Hva er Google-optimalisering?
Google-optimalisering er i praksis det samme som søkemotoroptimalisering.
Dette går ut på å gjøre seg synlig i søkeresultatene og drive trafikk inn til en nettside ved hjelp av riktige søkeord, engasjerende innhold og en teknisk fungerende nettside med god brukeropplevelse.
Google-optimalisering mot spam
I snitt gjøres det over 100 milliarder søk i Google per måned på verdensbasis, og dette tallet er ikke akkurat på vei nedover. Nettbutikker og hjemmesider utvikles for skjermer i alle størrelser, og synlighet på nett er viktigere enn aldri før.
Ærlighet er imidlertid viktig for Google, og ditt hovedfokus bør alltid være kundens fokus. Altså ikke kundefokus men kundens perspektiv.
Når noen søker etter noe i Google, ønsker de naturligvis å få informasjon de kan stole på, og som ikke fremstår irriterende og spammete. Pingvinoppdateringen i Google dreier seg derfor om den endeløse kampen mot spam.
Dette tilsier med andre ord at din nettside kan bli straffet med lavere plasseringer i organiske søk dersom du med eller uten viten og vilje har brukt samme innhold på flere sider, kopiert overskrifter og beskrivelser med mer.
Så hvordan unngå å bli markert som en spammete nettside?
Jo, forsikre deg om at du skriver engasjerende og unikt innhold, og at ikke filtre og spørrefunksjoner generer indeksérbare sider som svar.
Hvordan Google-optimalisere?
Hvordan blir du mer synlig på nett?
Med disse 10 søkemotoroptimaliseringstipsene er du godt rustet for å ta opp kampen mot konkurrentene i søkeresultatene.
Google-optimalisering med bedre innhold
Googles såkalte pandaoppdateringer er ikke så bedårende som en kanskje skulle tro. Algoritmene tar seg nemlig av sider med tynt innhold.
Tynt innhold er et problem som angår fryktelig mange nettsteder. Med pandaoppdateringen risikerer nettsider som kun består av noen få ord risikerer å bli straffet, selv om innholdet er aldri så relevant.
Så hvordan optimalisere så du unngår å bli straffet for tynt innhold?
Jo, ta deg tid til å utvikle en god innholdsstrategi, og produser mer utfyllende relevante tekster for dine nettsider.
Google-optimalisering for mobiltelefoner
Google indekserer nettsider og viser dem deretter i sine søkeresultater basert på "Mobile-first".
Det hersker jo ikke lenger noen tvil om hvilken retning utviklingen beveger seg når det kommer til bruk av mobiltelefoner på internett.
Med andre ord er du ikke lenger relevant dersom nettsiden din ikke justerer seg til alle skjermstørrelser, både laptop, mobil og tablet.
Så hvordan optimalisere nettsiden din slik at den blir mobilvennlig?
Jo, sørg for at du får lagt til et responsivt design så fort det lar seg gjøre.
Få hjelp med Google-optimalisering
Ønsker du hjelp med Google-optimalisering, eller har du spørsmål om hvordan det fungerer?
Vi følger med på den siste utviklingen innen søk hos Google slik at du slipper det.
Kontakt oss på våre nettsider, eller ring oss på +47 21 39 94 11 for en uforpliktende prat om hvordan du kan unngå å bli forfulgt av pingviner og pandaer.