Panda oppdatering rullet ut

05/11/2014 - - Nettrafikk
Share on LinkedInShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

Panda OppdateringFor de fleste mennesker betyr en panda-oppdatering noe slikt som sjarmøren i bildet til høyre. For oss som jobber med SEO innebærer det også at Google igjen har finjustert på søke-algoritmene sine. Denne gangen dreier det seg om et filter som skal straffe nettsider med tynt innhold. Pierre Far fra Google kunne fortelle at oppdateringen vil bidra til ”større mangfold av små og mellomstore nettsider av høy kvalitet,” mens Panda også vil ”identifisere innhold av lav kvalitet mer presist.”

Utrullingen av Panda 4.1 startet så smått 23. september og pågikk i en ukes tid.

De som har opplevd en tydelig nedgang i rankingen de siste ukene kan ha blitt straffet for tynt eller spam-aktig innhold, mens en bedring av plasseringen i organiske søk kan være et resultat av at andre sider har blitt straffet og/eller at egen side har blitt belønnet for godt innhold. Kvalitetsinnhold er altså fortsatt veien å gå for best mulig synlighet.

Tall-tull

Google oppdaterer sine søke-algoritmer med ujevne mellomrom. Panda 4.1 er den 27. offisielle oppdateringen i rekken siden februar 2011. I tillegg utføres stadig diverse mindre endringer som ikke blir annonsert. Dette fører naturligvis med seg en hel del forvirring rundt navningen av implementeringen og kan gi utslag i absurde versjonsnummer når uoffisielle endringer oppdages.

Ved siste offisielle oppdatering valgte imidlertid Google selv navnet Panda 4.0. Vi føler oss derfor på forholdsvis trygg grunn når vi samtykker med andre nyhetskilder om at dette er Panda 4.1.

Ta gjerne kontakt med Nettrafikk hvis du har noen spørsmål.

Var denne artikkelen nyttig?
Kontakt oss
Nettrafikk AS
Nedre gate 5, 0551 Oslo
post@nettrafikk.no
Tlf: +47 21 39 94 11
Meld deg på vårt nyhetsbrev!