Hopp til innholdet

Hva er SEO?

SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization eller søkemotoroptimalisering. Det vil si at man tilpasser seg Googles retningslinjer for utforming av nettsider og sørger for å tilby brukerne det de faktisk spør etter. Sistnevnte baseres på en grundig søkeordsanalyse.

Kvinne foran datamaskinen – kanskje trenger hun et SEO-byrå. – Nettrafikk

Hvorfor SEO?

Hovedmålet med SEO er å tiltrekke seg relevant trafikk til din nettside for deretter å gjøre disse besøkende til konverterende kunder.

Sammenlignet med betalt annonsering er SEO "gratis", og for best mulig effekt bør du bruke disse to sammen.

SEO nærmere forklart

Så hva er søkemotoroptimalisering?

Søkemotoroptimalisering (SEO) dreier seg blant annet om de tekniske aspektene ved siden, samt innhold, kvalitet og lenker.

Google og andre søkemotorer sender ut små programmer som «crawler» seg gjennom nettsteder for å indeksere dem.

Det finnes bokstavelig talt milliarder av sider på internett som skal gjennomgås jevnlig, så disse små krabatene har ikke tid til å stoppe opp for å tenke seg om.

Det er derfor svært viktig at din nettside er lett å indeksere for søkemotorenes roboter.

Det hjelper ikke å ha verdens beste innhold på nettsiden, dersom det ikke kan leses og indekseres av søkemotorer, for da kan heller ingen søke frem siden din.

Teknisk SEO – Nettrafikk

Teknisk SEO

Forestill deg at du ikke kan se bilder, at du ikke uten videre forstår sammenhenger og tar alt du leser helt bokstavelig. Slik oppleves din side for robotene som skal indeksere den.

Hva forteller eksempelvis bildet som du lastet opp med navnet IMG_1234.JPG om innholdet på siden? Hvor leder lenken som bare heter ”Les mer”? Hva handler siden om når det er 10 forskjellige overskrifter definert som hovedoverskrift med taggen ”H1”?

Disse og en rekke andre tekniske grunnprinsipper for SEO må være på plass for i det hele tatt å bli vurdert av Google og andre søkemotorer.

Våre søkemotoroptimalisering-tips tar konkret for seg flere av de tekniske faktorene. 

Kvinne leser innhold på laptopen til illustrasjon for innholdsproduksjon. – Nettrafikk

Skap kvalitetsinnhold

Kvalitetsinnhold betyr ikke nødvendigvis at nettsiden ser vakker ut eller at den inneholder en dyptgående artikkel på 10 000 ord. For Google er kvalitetsinnhold det innholdet som best treffer brukerens intensjon.

Dersom intensjonen til brukeren er å melde seg på et kurs, vil en nettside med påmelding til kurs øverst på siden, sammen med en ryddig kursoversikt, trumfe store aktører på markedet som har fylt på med mye tekst og gjemt skjemaet for påmelding til et lignende kurs nederst på siden.

På den annen side vil omfattende innhold med relevante lenker til videre fordypelse belønnes for søk etter emner brukerne vil lære mer om.

Lenkebygging – Nettrafikk

Lenkebygging

Eksterne lenker fra andre nettsteder sender signaler til søkemotorene om hvor god siden din er.

Det er imidlertid ikke lenger om å gjøre å ha flest mulig av dem for enhver pris: Kvaliteten på lenkene teller langt mer enn kvantiteten.

Eksterne lenker fra høyt respekterte nettsteder som er relevante for din bedrift er meget verdifulle, mens lenker fra direkte dårlige nettsteder kan telle negativt.

Lenker fra link-farms og andre tvilsomme virksomheter vil bli slått hardt ned på av Google.

Lenkebygging bør fokusere på å fortjene lenker gjennom godt innhold, enten det dreier seg rundt ekspertise, data, verktøy eller annet kreativt og verdifullt innhold. På den måten bidrar man til å berike nettet, fremfor å spamme det.

SEO og sosiale medier – Nettrafikk

SEO og sosiale medier

Sosiale medier spiller en viktig rolle når det kommer til rangeringer i søkemotorer. Et av de sterkeste signalene på at noe oppfattes som relevant og viktig er jo nettopp at det deles.

Når individer frivillig deler innhold seg imellom er det en klar beskjed om at innholdet fenger. I tillegg resulterer det i den omtalte ”organiske veksten” av lenker.

Pålitelige resultater

SEO er gratis søk

Alle store søkemotorer, som Google, Bing og Yahoo, viser resultater som er basert på relevans. Her er det ingen betaling involvert.

Nettsider og annet innhold i form av videoer og lokale steder rangeres etter hva søkemotorene betrakter som mest relevant.

Dette fører til at brukerne ofte ser på de organiske resultatene som mer pålitelige. Det er normalt flere som klikker seg inn på dem enn på de relevante annonsene de er omgitt av.

Av den grunn er det interessant å rangeres høyt uavhengig av hva slags produkter eller tjenester man tilbyr. Det er her SEO kommer inn i bildet. 

seo-betalt-sokeannonsering.jpg – Nettrafikk
Hvordan oppnå førstesideplasseringer?

Plassering har alt å si i SEO

Det er stor forskjell på hvor mye trafikk man kan forvente fra organisk søk ut ifra hvilken plassering man har i søkeresultatet.

Data fra Advanced Web Ranking viser eksempelvis at første posisjonen i det organiske søkeresultatet på mobil har en forventet klikkrate (CTR) på 29 %, mens en 10. posisjon kan forvente en klikkrate på 1,15 %. Rangerer man på andre side i søkeresultatet, er forventet klikkrate enda lavere.

Det er altså en førstesideplassering som bør være målet for alle som ønsker trafikk, og dermed konverteringer, på sin nettside.

Aller helst bør man kjempe seg helt til topps, med alt det innebærer av SEO i form av god sidestruktur, innhold og aktiviteter i sosiale medier og andre kanaler.

Ansatte i Nettrafikk – Nettrafikk

Lær mer om SEO med Nettrafikk

Ønsker du hjelp til å sette i gang med SEO? Som SEO-byrå kan vi hjelpe deg på vei.

Kontakt oss på våre sider eller ta en telefon til +47 21 39 94 11 for en uforpliktende prat om SEO, kom innom på en kaffe og en hyggelig prat!