Gjør klar kontoen til de store salgsdagene, med parallel tracking

15/10/2018 - - Nettrafikk / 2 min lesetid (605 ord)

At det går fortest mulig fra noen klikker på en annonse til nettsiden vises er en nøkkelfaktor for å ha suksess i betalt søk. Google lanserte i starten av 2018 parallel tracking for å redusere tiden det tar å laste ned en nettside, og 30. Oktober er datoen hvor all sporing skal nytte seg av den funksjonen. 

Nå er det ikke lenge igjen til årets store salgsdager er her! Det starter med Black Friday, følges opp av Cyber Monday og så følger hele julehandelen. Og de fleste som ønsker å ta del i omsetningen denne perioden er tilstede med annonser.

Er bedriften din klar til å håndtere denne endringen og hente ut mest mulig omsetning i denne perioden?

Trege nettsider skader konverteringer

Sporingsprosessen, man klikker på annonse, annonsen leder til en nettadresse med sporingsparametere, deretter omdirigeres den en eller flere ganger - før brukeren havner på siden annonsen egentlig ledet til.

Sporingsprosessen slik den har fungert så langt. Hvert ledd her tilføyer tid fra brukeren klikker på annnonse til de havner på landingssiden.

En av de viktigste faktorene som skader konverteringene i betalt søk er trege nettsider. I følge Virkes handelsrapport (må kjøpes) har 68% av butikkjedene i Norge en nettbutikk, og online salg tar større andeler år etter år. I tillegg skrev DN.no en sak i 2017 om at Cyber Monday hadde et antall transaksjoner 89% høyere sammenlignet med tilsvarende dag året før. I følge Adobe, ble det solgt varer for 6.59 milliarder dollar globalt i 2017 på Cyber Monday.

Samlet gir dette en indikasjon på at årets Cyber Monday kan bli en enda viktigere salgsdag for norske bedrifter enn noensinne før!

Hastighet er nøkkelen til suksess

En sentral faktor for å lykkes med betalt søk, er å få kundene raskest mulig fra annonsen de klikker på og inn til landingssiden. Tiden det tar å laste inn siden påvirker faktisk den oppfattede kvaliteten av selve produktet eller bedriften bak nettsiden! Tall fra Google viser at over 40% forlater en nettside om det tar mer enn 3 sekunder å laste inn siden. På mobil vil ett sekund ekstra ventetid føre til 20% mindre konverteringer.

En rask overgang fra Google annonse til landingsside er altså helt avgjørende for å lykkes med salget i november og desember!

Løsningen

Ny sporingsprosess: Bruker sendes direkte til landingsside, men klikket på annonsen setter i gang en sporingsprosess som brukeren ikke behøver å bruke tid på å bli med gjennom.

Den nye sporingsprosessen løses utenfor kundens reise fra klikk på annonse til landingsside. Dermed skånes en potensiell kunde tid på vei fra annonse til nettside.

I starten av 2018 introduserte Google parallel tracking for å redusere tiden det tar fra et klikk på annonsen til du er inne på landingssiden. Parallell tracking fungerer slik at når noen trykker på annonsen blir kunden flyttet direkte til landingssiden samtidig som sporingsprosessene kjøres i bakgrunnen.

Uten parallell tracking vil kunden blir omdirigert igjennom alle sporingsporsessene. Dette fører til at brukeren må bli med gjennom sporingsprosessen, som øker tiden det tar fra de klikket til de får vist landingssiden.

For å starte med parallell tracking må en aktivere funksjonen under innstillinger på «account-level» i Google Ads (tidligere Google Adwords).

Les mer om dette her!

For deg som tenker parallell tracking, trenger vi det?

Fra og med 30.oktober vil parallell sporing være den eneste måten å spore konverteringer og klikk i søke-annonser og shopping-annonser hos Google. For video og display annonsering er start-datoen satt til mars 2019. Så om man ønsker å fortsette å dra nytte av søke-annonser, shopping-annonser og etterhvert også video og display-annonser – så har man faktisk ikke noe valg.

Visste du at Google er i dag verdens største søkemotor med et gjennomsnitt på 40.000 søk hvert sekund?

Har du spørsmål om betalt søk, julehandel, parallell sporing, eller ønsker du å få hjelp med betalt søk ring oss på 23 39 94 11, eller send en epost til post@nettrafikk.no – så vil vi besvare spørsmål du måtte ha eller sette opp et hyggelig møte over en kaffekopp for å se hvordan vi best kan hjelpe deg og din bedrift!

Var denne artikkelen nyttig?
Kontakt oss
Nettrafikk AS
Nedre gate 5, 0551 Oslo
post@nettrafikk.no
Tlf: +47 21 39 94 11
Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Ring oss
Send en e-post