kan du velge ut plasseringer selv.

Google Adwords Ad Rank - CPC x Quality ScoreHva er Google AdWords Ad Rank?

La oss anta at flere annonsører benytter samme nøkkelord for å vise sine annonser på de samme nettsidene som deg. Da anvendes Ad Rank for å fastsette hvem sine annonser som skal vises og i hvilken rekkefølge.

Google AdWords Ad Rank er basert på en kombinasjon av:

  • Ditt høyeste bud – hvor mye du er villig til å bruke per klikk
  • Kvaliteten på annonsene og nettsiden din
  • Forventet effekt av dine annonseutvidelser (ekstra forretningsinformasjon, adresse, brukervurderinger etc.)

Hvordan beregnes AdWords priser?

Dine bud i Google AdWords er basert på hva du maksimalt er villig til å betale per klikk (max. CPC). Imidlertid kan den faktiske kostnaden bli langt lavere. Dersom dine konkurrenter for eksempel ikke er villige til å betale mer enn kr.2,00 per klikk, vil din annonse bli prioritert og du slippe unna med kr.2,01 per klikk, selv om du kanskje har lagt inn kr.8,00 som max. CPC i Google AdWords.

Kontakt Nettrafikk

Ring oss gjerne på +47 21 39 94 11 dersom du har spørsmål om Google AdWords. Vi tar gjerne en uforpliktende prat om hvordan Google AdWords kan øke trafikken og antall konverteringer for din nettside.

Var denne artikkelen nyttig?
Kontakt oss
Nettrafikk AS
Nedre gate 5, 0551 Oslo
post@nettrafikk.no
Tlf: +47 21 39 94 11
Meld deg på vårt nyhetsbrev!