Alt du trenger å vite om stemmesøk

16/06/2017 - - Nettrafikk / 5-6 minutter lesetid (1198 ord)
Share on LinkedInShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

Illustrasjon på nåtid og fremtid med stemmesøk og stemmestyringForestill deg følgende scenario: Du ligger på sofaen. Det har vært en lang dag og du er sulten. Men du glemte å gå på butikken, kjøleskapet er tomt og kona er på jentetur til Trysil. Uansett, du er sulten. ”Bestill en stor Heavy Heaven med rømmedressing fra Peppes Pizza!” sier du, men vent! Er ikke kona i Trysil? Så hvem er det du snakker til?

Stemmestyring og stemmesøk er tilgjengelig blant annet gjennom Cortana, Google Assistant, Amazon Echo og Siri.Å be en boks om å bestille pizza eller få telefonen til å lese siste nytt for deg er ikke en scene fra en sci-fi film. Det er ikke engang snakk om fremtiden. Digitale assistenter som Amazon Echo, Google Assistant, Apples Siri og Microsofts Cortana blir en stadig større del av vår hverdag og åpner opp for både stemmesøk og stemmestyring.

Og dette er systemer som lærer deg å kjenne, så jo mer vi bruker dem – desto bedre blir de. Så da vil vi jo bruke dem enda mer! Man trenger ikke spørre Siri for å skjønne hvilken vei dette går..

Stemmesøk og stemmestyring er både samtid og framtid:

800.000 nordmenn foretar allerede stemmesøk ukentlig eller oftere – og flere kommer det til å bli. For at bedrifter skal beholde sin bit av kaka – eller helst øke den – er man nødt til å omfavne denne virkeligheten.

I Norge er vi digitale som få, og de digitale assistentene vil få nok å henge fingrene i når ting fungerer som det skal. Det er nemlig fremdeles litt smårusk i systemet:

  • » Assistentene må bli mer fortrolig med det norske språket, med alle dets ulike dialekter. Det er jo klart at folk fra indre Oppland, Selbu eller Setesdal også lurer på ting (eller vil bestille pizza)
  • » Norske bedrifter må tilrettelegge mer informasjon på nett slik at den er lettere å forstå for søkemotorer og assistenter

I denne artikkelen tar vi for oss hvordan en bedrift bør gå fram for å tilrettelegge for en slik (nært forestående) framtid – på et overordnet plan.

Kjenn dine kunder og forstå deres behov

Stemmestyring og stemmesøk - her styres lysstyrken gjennom Siri.

Stemmestyring kan for eksempel dempe eller skru av lyset.

Når man foretar et stemmesøk ordlegger man seg naturlig nok annerledes enn når man skriver på et tastatur. Oftest vil stemmesøk forekomme i form av et spørsmål eller en kommando – og per i dag dreier de aller fleste av disse seg om å finne lokal informasjon.

  • » Hvor er nærmeste bakeri?
  • » Når går sola ned på Aker Brygge?
  • » Hvor lenge har Akvariet åpent i dag?
  • » Vis meg kafeer på Bakklandet

Så aller først: finn ut hva folk søker etter, og hvordan de søker.

Tilrettelegg innhold som svarer på ofte stilte spørsmål

Når kunnskapen om søk relatert til din bedrift eller bransje er på plass, bør man så fokusere på innhold som svarer på disse spørsmålene. Innhold bør gi svar på spørsmål rundt hvem, hva, hvor, hvorfor, hvordan og når. Dette vil gjøre det lett for både søkemotorer og vanlig dødelige å finne frem til den informasjonen de søker.

Dette vil også ha positiv effekt for SEO. Slikt innhold vil oftest komme høyere opp i trefflisten, og være bedre tilrettelagt for å bli lagt inn i Answerboxes på Google – som er Google sine assistenter sitt første stoppested. Godt innhold på Google vil forøvrig også være godt innhold på Bing.

Husk også å tilpasse sidetittel og metabeskrivelse slik at man i eventuelle trefflister overbeviser om at det er på nettopp denne nettsiden man finner svar på det man lurer på!

Tilrettelegg bedriften for de lokale søkene

Hva slags bedrift er det? Hvor ligger den? Hva er åpningstidene? Telefonnummeret? Hvordan kommer jeg meg dit?

For lokalbedrifter er det avgjørende at alt er på stell i Bing Places og Google My Business. Da vil veldig mange slike spørsmål besvares av disse oppføringene.

