Hopp til innholdet

Søkemotoroptimalisering-tips

Søkemotoroptimalisering er en omfattende jobb, og en kontinuerlig prosess. Det finnes ingen fasit som passer alle, men med disse 10 søkemotoroptimalisering-tipsene vil du stille godt i kampen om økt synlighet.

Hva er SEO? – Nettrafikk

Hva er SEO?

SEO, eller søkemotoroptimalisering, handler om å bli synlig på nett.

Det er vanlig å skille mellom faktorer man kan endre på siden og det som befinner seg utenfor siden – on-page og off-page SEO. Man bør ha et bevisst forhold til begge disse områdene.

Søkemotoroptimalisering-tips på nettsiden

Hva er on-page SEO?

On-page SEO er faktorer du selv har kontroll over og kan endre på ditt eget nettsted.

Her kan du rette deg etter påfølgende søkemotoroptimalisering-tips:

Nettstedets arkitektur – Nettrafikk

Nettstedets arkitektur

Nettsiden bør ha en logisk og intuitiv oppbygning, slik at det er enkelt for besøkende å navigere seg rundt.

Det bør både finnes en oversiktlig meny, enten toppmeny eller sidemeny, samt at selve URL-en også er bygget opp på en hierarkisk måte.

Et viktig søkeoptimalisering-tips for en møbelbutikk kan for eksempel være å følge dette mønsteret i sidestrukturen: 
eksempel.no/mobler/stue/sofa/skinnsofa/

Her har man har en generell kategori for møbler, en mer spesifikk underkategori for stue, en kategori for type stuemøblement og til slutt en kategori for hva sofaene er kledd i.

Dette i kontrast til URL-adresser av typen: www.eksempel.no/Main.spx?Cat=110, som ikke forteller oss eller søkemotorer noe om hva siden dreier seg om.

Overskrifter, sidetitler og metabeskrivelser – Nettrafikk

Overskrifter, sidetitler og metabeskrivelser

For at innholdet både skal bli optimalisert for Google og lett å lese, er det viktig å strukturere innholdet med overskrifter, sidetitler og metabeskrivelser

h1-overskrifter-seo.svg – Nettrafikk

Overskrifter

I SEO rangerer vi overskrifter fra H1–H6.

Hver side må ha én H1-overskrift som forteller om sidens tema. Videre følger H2-undertitler og så videre organisert etter viktighet.

Søkeordet du vil bli synlig for bør inkluderes i H1, og variasjoner av dette ordet bør helst benyttes i mer enn en av undertitlene.

seo-sidetittel-meta-title.svg – Nettrafikk

Sidetitler

Sidetitler er nettsidens «overskrift» når den listes opp i søkemotorer eller lenkes i sosiale medier.

Her er det viktig å kombinere søkeord/variasjoner – samt gjerne også avsender/bedriftsnavn.

En god meta title skal virke lokkende, men ikke mislede brukere. Tittelfeltet er begrenset til et antall piksler som tilsvarer ca. 60 tegn, så kom raskt til poenget.

meta-beskrivelse-seo.svg – Nettrafikk

Metabeskrivelse

Metabeskrivelsen er beskrivelsen som følger under nettsidens adresse i trefflister og delinger i sosiale medier.

Her har man pikselstørrelse som tilsvarer ca. 150–158 tegn tilgjengelig. Om det er elementer man ikke fikk med i tittelen som også vil være god markedsføring for siden, så kan disse arbeides inn i metabeskrivelsen.

bli synlig med video på google – Nettrafikk

Bildetitler og -beskrivelser

Et essensielt søkemotoroptimalisering-tips er å legge inn beskrivelser som forteller om hva bildene forestiller.

Dette gjør visning i Googles populære bildesøk mulig, samtidig som det optimaliserer siden med universell utforming – det vil si at brukere som ikke kan se bildet vil få det beskrevet.

Bildetittel

Bilder med navn som IMG_1234.JPG gir ingen mening verken for søkemotorer eller mennesker, mens "kvinne-i-telefonen" er mer beskrivende.

Bildebeskrivelse

Alternativtekst beskriver i større grad hva det er bilde av enn hva tittelen gjør. Her bør du legge inn en lengre beskrivelse, eksempelvis: "Kvinne lager mat mens hun prater i telefonen."

Husk å nevne søkeordet du optimaliserer for i tittel og beskrivelse.

