Synergien mellom SEO og betalt søk

15/12/2016 - - Nettrafikk
Share on LinkedInShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

Illustrasjonsbilde for synergier. PPC (betalt søk) og SEO (søkemotoroptimalisering).Du har helt sikkert hørt om organisk og betalt søk, og at de hver for seg fungerer fantastisk godt for å drive relevant trafikk til nettsiden som konverterer til kunder. Men visste du at det smarteste valget er å gå for både søkemotoroptimalisering (SEO) og betalt søk (PPC)?

Under går vi inn på hva SEO og betalt søk bidrar til hver for seg, og avslutter med hvordan disse utfyller hverandre – og hvilke fordeler dette gir til de som tar i bruk begge aspektene på riktig måte.

Hvorfor satse på SEO – Søkemotoroptimalisering?

SEO gjør at du blir godt synlig i det organiske søket, det vil si alt som kommer under de betalte annonsene i søkemotoren. Visste du at:

Dette er tre gode grunner til å satse på SEO, for det handler om å få din nettside opp høyt i trefflisten når relevante søk som din bedrift bør være synlig for utføres.

Hvorfor de som har betalt søk bør satse på SEO – SøkemotoroptimaliseringIllustrasjon for synergi mellom betalt søk og seo

Det tar tid å komme opp i de organiske trefflistene. SEO handler om å gjøre viktige og riktige steg for at søkemotorene skal ønske å profilere deres nettside høyest mulig i trefflistene for forskjellige søk. Så å betale for annonser, når de samme søkene utføres, er raskere for å være tilstede i øyeblikkene som teller.

Men visste du at hvor mye man betaler per klikk også påvirkes av SEO? Google sitt primære formål er å levere relevante trefflister for søkene som utføres. Om brukere ikke lenger opplever Google som relevant, så vil de sannsynligvis bruke andre søkemotorer. Dette gjelder også for annonser. Om man ønsker å ha en annonse for et søk, så hjelper det å ha nettsider Google allerede knytter mot søket. De vil heller ha annonser som leder til relevant innhold og gode nettsider, enn annonser som leder til dårlige nettsider.

SEO handler om å tilrettelegge, tilpasse samt hjelpe Google til å forstå at ditt innhold er relevant å vise frem for søk. Og når Google plukker opp i at nettsidene er relevante å vise frem for søk, så tillater de at man byr mindre per klikk – uten at man dermed mister plasseringen.

Betalt søk sikrer at SEO fokuseres mot riktige søkeord

En av de største utfordringene innenfor SEO handler om å finne frem til hvilke søkeord man bør jobbe med for bedriftens nettside. De aller fleste byråer som jobber med SEO er mediebyråer eller reklamebyråer, så å jobbe med to konkurrenter i samme marked vil utgjøre en interessekonflikt. Det er sjeldent at en SEO-konsulent sitter på svarene fra begynnelsen av, og mange av disse svarene vil man fortere finne ut av ved hjelp av betalt søk. Det er derfor en god ide å først ha betalt søk, og så starte med SEO. Dette forutsetter at nettsiden har innhold av god kvalitet, ellers vil ikke betalt søk fungere bra.

De aller fleste bedrifter tenker at de søkene med høyest volum er best å jobbe for å bli synlige for, men sannheten er at dette som regel er veldig generiske ord. Hva er egentlig den som søker etter ”feriedestinasjon” ute etter? Er det et reisebyrå, er det tips til hvor man bør vurdere å legge ferien sin? Er det interesseorganisasjoner som jobber med å få turister til sine områder? F.eks. Destination Norway? Om man er et reisebyrå så er selvfølgelig dette et søk som er fint å profilere seg på, men sannsynligvis er ikke brukeren i kjøpsmodus når de utfører dette søket.

Kunnskap om hvilke søk som gir mest tilbake gjør at SEO tiltak kan gi fantastiske resultater over tid!Kanskje etter å ha utført et slikt søk, så finner de ut at i år ønsker man å legge ferien til Mauritius. Så synlighet for søket ”ferie i Mauritius” vil trolig bidra mye mer til at man får inn betalende kunder.

Med betalt søk vil man kunne avdekke hva som konverterer, og dermed også fokusere først på den synligheten som vil gi penger i kassa. Selvfølgelig kan man over tid også jobbe med de mer informative søkene. Står man mellom valget profilering og å få inn kunder så er informasjon om hvilke som gir deg mer kunder mest verdifull. Denne informasjonen får man fra betalte annonser.

Hvorfor satse på betalt søk/ PPC/ AdWords?

Visste du at over 40% av brukere ikke vet forskjellen på en betalt annonse og et organisk søkeresultat?

De øverste plassene i søkemotoren er så godt som alltid forbeholdt betalte annonser. Folk flest vil bruke minst mulig tid på å finne det de søker etter, og de øverste resultatene er dermed det som raskest gir dem svar på det de ser etter ved et søk. Det er dessuten 50% større sannsynlighet at brukere som kommer inn på nettsiden din via en annonse vil fullføre en handling av verdi for din bedrift. Og som nevnt tidligere navigerer 75% av brukerne på søkemotorer seg ikke videre fra førstesiden i søkemotoren, så derfor er det svært viktig å få annonsene dine frem på side 1.

