Hopp til innholdet

Strukturerte data

Alle vil ligge øverst i søkeresultatene, så hvordan skiller du deg ut? Med strukturerte data forteller du Google nøyaktig hva som finnes på nettstedet ditt, noe som gir deg muligheten til å vise viktig innhold til brukerne før de besøker siden din.

Hva er schema markup? – Nettrafikk

Hva er schema markup?

Strukturerte data kalles også schema markup, og er kort fortalt en kode som implementeres på nettsiden din. Koden forteller Google hva som finnes på denne siden, eksempelvis at det er et produkt, en oppskrift, en artikkel eller et spørsmål.

Resultatet av å benytte dette? Jo, du vil skille deg markant fra konkurrentene i søkeresultatene!

Utnytt de mange fordelene

Hvorfor benytte strukturerte data?


Treffene dine vil kunne skille seg ut i mengden av søkeresultater


Din nettsides CTR vil kunne øke ved bruk av såkalte “rich cards”


Du får mer kontroll over hva som vises når noen søker etter det du tilbyr

Oppnå unike resultater

Hvordan ser rich results ut?

Vi elsker strukturerte data på grunn av resultatene de gir – man kan nemlig ofte raskt og tydelig se hvordan søkeresultatene berikes ved bruk av denne koden.

Det finnes riktignok ingen garanti for at schema alltid vil fungere, men med riktig og kontinuerlig oppdatering av de strukturerte dataene, har vi selv god erfaring med å oppnå positive resultater.

Se bare på disse eksemplene!


Oppskrift
Viser mer strukturert info om en oppskrift i søkeresultatene, eksempelvis tilberedelsestid, anmeldelser og antall kalorier.


Featured snippet
Et utdrag fra siden som fremheves. Ligger ofte helt øverst, og gir bruker raskt svar på det de søker etter.


FAQ-seksjon
Et utdrag av spørsmål og svar fra siden fremheves. Søkeren kan klikke på spørsmålet, og få svaret fremvist.

Strukturerte data og SEO – Nettrafikk

Strukturerte data og SEO

Google forstår mer og mer av hva slags innhold som finnes på nett – men det skader ikke å hjelpe til litt. Derfor har strukturerte data blitt en viktig del av SEO.

Søkemotoroptimalisering handler som kjent om å ha brukeren i fokus. Hva er de på jakt etter og hvordan kan du gi dem det de ønsker?

Schema gjør det enklere for brukeren å finne det de leter etter i søkeresultatene, og fungerer således som en boost for SEO og rangeringer.

Kjært barn har mange navn

Hva betyr de ulike begrepene?

Strukturerte data, schema markup og rich snippets brukes gjerne om hverandre, og handler i overordnet forstand om akkurat det samme.

Tar vi et dypere dykk, ser vi imidlertid at de er beskrivelser av ulike elementer i en prosess.

Schema markup

Et felles språk, vokabular, som søkemotorer kan forstå.

Strukturerte data

Den faktiske koden du implementerer på nettsiden din.

Rich snippets

De unike resultatene som dukker opp i søk (kalles også rich results).

strukturerte-data-schema-lokal-seo.jpg – Nettrafikk
Sett i gang med schema markups

Hvilke strukturerte data skal du velge?

Hva er det du ønsker å fremheve på siden din? Det er det første du må finne ut av. Deretter må du vurdere hvilken type strukturerte data som vil kunne vise dette best. 

Du kan velge blant mange ulike strukturerte data:

  • Bedrift (lokalbedrift, organisasjon og flere andre)

  • Artikler, bloggposter og lignende innhold

  • Produkter

  • Oppskrifter

  • Tjenester

  • Ansatte og deres kontaktinformasjon

  • Kurs, arrangementer og seminarer

  • Brødsmulesti (du laget jo disse for en grunn)

  • Lenker til sosiale profiler

  • Anmeldelser

  • Videoer

  • Podcaster

Det finnes flere markups å velge fra enn de som listes opp her, og de oppdateres også jevnlig. De ovennevnte bør imidlertid dekke de fleste bedriftsider. 

Som en generell regel bør alt innhold du markerer opp også være synlig på siden din. Hovedgrunnen til å benytte strukturerte data er jo faktisk for å hjelpe Google forstå nettopp hva som finnes der.

Hvordan legge til strukturerte data på nettsiden? – Nettrafikk

Hvordan legge til strukturerte data på nettsiden?

Å implementere strukturerte data på nettsiden din trenger ikke være vanskelig, og du trenger heller ikke være noen utvikler for å få det til.

Det finnes nemlig flere plugins som kan hjelpe deg på vei, bare sørg for at koden blir lagt på riktig sted.

Det er også mulig å benytte Google Tag Manager til dette, men vi anbefaler å legge schema direkte i sidekoden til nettsiden din.

Plassering i selve koden anbefales å være enten imellom <head> … </head> eller <body> … </body>.

Ansatte i Nettrafikk – Nettrafikk

Få hjelp med strukturerte data

SEO er sammensatt av mange elementer, og strukturerte data er bare ett av dem. Det kan med andre ord være mye å sette seg inn i, og derfor er vi her for å hjelpe deg!

Ønsker du å lære mer om strukturerte data, eller vil du heller at vi tar oss av denne delen for deg? Ta kontakt på våre sider eller ring oss på +47 21 39 94 11, så finner vi ut av det sammen!