Hopp til innholdet

Markedsføring i sosiale medier

Sosiale medier er en del av hverdagen for de aller fleste, i stadig større grad. Tilstedeværelse i disse mediene kan utgjøre forskjellen på suksess eller fiasko for en bedrift. Men hvordan bygge en god strategi for markedsføring i sosiale medier og hvilke SoMe-kanaler bør du være synlig i?

some-markedsforing.jpg – Nettrafikk

Hva er SoMe?

SoMe er forkortelsen for sosiale medier. Dette er tjenester på nett som lar brukere skape og dele innhold i et sosialt nettverk.

Mer enn 80 % av nordmenn har minst én profil på sosiale medier, og med en god strategi og engasjerende unikt innhold er dette derfor en ypperlig kanal for å bygge merkevare.

En unik måte å skape relasjoner

Hvorfor bruke tid på sosiale medier?

Svaret på det er ganske enkelt fordi kundene dine gjør det!

Her kan du skape engasjement rundt innhold du ønsker å dele, og du kan styrke både merkevarekjennskap og merkevarekunnskap.

Sosiale medier er også direkte koblinger til dine kunder. Det betyr at du kan bygge relasjoner og lojalitet ved å få og gi umiddelbare tilbakemeldinger på temaer som måtte dukke opp – en misfornøyd kunde kan snus til en positiv talsperson dersom vedkommende behandles riktig.

Hvis du vurderer å være mer aktiv i sosiale medier kan du være sikker på at konkurrentene dine har tenkt den samme tanken, og derfor kan være tvingende nødvendig å etablere en tilstedeværelse på Facebook, Instagram og andre sosiale plattformer.

sosiale-medier.jpg – Nettrafikk
Hvem, hva, hvor?

Markedsføring i sosiale medier

De mest brukte sosiale mediene er Instagram, Snapchat, Facebook, TikTok og LinkedIn. Men hvilken passer best for din bedrift?

Det første du må gjøre for å finne ut hvilke sosiale kanaler din bedrift bør være synlig på, er å definere hvem du vil nå.

Hvor gamle er de? Bor de i byen eller på landet? Er de gift og har de barn? Hva er de interesserte i? En 17 år gammel gutt fra Bergen og en 45 år gammel kvinne fra Lillestrøm er ikke nødvendigvis like til stede i de samme kanalene.

Når du har definert din målgruppe, blir det lettere å finne ut av hvor og når du kan nå dem.

Er de på Facebook, Instagram, eller kanskje på LinkedIn? Er de aktive om morgenen, eller mest mottakelige om kvelden?

Det er også viktig å tilpasse budskap og innhold til den kanalen du vil kommunisere i. Dette kommer vi tilbake til.

markedsforing-sosiale-medier.jpg – Nettrafikk
Vær synlig der målgruppen din er

Hvilken SoMe-plattform passer din bedrift?

Nå til dags blir man nærmest sjokkert dersom en bedrift ikke har en side på Facebook, og når det gjelder de øvrige plattformene har de alle sine formål, men det betyr ikke at man trenger å være til stede på alle.

Det er bedre å gjøre noen få ting bra, enn alt litt halvveis.

Les mer om noen av de mest populære SoMe-kanalene under, og se hvordan du kan benytte dem best for din bedrift.

markedsforing-facebook.jpg – Nettrafikk
Hvordan markedsføre bedriften på Facebook?

Facebook-markedsføring

Facebook er det største sosiale mediet i Norge, og ideelt for både direkte kommunikasjon med kunder og kostnadseffektiv annonsering, uavhengig av bransje.

Det er også Facebook flere og flere tyr til for å finne informasjon som åpningstider og beliggenhet, samt ta kontakt med bedrifter for eventuelle spørsmål.

Det finnes mange ulike annonsetyper, alt etter hva målsettingen og budsjettet ditt er. Annonseringsverktøyet til Facebook byr på mange spennende muligheter, og brukt på riktig måte kan det være svært kostnadseffektivt.

Facebook sitt annonseverktøy er uovertruffent når det gjelder målretting, og gjør det også enkelt å optimalisere og måle resultater underveis. Du kan se akkurat hvilke annonser som gjør at kunder klikker, engasjerer seg eller kjøper et produkt – og hvor mye dette koster.

Ved å installere en Facebook-piksel på nettsiden din, får du endra bedre oversikt over publikummet ditt og hvordan de samhandler med annonsene og nettsiden din.

Tips til bedrifter

Facebook-markedsføring

1. Fastsett en tone of voice
Bestem hva slags språk du skal bruke. Hvordan skal bedriften fremstå i kommunikasjonen på Facebook?