Betalt søk handler om å få annonser til din nettside høyt opp i trefflisten når relevante søk for din bedrift utføres. Annonsene bør være utformet spesifikt mot det som søkes, og lede til en side der brukeren kan finne det de søkte direkte uten å måtte lete seg videre på andre sider. Er annonsen for generell, vil brukeren gå videre til neste annonse i søkemotoren. Og leder annonsen til en side der det ikke står noe innhold om akkurat det de søkte på, vil de heller gå tilbake til søkemotoren og søke på nytt, enn å begynne å lete seg rundt på nettsidene dine.

Hvorfor SEO er viktig for betalt søkKvalitetspoeng gis også for områder SEO påvirker.

For å komme høyt opp i betalt søk er man avhengig av å ha en høy annonserangering. Denne regnes ut på grunnlag av budpris, men også ut fra kvalitetspoeng – med komponenter som forventet klikkfrekvens, søkeordsrelevans, annonserelevans, historisk data og opplevelse av landingssiden.

Din pris blir dermed: annonserangeringen til annonsøren under deg, delt på ditt kvalitetspoeng, pluss ca 10 øre.

For å illustrere hva dette potensielt kan bety:

Maks budKvalitetspoengAnnonserangeringFaktisk budpris
Eks #1Kr 1010100Kr. 5.01
Eks #2Kr 10550Kr 8.01
Eks #3Kr 20240Kr 20

 

Siden landingssiden er så viktig for kvalitetspoeng – er derfor et godt SEO-arbeid svært viktig for at opplevelsen av nettsiden skal være så god som mulig. Landingssider med høye vurderinger er:

  • Lette å navigere for brukere av alle enheter (mobil, tablet eller pc)
  • Laster raskt inn på enheten
  • Har tydelig og nyttig tekst som er relatert til en brukers søkeord

Om brukerens opplevelse av nettsiden er under gjennomsnittet, vil det kreve høye bud for å komme høyt opp i søk. I verste fall kommer man ikke med i auksjonen i det hele tatt, og går klikk av potensielle topplasseringer. Det vi si at uten en god landingsside er betalt søk nesten så godt som bortkastet.

5 tips til hvordan bruke betalt søk/AdWords og SEO – Søkemotoroptimalisering sammen

1) Søkeordsanalyser og utvidelser:

Bruk Google Analytics og Google Search Console for å se hvilke søkeord som driver trafikk til nettsiden din. Her kan du finne gode søkeord for betalt søk. Bruk så AdWords søkeordsplanlegger for å finne ut om trafikkvolumet er verdt kostnaden. For å snu det den andre veien, se så på hvilke søkeord som konverterer best i betalt søk, og prioriter de søkeordene som har best sjanse for å rangere organisk. Skap deretter innhold ut i fra disse søkeordene for å øke den organiske rangeringen din i søkeresultatet.

2) Sponsede lenker og organiske lenker i samarbeid:

Studier viser at det er større sjanse for at en bruker klikker på den betalte lenken din, om de ser den samme lenken for firmaet ditt under organisk. Det samme gjelder også for den organiske lenken. Ser brukeren den betalte lenken over, vil de velge den samme organiske lenken under.

3) Skrive engasjerende tekster:

Annonsetekster fra betalt søk med høy konverteringsrate og høy klikkfrekvens kan gi deg gode ideer til nye metabeskrivelser og titteltagger for SEO-arbeid. I tillegg kan du forsøke å bruke tekst fra toppinnhold fra organiske sider og se hvordan disse vil fungere i betalte annonser.

4) Ideer til nytt innhold:

Før du skal skape innhold for utvalgte søkeord og emner på nettsidene dine, så test ut søkeordene med betalt søk. Gir søkeordene gode resultater i betalt søk, er det en stor sannsynlighet at disse søkeordene vil fungere bra i organiske treff. Det tar tid å få resultater organisk, så derfor er betalt søk en god måte å raskt teste ut ideer for nytt innhold.

5) Identifisere konkurrenter:

Via betalt søk kan du identifisere nye konkurrenter som du kanskje ikke har sett på før som aktuelle konkurrenter. I auksjonsinnsiktsrapporten i AdWords, kan du se hvordan du gjør det i forhold til andre annonsører i konkurranse etter utvalgte søkeord. For eksempel kan kanskje en matkasseleverandør finne ut at de byr på noen av de samme søkeordene som en matblogg, en noe uventet konkurrent.

SEO og betalt søk i samarbeid

For å oppsummere kort så vil betalt søk hjelpe SEO med å raskere finne ut hvilke søkeord som bør få fokus, mens SEO hjelper betalt søk å få høyere kvalitetspoeng og annonseplassering med å gjøre landingssidene for annonser relevante, raske og enkle å navigere – i tillegg til å gi betalt søk hjelp med forslag til søkeord. Ved å bruke de to kanalene sammen på en smart måte sparer du tid og kan fokusere raskt på de områdene som er viktigst for din bedrift.

Nettrafikk sine Betalt søk- og SEO-konsulenter jobber tett sammen for å levere de beste resultatene til våre klienter

Både når vi jobber med klienter vi har hatt i mange år, og når vi får inn nye bedrifter – så setter vi opp et team med konsulenter som sammen jobber for de beste resultatene på tvers av flere kanaler. Dette gir gode resultater for alle våre klienter!

Ta kontakt med Nettrafikk på +47 21 39 94 11 eller post@nettrafikk.no om du har spørsmål om SEO, PPC – eller lurer på hvordan vi best kan hjelpe din bedrift.
Var denne artikkelen nyttig?
Kontakt oss
Nettrafikk AS
Nedre gate 5, 0551 Oslo
post@nettrafikk.no
Tlf: +47 21 39 94 11
Meld deg på vårt nyhetsbrev!