Hopp til innholdet

Webanalyse

En forståelse for hvordan nettsider fungerer må baseres på måling, innsamling og analyse av data. Webanalyse er et kraftig verktøy som kan benyttes til forretnings- og markedsvurderinger, og til å avgjøre hvor effektiv en nettside er i forhold til måloppnåelse.

Hvorfor bruke tid på webanalyse? – Nettrafikk

Hvorfor bruke tid på webanalyse?

Webanalyse kan blant annet avdekke følgende ting:

  • Kvaliteten på innholdet på siden ved hjelp av kvantitative målinger

  • Trender

  • Utfordre antakelsene vi gjør oss om hvordan folk bruker nettsiden og hva som er mest verdifullt

  • Måle hvordan nettsiden møter bedriftens mål og brukernes behov

Off-site og on-site

To typer webanalyse

Webanalyse er ikke alltid en eksakt vitenskap, men det er heller ikke meningen.

Hensikten med webanalyse er å måle endringer over tid, grave dypere i hva som forårsaker dem og bruke innsikten til å optimalisere nettstedet – blant annet gjennom CRO.

Vi skiller mellom generelle internett-målinger, som gjøres uavhengig av klientens nettsted; ”off-site,” og spesifikke målinger av besøkendes adferd på nettsiden; ”on-site.”

Sistnevnte inkluderer drivere av konverteringer, det vil si hvilke landingssider som assosieres med kjøp. Dessuten får vi fastslått hvilke type innhold som holder på brukernes oppmerksomhet.

Sett deg inn i dataene

Måling, innsamling og analyse av data

Ved å sette deg inn i forretningsmodeller og sammenligne resultatene fra webanalysene med dine Key Performance Indicators, får du et innblikk i suksessraten til den enkelte aktivitet som nettsiden er involvert i.

Webanalyse måler effekt av annonsekampanjer – Nettrafikk

Webanalyse måler effekt av annonsekampanjer

Webanalyse er til stor hjelp i forbindelse med tradisjonelle annonsekampanjer. Hvilke annonser fungerer, og hvilke gjør det ikke så bra?

Med webanalyse kan du nettopp ta ut presise målinger av endringer i trafikken til nettsider etter lansering, og justere etter behov.

Adferd og trender plukkes raskt opp, slik at en strategi legges tidsnok til å være på rett sted til rett tid.

Måling av kvalitetsinnhold – Nettrafikk

Måling av kvalitetsinnhold

Relevant kvalitetsinnhold er kanskje det viktigste kriteriet for å rangere høyt i Google-søk.

Samtidig er det vanskelig å selge kvalitetsinnhold. De fleste forstår at tekst er viktig, men det å faktisk investere tid og ressurser i å skape noe av substans – det er ikke enkelt.

En webanalyse omfatter også nettsiders autoritet, sett fra et søkemotorperspektiv, samt vurderinger av innholdet fra brukernes ståsted.

Ansatte i Nettrafikk – Nettrafikk

Få hjelp med webanalyse

Ønsker du å lære mer om webanalyse, eller vil du heller at vi tar oss av denne delen for deg?

Ta kontakt på våre sider eller ring oss på +47 21 39 94 11, så finner vi ut av det sammen!