Bildestørrelse – Nettrafikk

Bildestørrelse

Store bilder sinker innlastingen i nettlesere.

Vi anbefaler å komprimere alle bilder ned til under 100kB. Et flott gratisverktøy som kan hjelpe med dette finner man på tinypng.com.

Bildeformater – Nettrafikk

Bildeformater

Riktig format har innvirkning på både hastighet og kvalitet.

JPG egner seg best til bilder, mens PNG og SVG passer bedre til ikoner, håndskrift og andre motiver hvor detaljer er viktige.

JPG opptar mindre plass, men noe går alltid tapt i komprimeringen av filene.

Kvinne leser innhold på laptopen til illustrasjon for innholdsproduksjon. – Nettrafikk

Innhold

Artiklene på nettsiden skal gi de besøkende verdi, så forsøk å besvare spørsmålene kunder stiller.

Skriv unikt, engasjerende og oversiktlig innhold som hjelper de besøkende med å finne frem til den informasjonen de ønsker.

Hvor langt innholdet ditt bør være, varierer avhengig av hva du skriver om. Se gjerne hvor mye de som rangerer øverst i søkeresultatene skriver, men prøv å skrive minimum 400 ord.

Duplikatinnhold – Nettrafikk

Duplikatinnhold

Likt innhold på flere sider oppfattes som spam av Google.

Det gjør det også vanskelig for søkemotorer å vite hvilken av de identiske sidene som skal rangeres i søk.

Vær derfor oppmerksom og unngå duplikatinnhold!

Søkemotoroptimalisering-tips utenfor din egen side

Hva er off-page SEO?

Andres oppfattelse av nettstedet ditt har stor betydning for rangeringen i Googles søkeresultat.

De tre viktigste områdene for søkemotoroptimalisering-tips utenfor siden er:

Tillit – Nettrafikk

Tillit

Søkemotorer er interessert i hvem du er og om andre stoler på deg.

Tillit er også viktig for at brukere skal ville klikke seg inn på siden din og bli værende.

Det tar tid å bygge opp tillit. Hvor lenge har siden din eksistert? Hvem har lenket til den?

Kjetting til illustrasjon for lenkebygging. – Nettrafikk

Lenker

For å bygge videre på punktet over: lenker er en kjempeviktig del av hvordan Google oppfatter nettstedet ditt.

Lenker er konkrete koblinger mellom hva andre sier om deg og selve nettstedet, og vil påvirke hvordan søkemotoren rangerer innholdet. 

Det anbefales å fokusere på lenker som gir verdi gjennom lenkebygging.

Det skal være en legitim grunn til at lenken eksisterer, som for eksempel et samarbeid eller som en henvisning til noe man omtaler. For eksempel kunne du som leser lenket til denne artikkelen dersom du endte opp med å bruke noe av vår innsikt i din egen artikkel om temaet.

Sosiale medier – Nettrafikk

Sosiale medier

Sosiale medier blir stadig viktigere. Dersom andre mennesker deler ditt innhold vil det veie tungt i søkemotorenes vurdering av siden din.

Dersom disse menneskene er autoriteter selv i sitt miljø, vil det være enda bedre.

Et godt søkemotoroptimalisering-tips er derfor å være aktiv i sosiale kanaler, og etablere kontakt med innflytelsesrike deltakere.

Strukturerte data

Kobling av data mot entiteter søkemotorene forstår.

Strukturerte data er et viktig verktøy for å hjelpe nettsider mot gode (og ikke minst utfyllende) rangeringer.

Ved hjelp av strukturerte data forteller du til Google hvilken informasjon som ligger på siden din, noe som legger til rette for å kunne skille seg ut i søkeresultatet.

I SEO er helheten viktigst

Det er ikke nok å plukke ut én faktor eller tre for å rangere høyt i organiske søkeresultater.

Det kreves en helstøpt side for å nå til topps!

Med kvalitetsinnhold på et hierarkisk ordnet nettsted som viser pålitelighet ved å være koblet sammen med andre solide nettsteder og betydningsfulle personer i sosiale medier – da snakker vi!

Ansatte i Nettrafikk – Nettrafikk

Få hjelp med SEO

Ønsker du hjelp til å bli mer synlig på nett?

Ta kontakt på våre sider eller på +47 21 39 94 11 for en uforpliktende prat.