SEO & innhold

For at dine potensielle kunder skal velge din bedrift fremfor konkurrenter, må dine produkter og tjenester være synlige. Søkemotoroptimalisering (Search Engine Optimization eller SEO) handler om å være synlig på nett, og å møte målgruppens etterspørsler med relevant innhold som tilføyer dem verdi. Dette går hånd i hånd med god brukeropplevelse på nettsiden. 

Med andre ord er det mye som inngår i arbeidet med søkemotoroptimalisering: Det kreves strategisk arbeid med innsikt og analyse, innholdskartlegging og -produksjon samt optimalisering og publisering. Som et heldigitalt byrå, jobber vi med hele dette spekteret.

Årshjul

Du vet hva du skal kommunisere, og du har innholdet klart – men når er tidspunktet for å dele? Selv riktig budskap og engasjerende innhold har ikke stor betydning hvis det ikke publiseres til rett tid – altså når etterspørselen etter temaet er på sitt høyeste.

Årshjulet fungerer som et veikart for det kommende året. Søkeord fra en søkeordsanalyse allokeres inn i hjulet, og definerer hvilke tematikker som trender og som din bedrift bør fokusere på i hvilke perioder. Det hender ofte at et tema peaker tidligere enn det man kanskje trodde i utgangspunktet, og da er det viktig å være forberedt. Med et årshjul blir det lettere å få oversikt og å sette opp spesifikke strategier for å nå årets målsetninger, blant annet for innholdsproduksjon til nettside og sosiale medier.

Konkurrentanalyse

Kjenner du dine konkurrenter i søkeresultatene? Konkurrenter i søk kan ofte innebære andre enn de man umiddelbart tenker over. Ved å kartlegge hvordan dine konkurrenter ligger an, kan du lære av deres aktiviteter og finne ut hvordan din bedrift kan forbedre seg – slik at du kan snike deg et trinn foran konkurrentene! Konkurrentanalysen vil med andre ord fungere som en idébank både for nytt innhold, funksjonaliteter og økt brukeropplevelse. 

En konkurrentanalyse sammenligner søkeord du og dine konkurrenter er synlige på, og gir en oversikt over hvordan dere gjør det i søk. Hvilke søkeord har konkurrentene unik synlighet på, og hvilke av disse søkene bør din bedrift også møte? En slik analyse avdekker hva slags nytt innhold som bør produseres og hvilke sider som bør optimaliseres, slik at din bedrift kan oppnå ytterligere økt trafikk og vinne nye markeder. 

Søkeordsanalyse

Hva søker dine potensielle kunder etter, hvor mange ganger søker de etter det og når på året er etterspørselen størst? Det vil en søkeordsanalyse gi deg svar på. Det hjelper ikke å være synlig i søkeresultatene på ett søkeord hvis det ordet målgruppen faktisk søker etter er et helt annet. Søkeordene bør selvfølgelig begrense seg til det som handler om din bedrift, og for å oppnå trafikk er det viktig å være synlig på akkurat de riktige ordene. 

Søkeordsanalysen fungerer som en innholdsanalyse. Den vil gi forbrukerinnsikt og kunnskap om hva målgruppen din søker etter, og deretter skape grunnlaget for en innholdsplan. En slik analyse vil også avdekke hvilke tematikker markedet etterspør samt om ditt nettsted møter denne etterspørselen. På denne måten vil du også avdekke potensiale for nye muligheter å være synlig på. 

Innholdsproduksjon

Godt og engasjerende innhold er kilden til suksess på digitale flater. Men å skrive gode tekster som får leseren til å bli på siden din er ikke bare enkelt – teksten skal være grammatisk korrekt, den skal ha god struktur og en god flyt med relevante søkeord. Den skal også ha riktig tone of voice, en beskrivende artikkel med inspirasjon til julemiddagen har behov for en annen tone enn produktbeskrivelsen til en elbil-lader.

Søkeordsanalyse og konkurrentanalyse benyttes hyppig i innholdsproduksjonen for å sikre at siden får optimalt med treff. Kunsten er å skrive en engasjerende tekst som treffer brukeren, samtidig som det benyttes nødvendige ord og fraser slik at søkemotorene finner siden relevant.

Brukeropplevelse

Spiller innhold og design på nettstedet ditt på lag? Brukeropplevelse (UX eller User Experience) handler om hvordan besøkende opplever nettstedet ditt. Konsekvensene av å gi besøkende på nettstedet ditt en dårlig brukeropplevelse, kan være at du skader varemerket og taper kunder til konkurrentene – men er opplevelsen derimot positiv er sjansen mye større for å lykkes digitalt.

