Facebook

Facebook er det største sosiale mediet i Norge. Over 80% av alle nordmenn er registrerte brukere av denne kanalen.

Siden 2006 har Facebook utviklet seg fra å være et enkelt sosialt nettverk til å bli en tung markedsføringsplattform. Facebook er ikke bare det største sosiale mediet i Norge, men også den største mediekanalen, foran NRK.

6 tips til bedrifter på Facebook

  1. Fastsett tone of voice. Hvordan skal bedriften fremstå i kommunikasjonen på Facebook?
  2. Lær publikummet ditt å kjenne. Hvem er de? Hva liker de? Når er de aktive? Hva engasjerer dem?
  3. Legg en plan. Den kan være så enkel som å poste et inspirerende innlegg på mandager og et salgsorientert innlegg på torsdager, men en posteplan gjør det lettere å holde et jevnt aktivitetsnivå på Facebook, også utenom kampanjeperioder.
  4. Bruk bilder/video av høy kvalitet. Lag gjerne en bildebank hvor du samler opp bilder av ansatte, produkter, produksjon eller andre ting som er relevant for bedriften din.
  5. Husk at 85% av alle videoer på Facebook sees i stillhet. Dersom viktig informasjon går tapt uten lyd bør du tekste videoene. Bedriftslogoen bør også være godt synlig i løpet av de første tre sekundene av videoen.
  6. Godt innhold! Hvis innholdet ikke oppleves som relevant, vil det heller ikke få noen organisk spredning.

Facebook annonsering

Annonseringsverktøyet til Facebook byr på mange spennende muligheter, og brukt på riktig måte kan det være svært kostnadseffektivt. Det er uovertruffent når det gjelder målretting, og gjør det også enkelt å optimalisere og måle resultater underveis. Man kan se akkurat hvilke annonser som gjør at kunder klikker, engasjerer seg eller kjøper et produkt – og hvor mye dette koster. Ved å installere en Facebook-piksel på nettsiden din, får du endra bedre oversikt over publikummet ditt og hvordan de samhandler med annonsene og nettsiden din.

Det finnes mange ulike annonsetyper, alt etter hva målsettingen og budsjettet ditt er.
For å selge produkter fra en nettbutikk kan vi anbefale én annonsetype, men dersom målet er å øke bevisstheten rundt merkevaren din, er det kanskje andre annonsetyper som fungerer bedre. Uansett er Facebook-annonser en utmerket måte å komme i direkte kontakt med både fremtidige og nåværende kunder. Annonserer man i tillegg i Messenger, er veien kort til en direkte dialog med målgruppen.

Det visuelle fokuset blir stadig større på Facebook, og det satses stort på video. Det gjelder også annonser, hvor video for øyeblikket er den annonsetypen som er mest kostnadseffektiv. Levende bilder klarer i gjennomsnitt å holde på oppmerksomheten vår fem ganger lengre enn statiske bilder, og enda lengre dersom videoene er filmet i 360°.

Er du usikker på hva som vil fungere best for din bedrift, kan vi foreta både A/B- og delingstester for å finne riktig publikum og plassering, og se hvilke typer annonser som virker best.

Hvordan bruke Facebook for din bedrift?

Facebook er Norges største mediekanal, og enhver seriøs bedrift må ta denne kanalen på alvor — og ta et strategisk valg om hvorfor og hvordan dette sosiale mediet passer inn i markedsmiksen. Det finnes utrolig mange muligheter for bedrifter på Facebook, så her må du finne ut hvilke muligheter som passer for din bedrift, og hvordan du best kan utnytte disse.

Nettrafikk hjelper deg på Facebook

Vi kan hjelpe deg med alt fra å identifisere målsetninger og fastsette tone of voice til publiserings- og annonseplaner, kampanjeoppsett og innholdsproduksjon. Ta kontakt med Nettrafikk på telefon +47 21 39 94 11 eller post@nettrafikk.no.

 

Var denne artikkelen nyttig?
Kontakt oss
Nettrafikk AS
Nedre gate 5, 0551 Oslo
post@nettrafikk.no
Tlf: +47 21 39 94 11
Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Ring oss
Send en e-post