YouTube med største endringer siden 2005

01/09/2017 - - Nettrafikk / 3 min lesetid (388)
Share on LinkedInShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

Tidligere denne uken kunne man på den offisielle Google-bloggen lese at YouTube er midt i en større utviklingsprosess. Dette innebærer blant annet ny logo, nytt design, bedre funksjonalitet og nye berøringskommandoer.

Siden YouTube ble lansert for 12 år siden har det vært en enorm utvikling, både for konsumenter av videoinnhold og for oss annonsører. Flere videoformater har kommet til i løpet av de siste årene, og ikke minst har det vært en økning i annonseringsmulighetene i YouTube. I dag har vi flere valgmuligheter og målrettingsmetoder enn noensinne.

 Nyheter både på mobil og desktop

Den største endringen vi som konsumenter vil oppleve, er at navigasjonsfanene på mobil nå er lokalisert nederst på skjermen – og dermed lettere å nå med tomlene. Dessuten har logoen fått en real makeover, for første gang siden 2005.

YouTube gammel logo 2005

GAMMEL: YouTube-logoen fra 2005

YouTube ny logo 2017

NY: YouTube-logoen anno 2017

 

 

 

 

 

YouTube har endret funksjonaliteten både på desktop og mobil. Endringer som allerede er lansert, eller som snart rulles ut, er:

  • ○ Mulighet for å justere avspillingshastighet både på mobil og desktop.
  • ○ Dobbeltklikker du på høyre eller venstre side av skjermen under avspilling på mobil, spoles videoen henholdsvis 10 sekunder frem eller tilbake.
  • ○ På tablet og mobil kan du sveipe oppover på skjermen for å se forslag til andre videoer – samtidig som du ser en video.
  • ○ YouTube-avspilleren skal nå kunne tilpasse visningsformatet til videoen som spilles av. Ser du for eksempel en video i et vertikalt format, skal visningsruten tilpasse seg dette formatet.

Annonseringsmuligheter i YouTube-universet

Annonsemuligheter på YouTubeFor annonsører er den største nyheten det siste året lanseringen av det nye annonseformatet «bumper ads». Dette er en 6-sekunders videosnutt som spilles i forkant av en video. Det er ikke mulig å hoppe over disse annonsene. Formatet skiller seg også fra vanlig TrueView ved at det kjøpes på CPM.

TrueView er det mest kjøpte annonseformatet. Seerne kan hoppe over videoen etter 5 sekunder, og du betaler per fullførte visning. Det vil si at du kun betaler hvis noen ser hele videoen eller over 30 sekunder – det som måtte inntreffe først.

I tillegg til bumper ads og TrueView ads finnes det en rekke annonseformater i YouTube-universet, som blant annet discovery ads, masthead, reservert plasseringer og vanlig bannerannonsering.

For å høre mer om hvilke muligheter som finnes og hvordan din markedsføring kan få større effekt, ta kontakt på post@nettrafikk.no eller 21 39 94 11.

Var denne artikkelen nyttig?
Kontakt oss
Nettrafikk AS
Nedre gate 5, 0551 Oslo
post@nettrafikk.no
Tlf: +47 21 39 94 11
Meld deg på vårt nyhetsbrev!