Hopp til innholdet

Søkemotorannonsering

Søkemotorannonsering er en effektiv måte å skape synlighet for din bedrift. Det kan imidlertid være vanskelig å orientere seg i jungelen av begreper og produkter som finnes. Se hvordan du kan sette i gang her!

Hva er søkemotormarkedsføring? – Nettrafikk

Hva er søkemotormarkedsføring?

Søkemotormarkedsføring kalles ofte for SEM, som er en forkortelse for Search Engine Marketing.

Markedsføring gjennom søk dreier seg om å øke trafikken til nettsteder via ubetalte tiltak (søkemotoroptimalisering) og betalte tiltak (søkemotorannonsering).

Viktige begreper

Hva omfatter søkemotorannonsering?

Det kan være forvirrende med alle begrepene man skal forholde seg til innen søkemotorannonsering, men de alle har én ting til felles: de viser relevante annonser for brukernes søkeord. Under ser du noen av de vanligste uttrykkene.


Pay-per-click

Også kalt PPC, og er en modell for prisbelastning av annonser der du betaler per klikk.


Cost-per-click

Også kalt CPC. Dette er den faktiske prisen du betaler for et klikk.


Pay-per-call

Også kalt PPC, og står for betal per oppringning. For mobil betaler du ofte per direkte henvendelse.


Cost-per-mille

Også kalt CPM, og er et navn for prisbelastning av annonser der du betaler per tusen visninger.


Cost-per-thousand

Også kalt CPT, og er også et navn for prisbelastning av annonser der du betaler per tusen visninger.

Velg riktig annonseringskanal

Ulike typer betalt annonsering

Søkemotorannonsering har utviklet seg til en rekke forskjellige produkter de siste årene, og blant de viktigste er:

Behavioral Targeting

Benytter informasjon om folks nettvaner for å finne de mest relevante annonsene.

Contextual

Valg av annonser gjøres basert på hva innholdet på siden som besøkes dreier seg om.

Domaining

Annonsering på ulike domener som Google samarbeider med.

General

Ordinær annonsering i søk basert på relevans og betalingsvilje.

Mobile søk

Annonsering knyttet til Google-søk utført på mobile enheter.

Pay-Per-Call

Annonsering med ringefunksjon for mobile søk.

Video

Annonsering i form av videoklipp

Google-annonsering – Nettrafikk

Google-annonsering

Å annonsere i Google betyr at de kundene du ser etter også leter etter deg. Det er en ordning alle tjener på.

Du blir sett i samme øyeblikk som brukerne søker etter produktene du har å tilby, og det du betaler for er når kunden kontakter deg ved å klikke på din annonse.

Google størst på søkemotorannonsering – Nettrafikk

Google størst på søkemotorannonsering

Google Ads er uten tvil den mest populære plattformen for søkemotorannonsering.

Samtidig bør man ikke helt glemme Microsoft Ads (tidligere Bing Ads), som også leverer en mengde annonser til Yahoo.

Microsoft er liten i forhold til Google, men vi anbefaler likevel noe annonsering der som et supplement – det er en rimelig måte å nå mange av dem som ikke er aktive på Google.

Sertifisert Premier Google-partner – Nettrafikk

Sertifisert Premier Google-partner

Vi er stolte av å være de blant topp 3 % av partnerbedriftene som oppnår de beste resultatene hvert kalenderår.

Merket angir at bedriften har utmerket seg gjennom bruken av Google-produkter. Det dreier seg om en sunn bedrift der kundene er fornøyde og forretningspraksisen er i tråd med Googles anbefalte fremgangsmåter.

Ansatte i Nettrafikk – Nettrafikk

Få hjelp med søkemotormarkedsføring

Det kan oppleves som overveldende å skulle orientere seg i jungelen av begreper og produkter innen søkemotorannonsering.

Kontakt oss på våre sider eller ring oss på +47 21 39 94 11 for en uforpliktende prat om søkemotorannonsering og hva vi kan gjøre for deg.