Søkemotorannonsering

Hva er søkemotormarkedsføring?

Søkemotormarkedsføring kalles ofte for SEM, som er en forkortelse for Search Engine Marketing. Markedsføring gjennom søk dreier seg om å øke trafikken til nettsteder via både betalte og ubetalte tiltak. Gratis synlighet oppnås ved å optimalisere nettsider for høye plasseringer i organisk søk. Det går under forkortelsen SEO (Search Engine Optimization, eller søkemotoroptimalisering).

Søkemotorannonsering beskriver den betalte annonseringen som knyttes til søk.

Hva omfatter søkemotorannonsering?

Søkemotorannonsering går under mange navn og uttrykk. Noen av de vanligste er:

  • Betalte søkeannonser (ofte AdWords)
  • PPC (pay-per-click) – betal for hvert enkelt klikk
  • PPC (pay-per-call) – betal per oppringning. For mobil betaler man ofte per direkte henvendelse fra telefonen
  • CPM (cost-per-mille) – pris per tusen visninger
  • CPT (cost-per-thousand) – også pris per tusen visninger

Det kan være forvirrende med alle begrepene man skal forholde seg til innen søkemotorannonsering. Likevel har de alle én ting til felles; de viser relevante annonser for brukernes søkeord.

Google står for 85% av søkemotorannonseringen på internett.Google størst på søkemotorannonsering

Google AdWords er uten tvil den mest populære plattformen for søkemotorannonsering. Samtidig bør man ikke helt glemme Bing Ads, som også leverer en betydelig mengde annonser til Yahoo. Bing er liten i forhold til Google, men Nettrafikk anbefaler likevel noe annonsering der som et supplement. Det er en rimelig måte å nå mange av dem som ikke er aktive på Google.

Ulike typer søkemotorannonsering

Søkemotorannonsering har utviklet seg til en rekke forskjellige produkter de siste årene. De viktigste av dem er:

  • Behavioral Targeting: Benytter informasjon om folks nettvaner for å finne de mest relevante annonsene
  • Contextual: Valg av annonser gjøres basert på hva innholdet på siden som besøkes dreier seg om
  • Domaining: Annonsering på ulike domener som Google samarbeider med
  • General: Ordinær annonsering i søk basert på relevans og betalingsvilje
  • Mobile søk: Annonsering knyttet til Google-søk utført på mobile enheter
  • Pay Per Call: Annonsering med ringe-funksjon for mobile søk
  • Video: Annonsering i form av videoklipp

Søkemotorannonsering graf.

Nettrafikk hjelper med søkemotormarkedsføring

Det kan oppleves som overveldende å skulle orientere seg i jungelen av begreper og produkter innen søkemotorannonsering. Imidlertid har Nettrafikk lang erfaring og oppnådd solide resultater for våre klienter. Vi hjelper deg og din bedrift på veien videre, uansett om du ønsker å overlate hele jobben til oss eller kun vil ha assistanse for å komme i gang.

Ring oss på +47 21 39 94 11 for en uforpliktende prat om søkemotorannonsering og hva vi kan gjøre for deg.

Var denne artikkelen nyttig?
Kontakt oss
Nettrafikk AS
Nedre gate 5, 0551 Oslo
post@nettrafikk.no
Tlf: +47 21 39 94 11
Meld deg på vårt nyhetsbrev!