Sosiale medier

Sosiale medier er en del av hverdagen for de aller fleste, i stadig større grad. Tilstedeværelse i disse mediene kan utgjøre forskjellen på suksess eller fiasko for en bedrift.

I sosiale medier er det brukerne som står i fokus, og vil man som bedrift drive markedsføring i disse kanalene, må man gjøre seg fortjent til brukernes oppmerksomhet. Det er en hårfin balansegang mellom en god dialog med kundene og aktiviteter som kan oppfattes som for pågående.

Hvis man bare er opptatt av salg, salg, salg kommer suksessen på sosiale medier til å la vente på seg. Bare tenk på hvor stor konkurranse det er om folks tid og oppmerksomhet, det er klart man velger bort masete reklame til fordel for godt innhold. Hvis folk skal bruke tid på akkurat din bedrift vil de ha noe igjen for det!

Sosiale Medier

Hvem, hva, hvor?

Det første man må gjøre er å definere hvem man vil nå, og hvor man kan nå dem. Er de på Facebook eller Instagram, eller kanskje på LinkedIn? Er de aktive om morgenen, eller mest mottakelige om kvelden? Bor de i byen eller på landet, er de gift, har de barn? Hva er de interesserte i? En 17 år gammel gutt fra Bergen og en 45 år gammel kvinne fra Lillestrøm lar seg ikke nødvendigvis engasjere av det samme budskapet.

Det er også viktig å tilpasse budskap og innhold til den kanalen du vil kommunisere i, i tillegg til målgruppen.

Hvilken plattform passer din bedrift?

Nå til dags blir man nærmest sjokkert dersom en bedrift ikke har en side på Facebook, men når det gjelder de øvrige plattformene har de alle sine formål, men det betyr ikke at man trenger å være til stede på alle. Det er bedre å gjøre noe bra, enn alt litt halvveis.

Facebook er det største sosiale mediet i Norge, og ideelt for både direkte kommunikasjon med kunder og kostnadseffektiv annonsering, uavhengig av bransje. Stikkord: engasjement. Det er også Facebook flere og flere tyr til for å finne informasjon som åpningstider og beliggenhet, samt ta kontakt med bedrifter med eventuelle spørsmål.

Facebook-eide Instagram har større fokus på det visuelle, og målet er ofte å inspirere. Gjennom Facebooks annonseverktøy er det mulig å tilpasse annonsene spesielt for Instagram, og sterke visuelle uttrykk, enten det er bilder eller video, som appellerer til målgruppen kan gi svært god effekt.

Snapchat er kanalen hvor det meste er lov. Tonen er uformell og leken, og det er kanskje derfor den sees på som en ”ungdomskanal”, selv om nesten halvparten av de norske brukerne er over 35 år.

LinkedIn er det største profesjonelle nettverket, og en viktig plattform for B2B-kommunikasjon, rekruttering og faglig relevant innhold.

Antall norske profiler på Twitter ligger på i overkant av 1 million, men kun halvparten av disse er aktive på en daglig eller ukentlig basis. Du møter med andre ord ikke folk flest på Twitter, men til gjengjeld er de du treffer ofte opinionsledere, og mange journalister og politikere er aktive brukere. I tillegg til å være et sted for deling og tilegning av kunnskap, er det også en av de største nyhetskanalene, som ofte er først ute med siste nytt.

Pinterest har over 70% kvinnelige brukere i Norge, og beskriver seg selv som ”verdens idékatalog”. Brukerne lager egne ”oppslagstavler” hvor de pinner bilder av alt fra klær de har lyst på til søte kattunger, reisetips, interiørinspirasjon eller matoppskrifter, og over halvparten bruker plattformen for å finne og kjøpe produkter.

Nettrafikk lytter vi til våre klienter og analyserer deres publikum. Vi blir enige om hva som er klientens suksesskriterier og hjelper til med å finne ut hvor og hvordan det er mest hensiktsmessig å være aktiv i sosiale medier.

Sosiale MedierHvorfor bruke tid på sosiale medier?

Ganske enkelt fordi kundene dine gjør det! Sosiale medier er direkte koblinger til dine kunder. Det betyr at du kan få og gi umiddelbare tilbakemeldinger på temaer som måtte dukke opp. En misfornøyd kunde kan snus til en positiv talsperson dersom vedkommende behandles riktig. Dersom du vurderer å være mer aktiv i sosiale medier kan du være sikker på at konkurrentene dine har tenkt den samme tanken, derfor kan være tvingende nødvendig å etablere en tilstedeværelse på Facebook, Instagram og andre sosiale plattformer. I tillegg er det ekstremt verdifullt i søkemotorsammenheng om folk deler dine sider med andre, det bringer deg oppover i søkeresultatene.

Sosiale medier = pålitelighet

Tidligere representerte eksterne lenker som ranking-faktor et stort steg fremover i jakten på relevante søkeresultater. Imidlertid har lenker mistet mye av sin verdi som indikatorer for pålitelighet. Enkelte nettsteder av høy kvalitet kan være nokså sære når det gjelder å lenke til andre sider, andre blokkerer lenker i kampen mot spam, og mange lenker blir kjøpt og solgt. Alt dette har en uheldig innvirkning på nettsiders troverdighet.

Sosiale mediers inntog endret situasjonen dramatisk. Istedenfor å gå god for en sides kvalitet ved å lenke til den kan man heller gi en ”stemme” ved å like eller dele siden. Aktivitet i sosiale medier har dermed utviklet seg til å bli en svært viktig ranking-faktor for søkemotorer.

Ta en prat med oss om sosiale medier

Ring oss gjerne på +47 21 39 94 11 for en uforpliktende prat om din bedrifts tilstedeværelse i sosiale medier, eller fyll ut skjemaet til høyre, så kontakter vi deg.

Var denne artikkelen nyttig?
Kontakt oss
Nettrafikk AS
Nedre gate 5, 0551 Oslo
post@nettrafikk.no
Tlf: +47 21 39 94 11
Meld deg på vårt nyhetsbrev!