Google liker det brukeren liker, og en brukervennlig nettside er dermed essensielt for SEO og for å rangere i søkeresultatene. En nettside som gir en god brukeropplevelse er enkel og logisk å navigere seg rundt på, den er rask og den byr ikke på tekniske problemer. Grafisk design og hvordan siden fremstår visuelt spiller også inn her, samtidig som at siden må være mobilvennlig. Med optimalisert innhold som engasjerer, tekniske aspekter på plass og en visuelt fin side har du med andre ord lagt godt til rette for at de besøkende på nettstedet ditt gjør det du ønsker – enten du tilbyr en tjeneste eller et produkt.

Innholdsstrategi

Hvordan finner målgruppen innholdet ditt, og gir det dem noen verdi? Hvilke mål ønsker dere selv som resultat av innholdssatsingen? En klar innholdsstrategi er en nødvendig grunnmur for å produsere og spre innhold best mulig. For å kunne måle effekt, må det settes tydelige mål, og for å produsere engasjerende innhold som når frem til målgruppen er det behov for innsikt og planlegging.

En innholdsstrategi vil inneholde definerte mål, en innholdsplan og en optimaliseringsplan. Disse er basert på søkeordsanalyse og konkurrentanalyse, som gir innsikt i relevante søk og målgruppens intensjon. På denne måten vil bedriften få en oversikt over hvilket nytt og eksisterende innhold som bør produseres og optimaliseres, og til hvilken tid, for å generere trafikk til nettsiden. Innholdsstrategien innebærer også å planlegge tone of voice, og hvor innholdet skal publiseres.

Lenkebygging

Hvilke nettsteder lenker til nettstedet ditt? Lenker fra eksterne kilder er en av de viktigste faktorene Google bruker for å avgjøre autoriteten og rangeringen til nettstedet, og lenkebygging er prosessen som går ut på å anskaffe disse lenkene.

Lenkebygging kan omfatte alt fra fundamentale lenker som lenker fra samarbeidspartnere og lokale oppføringer, til redaksjonelle lenker fra gjesteinnlegg og omtale i media. Prosessen avhenger ofte av bransje og konkurransesituasjon, men hvilken type lenkebygging som skal til for å bygge en sterk lenkeprofil avdekkes i en lenkeanalyse. Her vi ser på dagens lenker for å identifisere hvilke muligheter merkevaren har for å anskaffe nye lenker og avdekke potensielt skadelige lenker som burde fjernes.

Når mulighetene for nye lenker er identifisert, er det på tide å tilby ‘lenkbart’ innhold , som er en forutsetning for lenkebygging. Det vil si innhold som er så nyttig, underholdene eller relevant for bransjen og målgruppen at de ønsker å lenke til det. Slik bygges verdifulle lenker som bidrar til å øke autoritet og rangering.

Lokal SEO

Er du synlig for målgruppen der de befinner seg? Ønsker du å tiltrekke deg nye kunder i nærområdet? Google ønsker å gi sine brukere relevante søk som er geografisk nær det området de befinner seg i. Med andre ord er et fokus på lokal SEO viktig hvis du ønsker å få potensielle kunder i nærheten til å ringe deg, eller besøke lokalene dine.

Lokal SEO er en effektiv form for lokal markedsføring, hvor du kjemper om synlighet i et mindre område i stedet for i hele landet. Rangeringskriterier som lenker, sideautoritet og innhold, som er viktig for vanlig SEO, er også viktig for lokal SEO. I tillegg er spesielt fokus på for eksempel Google Maps og tilstedeværelse med riktig adresse og telefonnummer viktig. Prosessen er vedvarende og krever kontinuerlig innsats, men vil ha stor betydning for din bedrift!

Strukturerte data

Hvordan skille seg ut i havet av andre søkeresultater? Med strukturerte data, også kalt schema markup, kan du fortelle Google nøyaktig hva som finnes på din nettside. Dette gir deg muligheten til å tydeligere vise frem viktig innhold til brukeren før de besøker nettsiden din, i form av for eksempel uthevede bilder og tekst i søkeresultatene.

Content mapping

Hva slags innhold har du på din nettside i dag? Er innholdet ditt godt nok, dekker det alle aktuelle tematikker og driver det trafikk til siden? Kanskje har nettstedet ditt flere sider som ikke får trafikk i det hele tatt, og som dermed ikke tilføyer noen positiv verdi til siden?

Ved å gjennomføre en content mapping, eller innholdskartlegging, tas en gjennomgang av alt innhold som finnes på et nettsted. Dette vil gi en god oversikt over nytt innhold som bør produseres for å møte etterspørselen etter relevante tematikker, hvilke som bør optimaliseres for å generere ytterligere trafikk og hvilke sider som ikke tilføyer siden noe verdi og dermed kan fjernes.

Var denne artikkelen nyttig?
Ring oss
Send en e-post