2. Bli kjent med målgruppen
Lær publikummet ditt å kjenne. Hvem er de? Hva liker de? Når er de aktive? Hva engasjerer dem?

3. Legg en plan
En posteplan gjør det lettere å holde et jevnt aktivitetsnivå på Facebook, også utenom kampanjeperioder. Post eksempelvis et inspirerende innlegg på mandager og et salgsorientert på torsdager.

4. Uthev viktig informasjon
85 % av alle videoer på Facebook sees i stillhet. Dersom viktig informasjon går tapt uten lyd bør du tekste videoene. Bedriftslogoen bør også være godt synlig i løpet av de første tre sekundene av videoen.

5. Bruk bilder/video av høy kvalitet
Lag gjerne en bildebank hvor du samler opp bilder av ansatte, produkter, produksjon eller andre ting som er relevant for bedriften din.

6. Del engasjerende innhold
Godt innhold er kilden til suksess i digitale flater. Oppleves ikke innholdet som relevant, vil det heller ikke få noen organisk spredning.

markedsforing-instagram.jpg – Nettrafikk
Hvordan markedsføre bedriften på Instagram?

Instagram-markedsføring

Facebook-eide Instagram har større fokus på det visuelle, og målet er ofte å inspirere.

Gjennom Facebooks annonseverktøy er det mulig å tilpasse annonsene spesielt for Instagram, og sterke visuelle uttrykk, enten det er bilder eller video, som appellerer til målgruppen kan gi svært god effekt.

Tips til bedrifter

Instagram-markedsføring

1. Hold det visuelle i fokus
Et bilde sier mer enn tusen ord. Ja, du kan skrive langt, men det første man ser er bildet, etterfulgt av korte linjer med tekst. Vil man at folk skal lese mer enn dette, må bildet og den korte tekstsnutten fenge såpass at man tar et aktivt valg om å lese mer.

2. Bruk enkle hashtagger
Lag en eller flere tagger som er unike for din bedrift, men lette å huske. Er de lette å huske, er de også lette å bruke. Inkluder gjerne andre hashtagger som er relevante for din bransje, og som det kan tenkes at din målgruppe søker på.

3. Skap et gjenkjennbart visuelt uttrykk
Gjør kontoen gjenkjennelig, enten gjennom motiver, fargeskalaer eller bruk av logo.

4. Tenk helhetlig
Se på hele profilen som et galleri. Når man ser alle bildene sammen, er det en rød tråd?

5. Bruk bilder/video av høy kvalitet

Lag en bildebank med bilder og videoer av høy kvalitet. Instagram er en mobil plattform, men det betyr ikke at postingen trenger å være spontan. Det finnes gratisprogrammer som gjør det enkelt å poste fra datamaskinen.

markedsforing-pa-snapchat.jpg – Nettrafikk
Hvordan markedsføre bedriften på Snapchat?

Snapchat-markedsføring

Snapchat er kanalen hvor det meste er lov. Tonen er uformell og leken, og det er kanskje derfor den sees på som en «ungdomskanal», selv om nesten halvparten av de norske brukerne er over 35 år. 

I Snapchat må bedrifter opprette konto på lik linje med privatpersoner. Det krever at man må jobbe hardt for å opparbeide seg abonnenter. Men har du først fått abonnenter, er dette personer som allerede er interessert i merkevaren og det du har å si, og et ypperlig utgangspunkt for å bygge kundeforhold.

Tips til bedrifter

Snapchat-markedsføring

1. Skap godt innhold
Godt innhold er essensielt for Snapchat! Vær uformell og personlig, og del en god historie som målgruppen bryr seg om.

2. Samarbeid med influencere
Influencere har allerede en følgerskare, og kan være fine representanter for din bedrift. Hva med å la dem ta over kontoen for en dag?

3. Vær aktiv
Er du aktiv, vil du ha større sjans til å øke abonnementer til din kanal. Husk at alt du poster ikke trenger å være så nøye planlagt!

4. Fordre dialog
Oppfordre følgerne til å stille spørsmål bedriften kan svare på, eller engasjer dem ved å stille dem spørsmål eller gi dem utfordringer.

linkedin-markedsforing.jpg – Nettrafikk
Hvordan markedsføre bedriften på LinkedIn?

LinkedIn-markedsføring

LinkedIn er det største profesjonelle nettverket, og en viktig plattform for B2B-kommunikasjon, rekruttering og faglig relevant innhold.

Har du en bedrift, bør du være til stede på denne plattformen slik at du kan bygge merkevaren, og få følgere som er genuint interesserte i akkurat din bedrift eller bransje.

