Hopp til innholdet

SEO-strategi

SEO er en kontinuerlig prosess, og ikke noe du gjør én gang og så er du ferdig med det. Det er derfor viktig å legge en god SEO-strategi slik at du er rustet for konkurransen i søkeresultatene.

Infografikk med hva som inngår i en SEO-strategi – Nettrafikk

Hva er en SEO-strategi?

SEO er kort for søkemotoroptimalisering, og handler om å bli synlig på nett.

En strategi er en plan som hjelper deg å nå dine mål. Hvor er du i dag, hvor ønsker du å være i fremtiden og hvilke planer og tiltak må du gjennomføre for å komme deg dit?

Nå til topps i søkeresultatene

Hvorfor bør du ha en SEO-strategi?

Konkurransen om topprangeringene i søkeresultatene blir stadig hardere. Google er opptatt av å gi brukerne det de søker etter, og for å nå opp er du nødt til å tilrettelegge din nettside etter kundens fokus.

Med de mange elementene som inngår i SEO, kan det være litt overveldende å få oversikt – desto viktigere er det med en god SEO-strategi.

Slik går du frem

Hvordan lage en god SEO-strategi?

Punktene i en SEO-strategi vil naturlig gli litt inn i hverandre, men de fem stegende under vil gi deg en pekepinn for hvordan du best kan oppnå resultater med søkemotoroptimalisering av din nettside.

Innsikt og analyse – Nettrafikk

Innsikt og analyse

Før du setter i gang med arbeidet, må du vite hva du skal jobbe med og hva du skal jobbe mot.

Da trenger du innsikt i hvordan ditt nettsted presterer i dag, hva markedet etterspør og hva du kan gjøre for å møte denne etterspørselen.

Det inngår mange ulike analyser i innsiktsarbeidet i SEO. Under kan du se noen av de mest typiske.

Teknisk analyse

Er tekniske elementer på nettsiden i orden? Finnes det brutte lenker, er tracking på plass, er overskrifter, metatekster og alternativtekst til bilder i orden og så videre. 

Søkeordsanalyse

Hvilke ord søker målgruppen din etter? Vil målgruppen din faktisk lese om det samme som du er intereressert i å dele? Hvor stor etterspørsel er det etter ulike søkeord, og når peaker etterspørselen? 

Konkurrentanalyse

Hvilke ord rangerer dine konkurrenter på? Finnes det noen søkeord de rangerer på som du ikke er synlig på i det hele tatt? Hvilke elementer gjør at konkurrenters nettsider gjør det bedre enn ditt? 

Intensjonsanalyse

Hva er søkerens intensjon ved ulike søk? Ønsker de informasjon? Ønsker de å foreta seg noe, eksempelvis gjennomføre et kjøp? Eller ønsker de bekreftelse på at kjøpet de har gjort var vellykket? 

Brukeropplevelse

Hvordan er opplevelsen av nettstedet ditt? Er siden rask nok, er det lett å engasjere seg og er den visuelt stabil? Såkalte “Core Web Vitals” er en viktig rangeringsfaktor for Google. 

Hastighetsanalyse

Er nettsiden din rask nok? Hvilke sider eller elementer er det eventuelt som sakker den ned? En treg side vil ikke kunne oppnå topposisjoner i Google, det er dagens søkere altfor utålmodige til. 

Lenkeanalyse

Hvem lenker inn til nettstedet ditt? Er dette lenker som er med på å bygge autoritet og tillit, eller er det skadelige lenker? Hvilke potensielle lenkeprospekter finnes, og hvordan fungerer internlenking på nettsiden? 

Mobilvennlighet

Er nettsiden din mobilvennlig? Google indekserer nettsteder “mobile-first”, hvilket betyr at god brukeropplevelse på mobil er viktig. 

Målsetning – Nettrafikk

Målsetning

Når du har god innsikt i hva målgruppen din søker etter, hva slags intensjoner de har og hvordan nettstedet ditt presterer i dag, kan du sette mål for hvor fremtidige tiltak skal lede.

Målene bør være så spesifikke som mulig, samt både realistiske og målbare. Sett gjerne delmål, men husk å gjøre alle mål tidsbestemte, og sørg for at de bidrar til det du ønsker å oppnå med din bedrift.

Typiske målsetninger for SEO:

  • Søkeord med topp 3-plassering skal øke fra 300 til 500 ord i løpet av neste kalenderår

  • Trafikk fra organisk søk skal i løpet av året øke med 15 % fra fjoråret

  • Omsetning fra organisk trafikk skal øke med 10 % i løpet av det neste året

Strategi – Nettrafikk

Strategi

Rangeringer i søkeresultatene påvirkes ikke kun av én faktor, og SEO omfatter derfor flere områder.

Alle disse områdene trenger kjærlighet og en egen strategi for handling.

De viktigste områdene å bygge strategier for er:

Handling – Nettrafikk

Handling

Hvilke handlinger skal utføres, og hvem skal gjøre de ulike tiltakene?

Handlingsdelen av en SEO-strategi handler i hovedsak om produksjon og implementering, og inkluderer blant annet:

  • Oppsett av innholdsplan og utfylling av denne

  • Innholdsproduksjon

  • Optimalisering av eksisterende innhold

  • Implementering av tekniske tiltak

Rapportering – Nettrafikk

Rapportering

Som tidligere nevnt, er SEO en kontinuerlig prosess.

Ettersyn og rapportering er derfor en viktig del av en SEO-strategi.

I denne delen inngår følgende:

  • Rapportering av progresjon og rangeringer i søkemotorene

  • Overvåkning av konkurrenter og deres rangeringer

  • Identifisering av nye oppgaver og videre arbeid med SEO

Ta deg god tid med SEO-arbeidet

SEO er ingen "quick fix"

Når du jobber med SEO, er det viktig å forstå at det ikke er gjort på et blunk.

Det finnes ingen magiske løsninger som feier konkurrentene av banen, og høyere rangeringer for et voksende antall søkeord leder heller ikke alltid til et målbart bedre økonomisk resultat for alle.

Det som derimot gir valuta for pengene, er å konsentrere seg om et grunnfast utgangspunkt, sette seg inn i målgruppens situasjon og se behov som ikke blir møtt av konkurrentene.

Ved å forstå markedene det opereres i samt din bedrifts forretningsmodell, vil du sannsynligvis kunne dra god nyte av SEO.

Ansatte i Nettrafikk – Nettrafikk

Få hjelp med SEO-strategi

Hvordan spise en elefant? Svaret er som kjent: “én bit om gangen”. SEO-prosessen kan oppleves ganske uoverkommelig når du først setter deg inn i det, men derfor er vi her for å hjelpe deg!

Kontakt oss via våre nettsider, ring oss på +47 21 39 94 11, eller kom innom for en uforpliktende prat, så finner vi ut av hva vi kan gjøre sammen.