Søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering handler rett og slett om synlighet på nett. Dette er et av våre favorittemaer, og som søkemotoroptimalisering-firma kan vi by på en søkemotoroptimalisering guide, informasjon om Google-optimalisering, og mer om SEO og SEO-prosessen. Vi holder også kurs i SEO for dem som måtte ønske å prøve seg på egenhånd.

Hvordan fungerer søkemotoroptimalisering?

Søkemotoroptimalisering - Leonardo DaVincis flymaskinDet finnes ingen ferdige pakkeløsninger som passer for alle. Google opererer med flere hundre variabler for rangering av hver enkelt nettside. I tillegg tas det hensyn til hva brukeren har søkt på tidligere. Googles algoritmer ser kontinuerlig etter hint om nøyaktig hva akkurat du leter etter.

DaVinci kan bety renessansemannen Leonardo da Vinci for en kunstinteressert, mens det er et kaffesirup-merke for dem som er opptatt av å lage sin egen caffè latte.

Google gir ulike resultater basert på brukernes søkehistorie. En forståelse av intensjonen bak søket er selve kjernen når det kommer til semantisk søk. Det er ikke lenger nok å fokusere på ett enkelt søkeord. Nå må innholdet på sidene som skal rangere høyt by på utfyllende svar eller praktiske how to-guider til det brukerne spør om.

Slik jobber Nettrafikk med søkemotoroptimalisering

Det første vi gjør er å ta en hyggelig kopp kaffe. Da blir vi bedre kjent med bedriftens mål, hvor kundene kommer fra i dag og hva som er den ønskede målgruppen og de fremtidige målene. Etter dette innledende møtet går vi i gang med:

  • Kartlegging av situasjonen i dag
    Søkemotoroptimalisering - organisk søk

    Trefflisten hos Google for søket “søkemotoroptimalisering tips” i 2015.

    • Konkurrentanalyse
    • Søkeordsanalyse og rangeringer
    • Innhold på nettsiden
    • Tekniske faktorer
    • Lenker
    • Konverteringer
  • Oppstartsmøte
    • Tilstandsrapport
    • Foreslåtte tiltak
  • Fase én
    • Implementering av tiltak
  • Fase to
    • Evaluering av resultater hittil
    • Ytterligere tiltak basert på funnene
Trefflisten i 2016 for søket "søkemotoroptimalisering tips" i Google.

Trefflisten for “søkemotoroptimaliserings tips” i 2016.

Søkemotoroptimalisering er en langsiktig, strategisk prosess. Det første som må på plass er en solid grunnmur å bygge videre på. Det vil si at nettsiden må være enkel å indeksere for Google, og innholdet velskrevet og nyttig for besøkende.

Det er ikke om å gjøre å få flest mulig besøkende til siden, men isteden være synlig for de personene som er mest interessert i det du har å tilby.

Våre SEO-spesialister har erfaringen som skal til for at nettopp din nettside skal være synlig for de mest relevante, potensielle kundene du har. Den andre halvdelen av å jobben er å bruke vår innsikt i brukeratferd og nettbutikker til å lede de besøkende gjennom kjøpsprosessen og skape flest mulig konverteringer.

Søkemotoroptimalisering – litt historie

SEO, eller Search Engine Optimization, er et av de mest misforståtte begrepene innen markedsføring. Årsakene til det går tilbake til internettets barndom. Søkemotoroptimalisering betød tidligere å enkelt manipulere søkemotorer ved å pøse på med tusenvis av mer eller mindre relevante nøkkelord og kjøpe tvilsomme lenker til siden sin for å rangeres høyere i søkeresultater. Denne formen for søkemotoroptimalisering ledet til en katt og mus-lek mellom dem som gjorde alt de kunne for å påvirke søkeresultater og søkemotorene som gjorde alt de kunne for å forhindre at noen lurte systemet. Det var såpass mye å tjene på førstesideplasseringer at en hel industri av ”lenkefabrikker” utviklet seg.

Innhold viktigst i søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering - godt innhold er viktig!Google har hele tiden vært klar på at innhold og brukervennlighet er viktigst. Imidlertid var det i starten enklere å manipulere søkeresultater enn å skape godt innhold. Mange bedrifter innen søkemotoroptimalisering drev en heller tvilsom form for forretningsvirksomhet. Men det gav resultater, og endog BMW lot seg friste til å benytte seg av knepene. Det ble vel og merke med dramatiske konsekvenser da Google oppdaget juksingen og straffet dem ved å fjerne sidene deres fra tyske søkeresultater for noen dager. I tillegg ble BMWs popularitets-score, PageRank, nullstilt.

Nå har Google kommet så langt i utviklingen av sine søkealgoritmer at det er mer arbeidskrevende å forsøke å lure systemet enn å bygge en kvalitetsside fra starten av. De som ikke kan tilby noen hundre ords kvalitetsinnhold på hver side, responsivt, mobilvennlig design og en ryddig sidestruktur kan regne med lave plasseringer i organiske søk.

“White Hat” søkemotoroptimalisering

Nettrafikk tar avstand fra såkalt Black Hat søkemotoroptimalisering. Dersom et SEO-firma ikke vil fortelle hvordan de oppnår resultater, eller serverer tåkete forklaringer, er det grunn til å være på vakt. Vi holder oss også unna gråsoner, og går inn i en helt åpen prosess med våre klienter for å optimalisere nettsider fra grunn av. Målet er alltid kvalitetsinnhold, brukervennlighet og langsiktige løsninger.

Kontakt Nettrafikk

Hvis du vil lære mer om SEO eller ta en uforpliktende prat om hva vi kan gjøre for din synlighet på nett er det bare å ta en telefon til +47 21 39 94 11 eller sende oss en epost.

Test din Meta tittel og beskrivelse

Meta tittel

Bruk skjemaet under for å telle hvor mange tegn du bruker i din Meta tittel for søkemotoroptimalisering av din nettside.

Meta beskrivelse

Bruk skjemaet under for å telle hvor mange tegn du bruker i din Meta beskrivelse for søkemotoroptimalisering (SEO) av din nettside.

Var denne artikkelen nyttig?
Kontakt oss
Nettrafikk AS
Nedre gate 5, 0551 Oslo
post@nettrafikk.no
Tlf: +47 21 39 94 11
Meld deg på vårt nyhetsbrev!