Hva er Google Analytics 4?
Mange av oss er fra tidligere kjent med Googles gode gamle analyseverktøy, men nå har det altså kommet i ny drakt.
Google Analytics 4 er en ny måte å vise data på. GA4 kan brukes både for et nettsted, en app eller begge deler sammen. En fundamental del av nye Analytics er bruken av kunstig intelligens – man blir for eksempel automatisk gjort oppmerksom på tydelige trender i dataene, som økt etterspørsel etter visse produkter og andre endringer i brukeradferd.
En av de største fordelene med GA4 er at du kan måle kryss-plattform-konverteringer og engasjement på en helt ny og forbedret måte.
Bedre integrasjon med Google Ads
I den nye GA-versjonen finnes en betydelig dypere integrasjon med Google Ads. Det følger med en rekke annonsevennlige events som du kan sette opp helt selv – uten å måtte inkludere en utvikler.
Videre gir den nye tilnærmingen etterlengtet oversikt over YouTube-visninger som foregår i app eller på nettsiden sammen med konverteringer og organiske kanaler som Google søk, sosiale medier og e-post slik at du får et helhetlig bilde av dine markedsføringstiltak.

Kunden i sentrum
Dataene som samles inn vil altså være mindre fragmenterte enn tidligere og settes mer i sammenheng med bruk på tvers av enheter og plattformer.
Du kan for eksempel se om kundene først oppdager forretningen din via en annonse på nett, for så å installere appen din senere og utføre kjøp der.
Hele livssyklusen til kundene fanges bedre opp, fra første interaksjon til konvertering og retensjon. Dette gjør det igjen mulig å snu seg raskt rundt når kundeadferd og søketrender endres.

Hva er fordeler og ulemper med GA4?
GA4 representerer et stort skritt fremover for analyse av brukeradferd og langsiktig planlegging for en bedre brukeropplevelse – og ikke minst sikre seg at kundene blir værende. Samtidig er denne utgaven av Analytics fremdeles forholdsvis ny og ikke helt fri for barnesykdommer.
Fordeler med GA4:
Maskinlæringsfunksjoner gir automatisk nyttige varsler om endringer
Ikke lenger nødvendig å kode sporing av hendelser
Hendelser vises fortløpende i nåtid
Webside-interaksjon og app-interaksjon samles på ett sted
Mer rettet mot brukersignaler enn tidligere
Ulemper med GA4:
Kan være vanskelig å navigere i GA4
Noen av rapportene i vanlige Analytics er utilgjengelige
Enkelte funksjoner er fortsatt i betaversjon

Få hjelp med GA4
Ønsker du å implementere og teste ut GA4, og lurer på hvordan få bedre overblikk over dine kunders reise og optimalisere for flere konverteringer?
Ta gjerne kontakt på våre sider eller ring oss på +47 21 39 94 11 dersom du vil vite mer om alle mulighetene som ligger i dette verktøyet.