Vil du nå flere gjennom å annonsere på LinkedIn, finnes det flere ulike annonsetyper. Det er mulig å målrette annonsene svært nøyaktig, etter yrke, arbeidsgiver, ansvarsområde, stillingstittel osv. I mange tilfeller kan dette være fordelsaktig. LinkedIn har også et et eget verktøy for stillingsannonser.

Under vil du få noen tips til hvordan du kan markedsføre din bedrift på LinkedIn.

Tips for bedrifter

LinkedIn-markedsføring

1. Skap godt innhold
Godt innhold er avgjørende! På LinkedIn handler det om å vise kunnskap, og å gjøre dette på en lettforståelig måte.

2. Resirkuler godt innhold
En artikkel med tips kan med noen få grep bli til en artikkel om ting man bør unngå. Er du flink til å bytte layout og vinkling, kan innholdet få lang levetid.

3. Benytt ansattes profiler aktivt
Har bedriften din ansatte med LinkedIn-profiler? Disse kan være med på å styrke bedriftens tilstedeværelse på LinkedIn, forutsatt at disse profilene er gode. Benytt dem aktivt og frem miljøet på arbeidsplassen.

4. Tenk langsiktig
Beslutningstiden
i bedriftsmarkedet er ofte ganske lang. Kun 10% av brukerne er logget inn daglig, så det vil ta lenger tid å nå målgruppen enn på for eksempel Facebook, hvor de fleste er innom flere ganger om dagen.

Kvinne leser innhold på laptopen til illustrasjon for innholdsproduksjon. – Nettrafikk

Innhold til SoMe-kanaler

Unikt og engasjerende innhold er kilden til suksess i sosiale medier, og for vekst er det viktig å dele det brukerne vil lese.

Med en solid innholdsstrategi sørger du for at budskap og innhold tilpasses målgruppe og kanal ved hjelp av innsikt, analyse og god planlegging.

I strategien settes det tydelige mål og det legges en plan for innholdsproduksjon, optimalisering og spredning av innhold.

Sosiale medier og SEO – Nettrafikk

Sosiale medier og SEO

Visste du at også sosiale medier spiller en viktig rolle når det kommer til rangeringer i søkemotorer?

Positivt engasjement i sosiale medier blir av Google sett på som at innholdet ditt fortjener en plass i søkeresultatene.

Å koble sammen arbeidet med sosiale medier og SEO kan med andre ord gagne begge områder.

Lag kvalitet

Sosiale medier = pålitelighet

Tidligere representerte eksterne lenker som ranking-faktor et stort steg fremover i jakten på relevante søkeresultater.

Imidlertid har lenker mistet mye av sin verdi som indikatorer for pålitelighet. Enkelte nettsteder av høy kvalitet kan være nokså sære når det gjelder å lenke til andre sider, andre blokkerer lenker i kampen mot spam, og mange lenker blir kjøpt og solgt. Alt dette har en uheldig innvirkning på nettsiders troverdighet.

Sosiale mediers inntog endret situasjonen dramatisk. Istedenfor å gå god for en sides kvalitet ved å lenke til den, kan man heller gi en «stemme» ved å like eller dele siden. Aktivitet i sosiale medier har dermed utviklet seg til å bli en svært viktig rangeringsfaktor for søkemotorer.

Ikke glem kundereisen

Ha brukeren i fokus – alltid

I sosiale medier er det brukerne som står i fokus, og vil man som bedrift drive markedsføring i disse kanalene, må man gjøre seg fortjent til brukernes oppmerksomhet.

Det er en hårfin balansegang mellom en god dialog med kundene og aktiviteter som kan oppfattes som for pågående. Hvis man bare er opptatt av salg, salg, salg kommer suksessen på sosiale medier til å la vente på seg.

Bare tenk på hvor stor konkurranse det er om folks tid og oppmerksomhet, det er klart man velger bort masete reklame til fordel for godt innhold. Hvis folk skal bruke tid på akkurat din bedrift vil de ha noe igjen for det!

Ansatte i Nettrafikk – Nettrafikk

Ta en prat med oss om synlighet i sosiale medier

Ønsker du hjelp til optimalisert innhold du kan dele i dine SoMe-kanaler?

Kontakt oss via våre nettsider eller ring oss på +47 21 39 94 11, så tar vi en uforpliktende prat om hvordan vi kan hjelpe deg!

Ønsker du øvrig hjelp til annonsering i sosiale medier, kan du ta kontakt med vårt søsterselskap Smood Social.