Nettrafikk er stolte av nettbutikk-lansering til BilXtra!

09/04/2015 - - Nettrafikk / 3,5 min lesetid (892 ord)
Share on LinkedInShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

BilXtra lanserer nettbutikk – og vi tester den

AS Sørensen og Balchen har helt siden 1904 vært en ledende importør og distributør av bilrekvisita og reservedeler. I 2009 startet de opp kjeden BilXtra, og nå har selskapet tatt det neste, naturlige steget mot en digital butikkløsning. Nettbutikken vil komplettere deres 80 butikker og 235 verksteder. Forenkling er nøkkelordet for den nylanserte nettbutikken. Alt man angivelig behøver å gjøre er å oppgi registreringsnummeret til bilen sin. Resten ordner systemet opp i selv. Vi tok utfordringen og prøvde ut løsningen med vår egen VW Golf fra 2011.

BilXtra Nettbutikk Fra venstre: Morten Birkeland (Administrerende direktør), Hans Ole Høidal (Salgsdirektør), Anita Ingierd (Webansvarlig), Lene Hellgren Germundson (Markedssjef), Slavisa Gacic (Daglig leder, Nettrafikk), Tom Mathisen (Logistikkdirektør)

Større tilbud og bedret oversikt

Morten BirkelandMålet til BilXtra er å nå ut til enda flere kunder, og de frykter ikke at nettbutikken vil kannibalisere de fysiske butikkene:

”BilXtra ønsker at nettbutikken, sammen med sine 80 fysiske butikklokaler, skal nå ut til enda flere mennesker; både med vårt rendyrkede bilrelaterte kvalitetssortiment, og med vår fagkunnskap og service. Kunden kan selv velge om vedkommende vil få varen tilsendt, hente den i nærmeste butikk, eller bruke nettbutikken til å orientere seg om sortimentet i nærmeste BilXtra-butikk før man oppsøker den fysiske butikken for å handle. Nettbutikken handler om å gi kundene valgfrihet, samtidig som det skal gi mer salg både for Sørensen og Balchen og butikkene våre” sier Morten Birkeland, Administrerende direktør i AS Sørensen og Balchen.

”Nettbutikken skal altså styrke BilXtras posisjon som faghandel, og tilby enda bedre tilgjengelighet enn tidligere. Vi håper det vil gjøre det enkelt å bli godt kjent med vårt vareutvalg og kanskje til og med oppdage noen nye lokale butikker”, fortsetter han.

På sikt vil nettløsningen også inkludere lagerstatus for produkter i den enkelte butikk. Det høres vel og bra ut, men hvordan fungerer det i praksis?

Imponerende resultat

BilXtra RegnummerNettbutikken kobler straks vår bils registreringsnummer sammen med riktig bilmerke, modell og årgang. Den har naturligvis også fått med seg at det er snakk om en 1,6 TDI-utgave av Golfen. Det neste vi merker oss er alle varekategoriene som kommer frem.

Det kan fort bli overveldende når tusenvis av produkter skal krysskobles, matches og listes opp for akkurat din bil. BilXtra har løst dette ved å presentere hoved- og underkategorier på en ryddig måte. Her er det ingen endeløs liste med ulike produkter. Isteden møtes vi av meningsfulle kategorier hvor det er enkelt å orientere seg. Bra!

Videre har BilXtra fått med seg at folk flest ikke vil gjøre to separate søk for spesifikke og universelle produkter. Da vi skrev inn registreringsnummeret fikk vi opp alt fra helt ordinære varer som bilvoks, til motordeler som passer til VW 1,6 TDI fra 2011.

Nettbutikken opererer med en flat fraktpris på kr.79,- for bestillinger under 500 kroner, og gratis levering for ordre over kr.500,- Eller kan man kan gjøre det vi valgte, nemlig å hente bestillingen selv hos nærmeste BilXtra-butikk. Frakten til vår lokalbutikk gikk raskt, og vi hentet vår testleveranse uten å betale en krone ekstra.

Gå til BilXtra nettbutikk

Stille lansering

Til tross for at nettløsningen allerede ser ut til å fungere helt utmerket har Birkeland valgt å gå forsiktig ut:

“Vi har valgt en stille lansering av nettbutikken, da vi er fullstendig klar over at en del utviklingsarbeid gjenstår før den tilfredsstiller de kravene vi har satt. Likevel ønsket vi at våre kunder skulle få tilgang på kanalen så raskt som mulig. Vi håper dermed at du som kunde vil sette pris på denne nye løsningen i BilXtra, og ha tålmodighet med oss mens vi effektivt jobber oss opp til den kvaliteten butikken skal ha”, poengterer han.

”Årsaken til den forsiktige lanseringen er at vi ønsker å gjøre dette gradvis for å lære av våre feil, og prioritere de riktige tingene til fordel både for kunder og forhandlerne våre” sier Birkeland.

Sinnrikt system

Nettrafikk, som har utviklet butikkløsningen, vet alt om hvordan noe som er enkelt å bruke gjerne er komplekst under overflaten. I nettbutikken er det bare å skrive inn registreringsnummeret til bilen, så kommer alle relevante produkter og bildeler frem. Imidlertid jobber avanserte algoritmer i bakgrunnen. Når alle mulige bilmodeller, merker og årganger skal sjekkes opp mot hverandre dannes det et utall kombinasjoner. Disse må igjen kontrolleres med BilXtras varelager, som foreløpig teller over 140 000 produkter. Det var ingen liten oppgave Nettrafikks utviklere gav seg i kast med. Varene i en nettbutikk må legges inn i systemet, noe som kan ta flere dager. Når alt er på plass må informasjon om prisendringer, hvor mye som er igjen på lager og nye produkter kunne oppdateres raskt og enkelt.Slavisa Gacic

”Jeg følte meg hele tiden trygg på at vi skulle få presset ned tiden det tar å importere produkter, og ikke minst holde varelageret a jour,” sier Slavisa Gacic, Daglig leder i Nettrafikk.

Og det gjorde de. Det som ellers kunne blitt ukevis med tungvint og manuelt arbeid for å registrere nye produkter, ble erstattet med effektive algoritmer utviklet av Nettrafikks utviklere. Nå er import og vedlikehold av varelager redusert til noen få minutter.

Veien videre

Nettbutikken er foreløpig kun i fase én av prosjektet. Både BilXtra og Nettrafikk gleder seg til den neste fasen, hvor nettløsningen ytterligere skal forbedres, og befeste BilXtras posisjon som den ledende leverandøren av bilrekvisita og bildeler både i butikk og på nett i Norge.

 

Var denne artikkelen nyttig?
Kontakt oss
Nettrafikk AS
Nedre gate 5, 0551 Oslo
post@nettrafikk.no
Tlf: +47 21 39 94 11
Meld deg på vårt nyhetsbrev!