Hopp til innholdet

Analyse

Kløktig innsikt og skarpslipt analyse er avgjørende for å treffe gode avgjørelser som forbedrer et nettsted. Med en god forståelse av målgruppen og hvordan nettstedet ditt møter deres forventninger, kan du ta gode beslutninger basert på data – ikke bare magefølelsen.

nettrafikk-1780.jpg – Nettrafikk
Fra innsikt til konverteringer

Hvorfor bruke tid på innsikt og analyse?

Hva ønsker målgruppen din å gjøre når de søker på nett, og hvordan kan du bruke denne innsikten for å få dem til å konvertere?

Med god innsikt og riktige analyser kan du sørge du for at du er til stede i alle fasene av en kjøpsreise, og dermed kan du produsere relevant innhold. Du vil også finne ut av hvordan det står til med nettsiden din, og hvilke forbedringsområder du må fokusere på for å møte forventningene til potensielle kunder.

Infografikk med hva som inngår i en SEO-audit – Nettrafikk

SEO audit

Ønsker du å komme i gang med søkemotoroptimalisering (SEO), men vet ikke hvor på nettstedet du skal begynne?

En SEO audit bør alltid gjøres i starten av SEO-arbeidet. Da gjøres en overordnet analyse av den organiske synligheten og tekniske tilstanden til nettstedet ditt. På den måten får du rask oversikt over hvordan nettstedet ligger an i forhold til konkurrentene, og hvor potensialet for vekst ligger.

Webanalyse – Nettrafikk

Webanalyse

Hva skjer inne på nettstedet fra en bruker lander på en av sidene til den gjør en handling eller forsvinner, og hvordan benytter du denne innsikten til din fordel?

Webanalyse handler om måling, innsamling og analyse av nettsidedata og danner grunnlaget for en rekke vurderinger rundt:

  • Brukeratferd – bidrar nettstedet til en god eller dårlig brukeropplevelse?

  • Hvilke kanaler det lønner seg å drive markedsaktiviteter i

  • Hvordan nettstedet bidrar til å nå bedriftens mål

Teknisk SEO – Nettrafikk

Teknisk SEO

Er nettsiden din teknisk god, rask, sikker og mobilvennlig?  

Gjennom riktig bruk av koder, tags, strukturerte data og andre tekniske elementer hjelper du søkemotorer å få tilgang til å lese, tolke og indeksere nettstedet i søkeresultatet.

Med en teknisk analyse kan du identifisere forbedringsområder og danne grunnlag for optimaliseringstiltak som vil gjøre nettstedet ditt enda mer tilgjengelig for søkemotoren og brukervennlig for besøkende.

Kom i gang med Google Analytics 4 – Nettrafikk

Kom i gang med Google Analytics 4

Har du enda ikke satt deg godt inn i Google Analytics 4?

GA4 er den nye, avansert versjon av Google Analytics som lar deg lovlig samle og analysere data på tvers av enheter og plattformer. UA brukte en brukerbasert modell (session) for datainnsamling, der GA4 krever en handlingsbasert modell (event), der du selv kan legge opp hvilke handlinger som trigger datainnhenting.

1. juli 2023 stoppet Universal Analytics å samle inn data, og GA4 tok over all GA-rapportering. Det er viktig å huske på at tallene fra UA til GA4 ikke er direkte sammenlignbare.

Kvinnehender som holder en telefon til illustrasjon for at god brukeropplevelse er viktig spesielt på mobil. – Nettrafikk

Brukeropplevelse

Hvordan opplever besøkende nettstedet ditt, og spiller innhold og design på siden din på lag?

Google liker det brukeren liker, og en brukervennlig nettside er essensielt å rangere godt i søkeresultatene. En dårlig brukeropplevelse kan føre til at du skader varemerket og taper kunder til konkurrentene, men er opplevelsen derimot positiv, er sjansen mye større for å lykkes digitalt!

Skjermbilde av søkeord og antall visninger per søkeord fra Google Search Console – Nettrafikk

Søkeordsanalyse

Hvilke søkeord bør du være synlig på i din bransje? Hva søker målgruppen din på, og hvilke ord fører til konverteringer? 

En søkeordsanalyse avdekker hva potensielle kunder etterspør, hvilke søkeord de bruker og når de søker etter det.

Når du vet hva slags innhold som blir etterspurt, kan du så kartlegge hvor godt nettstedet imøtekommer de ulike tematikkene med innholdet i dag, og avdekke potensiale for nye muligheter. Dette danner grunnlaget for en innholdsplan som vil spille en sentral rolle i SEO-strategien.

Skjermbilde av konkurrent-oversikt med ulik estimert trafikk til konkurrerende sider versus kundens nettside. – Nettrafikk

Konkurrentanalyse

De aller fleste bedrifter vet hvem sine nærmeste konkurrenter er, men vet du hvem dine største konkurrenter er i søk?