Hastighet, mobiltilpasning og ti tusen tommeltotter

Stemmesøk og -styring går hånd i hånd med mobile enheter. Vi er på farten når vi lurer på ting, eller vi multitasker. Vi bor også i et land hvor 4G og trådløst nett er tilgjengelig fra den laveste dal til den høyeste fjelltopp.

Ingen liker å vente, spesielt ikke på nett - og enda mindre på mobilen.Så 3 sekunders lastetid for nettsiden? Glem det. Vi vil ha svar med én gang, og derfor er det viktig å jobbe for at nettsiden er raskest mulig oppe etter at en potensiell kunde har klikket seg inn på den.

Mobilskjermen er like liten som tålmodigheten, så sørg for at den aktuelle informasjonen er lett å komme seg frem til. Og ikke glem tommelen! At mobiltommel var ”den nye musearmen” viste seg å være sterkt overdrevet, men tommelen er den nye musa. I det minste på mobil. Nettsider som ikke er mobiltilpasset gjør det vanskelig å navigere kun med tommelen, og sånt er frustrerende.

Forsikre assistentene og brukeren om at de er trygge

Har du et kontaktskjema som du vil at kunden skal fylle ut? Om nettsiden din ikke allerede har HTTPS på plass, er dette det første du må ordne! HTTPS er den nye standarden for å beskytte kommunikasjonen mellom enhet og server, og sikre at ingen uvedkommende får adgang til sensitiv informasjon. Som for eksempel informasjonen i et kontaktskjema.

Uten HTTPS vil du faktisk tape kampen om synlighet, og ingen digitale assistenter vil lede potensielle kunder din vei.

Vær tilstede i andre tjenester hvor dere kan omtales

Er din bedrift tilstede på Yelp, Tripadvisor, Mittanbud, Google My Business og andre medier hvor enkeltpersoner kan omtale og gi anmeldelser av bedriftens produkter eller tjenester?
Det er to gode grunner til at dette er lurt:

  • » Man får lenker mot egen nettside fra andre nettsider med høy autoritet på sine felt, og dette gjør at søkemotorene (og dermed også assistentene) anser din nettside som mer troverdige
  • » Potensielle kunder har mye større tiltro til det eksisterende kunder sier om bedriften, enn det bedriften sier om seg selv – så å gjøre en innsats mot kunder her vil gi resultater

Strukturerte data hjelper assistenter å forstå

Vanlig søk er når bruker skriver inn sitt søk og får opp treff, stemmesøk er når en enhet får søket oppgitt muntlig, gjør det om til tekst, utfører søk og viser deg eller leser opp treffene, og stemmestyring er når assistenten får en kommando, strukturerer og tolker denne og deretter utfører handlingen for deg.

Assistentene må sette ting i system for å få det til å fungere, så hvorfor ikke hjelpe de med dette og få en skikkelig flott takk?

Det kanskje viktigste man kan gjøre for å få bedriften godt på plass for stemmesøk og stemmestyring, er faktisk å hjelpe søkemotorer og assistenter å sette informasjon inn i et system de forstår – og lener seg på.

Det er tross alt maskiner man snakker til, og de behøver hjelp til å definere hva slags innhold det er snakk om. Er det en artikkel? En omtale av en tjeneste? Et produkt eller kanskje en beskrivelse av bedriften og hvilke bransjer den opererer i? Selv assistenten trenger assistanse.

Så og si all informasjon på nettsider kan markeres opp mot biblioteker av entiteter som søkemotorer og assistenter forstår, men dette er særdeles tidskrevende arbeid. Om man først strukturerer den viktigste informasjonen, og de handlingene man ønsker at brukerne skal kunne utføre – så er man godt på vei.

Strukturerte data gir også særdeles god SEO-effekt, noe vi har skrevet om her.

Ønsker du hjelp til å tilpasse din bedrift for stemmesøk?

Nettrafikk har lang erfaring med å jobbe for at bedrifter skal komme opp høyt i trefflistene for relevante søk, samt med å tilrettelegge nettsider for stemmesøk og stemmestyring.

Vi kan kontaktes på 21 39 94 11 eller post@nettrafikk.no. Du kan selvfølgelig også benytte deg av kontaktskjemaet her på våre nettsider (hvor HTTPS selvsagt er på plass!).

Var denne artikkelen nyttig?
Kontakt oss
Nettrafikk AS
Nedre gate 5, 0551 Oslo
post@nettrafikk.no
Tlf: +47 21 39 94 11
Meld deg på vårt nyhetsbrev!