Ofte kan du nemlig finne andre konkurrenter i søkeresultatene enn de du først tenkte på.

Her vil du oppdage å konkurrere med flere om de samme søkeordene, og ved å kartlegge hvordan konkurrentene ligger an og hva de gjør, kan vi legge grunnlag for nytt innhold, funksjonaliteter og økt brukeropplevelse.

Sporing og tracking – Nettrafikk

Sporing og tracking

Hvor synlig og velfungerende er din nettside, og hvordan kan du bli enda bedre?

Dersom du ikke kan spore noe, kan du heller ikke vite om du har forbedret det.

Den eneste måten vi kan få en realistisk oversikt over alle aspekter ved ditt nettsted på og samtidig dokumentere effekten av tiltakene som gjøres, er ved å jevnlig måle alt fra månedlige rangeringer for alle relevante søkeord til å spore hvert enkelt steg av kjøpsprosessen.

Kundereise – Nettrafikk

Kundereise

Vet du om de som besøker din nettside søker informasjon, vil kjøpe noe, eller allerede har kjøpt? 

92 % av alle kundereiser starter med søk. Ved å identifisere hva slags informasjon en kunde er ute etter samt hvilken type innhold som kreves for å imøtekomme dette, sikres det synlighet hele veien i kundereisen – fra informasjonssøk til lojalitetssøk.

Med en intensjonsanalyse kan du kartlegge hvilke søkeord som tilhører de ulike fasene i kundereisen, og slik sikres det synlighet hele veien i kundereisen – fra informasjonssøk til lojalitetssøk.

Konverteringsoptimalisering (CRO) – Nettrafikk

Konverteringsoptimalisering (CRO)

Hvordan få brukerne til å fullføre den handlingen du ønsker? 

CRO, eller konverteringsoptimalisering, er en strategisk måte å jobbe med nettsteder og brukeropplevelse på for å øke andelen av besøkende som gjør en ønsket handling. Handlingen kan være å sende inn kontaktskjema, salg i nettbutikk eller nedlasting av en fil.

Dette gjøres ved å ta utgangspunkt i de besøkende nettstedet har i dag, identifisere forbedringsområder og teste ut endringer med A/B-testing.

Responsivt design – Nettrafikk

Responsivt design

Google indekserer og viser frem resultater i søk basert på "Mobile-first".

For at nettsiden din skal være brukervennlig for alle, er du nødt til å ha et responsivt design slik at siden kan tilpasse seg alle flater.

Få fortrinnet og rangeringene konkurrentene mangler

Crawling

Crawling er det vi kaller søkemotorenes scanning av nettsider. De scannede nettsidene indekseres slik at de blir søkbare i Google og andre søkemotorer.

Google crawler hundretalls milliarder nettsider hver dag, og har således begrenset med tid og ressurser til hvert enkelt nettsted.

Fjern utdatert innhold som ikke lenger brukes, og skriv nye, aktuelle og levende tekster!

Ved å optimalisere strukturen på både URL-er og tekster samt markere opp og definere viktig informasjon for søkemotorene, legges det til rette for at Google kan crawle og indeksere din nettside på best mulig måte.

Hvorfor benytte et digitalbyrå? – Nettrafikk

Hvorfor benytte et digitalbyrå?

Innsikt og analyse er felt som omfatter mye.

Selv med de beste tipsene tilgjengelig, er det altfor mye jobb å skulle være ekspert på alle de viktige feltene samtidig som du skal holde deg oppdatert på de nyeste trendene i markedet.

Derfor bør du benytte et digitalbyrå.

Kompetanse

Du slipper å lære deg alt selv, fordi byrået har spisskompetanse, solid innsikt og forståelse for de ulike markedskanalene.

Effektiv tidsbruk

Du sparer deg for masse tid, fordi byrået tilpasser seg raskt, ser muligheter og utfordringer og vet hva som fungerer.

Effektiv tidsbruk

Du sparer deg for masse tid, fordi byrået tilpasser seg raskt, ser muligheter og utfordringer og vet hva som fungerer.

Verktøy

Du sparer penger, fordi byråene allerede er i besittelse av dyre verktøy som gir viktig innsikt i målgruppe og marked.

Ansatte i Nettrafikk – Nettrafikk

Innsikt og analysebyrå i Oslo eller Norge for øvrig

Ønsker du hjelp til å skaffe god innsikt og gjøre de riktige analysene som fører til at du kan nå dine mål? 

Kontakt oss på våre sider, eller ring oss på +47 21 39 94 11, så tar vi en uforpliktende prat om hva du ønsker og hvordan vi kan hjelpe deg!